شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بلومبرگ: خطر جنگ ایران و اسرائیل کنفرانس امنیتی مونیخ را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

 

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی امروز جمعه 27 بهمن ماه می‌نویسد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل قصد دارد «در کنفرانس امنیتی مونیخ به جامعه جهانی در مورد تهدیدات حکومت ایران و خطر یک جنگ جدید در خاورمیانه هشدار دهد».

بلومبرگ می‌نویسد: «یک دهه پیش، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  از این کنفرانس سالانه کشورهای غربی استفاده کرد و در نطقی در آن مواضع روسیه و خود را در مورد نقش آمریکا در جهان اعلام کرد. در این هفته، بنیامین نتانیاهو قصد دارد مانند پوتین در این کنفرانس مواضع اسرائیل و خود را در مورد ایران به‌عنوان یک هشدار به جامعه جهانی اعلام کند».

به گفته یاکوف آمیدرور،  ژنرال بازنشسته اسرائیلی و از مشاوران پیشین امنیت ملی در کابینه این کشور، نتانیاهو در این کنفرانس به دنیا خواهد گفت: «اگر شما می‌خواهید از وقوع یک جنگ جدید در اسرائیل جلوگیری کنید، ایران را متوقف کنید».

بنیامین نتانیاهو پیش از این نیز با استفاده از تریبون‌های سازمان ملل و کنگره آمریکا موضوع تهدیدات اتمی ایران  علیه موجودیت اسرائیل را مطرح کرده است. اما به‌گفته ناظران سیاسی، وی قصد دارد این بار در کنفرانس مونیخ در مورد موضوع تسلیحات متعارف ایران و گسترش نفوذ نظامی آن در سوریه تمرکز کند».

به گفته بلومبرگ، مقامات اسرائیلی معتقدند که آمریکا و اروپا هنوز احتمال تشدید برخوردهای نظامی بیشتر میان نیروهای ایران و اسرائیل در خاک سوریه را به اندازه کافی جدی نگرفته‌اند. از سوی دیگر، خودداری آمریکا از ورود مستقیم در جنگ سوریه به اندازه کافی نیرویی را که بتواند با توسعه‌طلبی‌های نظامی ایران در آن کشور مقابله کند در اختیار واشنگتن قرار نمی‌دهد.

بسیاری از کشورهای عربی نیز از این موضع اسرائیل پشتیبانی می‌کنند اما به خاطر مسایل سیاست داخلی خود نمی‌توانند به‌طور علنی آن را اعلام کنند.

به گفته بلومبرگ، تنها کشوری که توانایی تأثیرگذاری بر این شرایط را دارد روسیه است که اکنون ایران را به متحد استراتژیک خود در منطقه تبدیل کرده است.

ژنرال آمیدرور می‌افزاید: «به نظر می‌رسد اسرائیل اکنون به‌تنهایی باید با این تهدید مقابله کند».

کنفرانس مونیخ کنفرانسی است که همه ساله در ماه فوریه توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود و  در زمینه سیاست‌های امنیت جهانی فعالیت می‌کند.

این همایش هرساله در هتل بایریشر هوف در مونیخ آلمان برگزار می‌شود. در کنفرانس مونیخ تصمیمی گرفته نمی‌شود و صرفا ویژه اظهار نظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More