شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بررسی کارنامه چهار شهردار تهران از ۶۸ تا ۹۶

 

ایران اینترنشنال، به بهانه استعفای محمدعلی نجفی، شهردار کنونی تهران، تاریخچه شهرداری پایتخت ایران، از سال۶٨ تا زمان حاضر را بررسی می‌کند.

در برهه‌های مختلف، بحث وجود فساد سیستمی، رشوه و اختلاس در مجموعه شهرداری تهران، مطرح بوده است. این، درحالی است که طبق تعریف، شهرداری یک نهاد عمومی و غیردولتی است که به‌طور مستقیم از جیب مردم شهر تغذیه می‌شود.

حتی بخش‌هایی از مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ نیز به وجود فساد در شهرداری تهران در دوران قالیباف اختصاص پیدا کرد که با ورود به آن مباحث، قالیباف به‌عنوان یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری، توپ فساد را به زمین دیگران انداخت.

محمدعلی نجفی، شهرداری تهران را شهریورماه سال ۹۶، با ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی از قالیباف تحویل گرفت؛ اما دوران مدیریت نجفی در شهرداری تهران، بیشتر از ۶ ماه، دوام نیاورد و اکنون او به بهانه بیماری، استعفای خود را تحویل شورای شهر تهران داده است.

به‌طور کلی، ۴ دوره اخیر شهرداری تهران، پرحاشیه بوده است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

 

  • عملکرد دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی از سال ۶۸ تا ۷۷

غلامحسین کرباسچی ۶۴ساله سیاست‌مدار شناخته شده‌ی است که در سال ۶۸ تا ۷۷ به مدت ۹ سال شهردار تهران بوده است.

تأسیس موسسه و انتشار روزنامه همشهری و چندین نشریه و همچنین راه اندازی فرهنگسر و خانه‌های فرهنگ از اقدامات او بوده است.

در حال حاضر کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی است که چندی پیش با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس  تعزیری محکوم شده است.

کرباسچی با اتهامات مالی در شهرداری در فروردین سال ۷۷ بازداشت شد.

«تضییع و تصرف اموال عمومی»، «مشارکت در اختلاس به مبلغ یک‌میلیارد‌ و ۴۵۳میلیون تومان»، «۶۶۰ سکه بهار آزادی»، «مشارکت در ارتشا» و «تبانی در معاملات دولتی» از جمله اتهامات مالی کرباسچی در سال ۷۷ بود.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به عنوان قاضی دادگاه به اتهامات کرباسچی رسیدگی کرد که اکنون محسنی اژه‌ای سخنگو و معاون‌اولی قوه قضائیه است.

بعد از هفت جلسه دادگاه به اتهام های مختلف به سه ‌سال زندان و ۱۰ سال انفصال از خدمات دولتی و بازگرداندن اموال محکوم شد. او همچنین به دلیل تضییع سه‌ونیم میلیارد به چهار سال حبس و ۶۰ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد.

کرباسچی همچنین مدیرمسئول، روزنامه «هم‌میهن» بود که در سال ۸۶ به دستور قاضی سعید مرتضوی توقیف شد.

 

  • عملکرد محمود احمدی‌نژاد از ۸۲ تا ۸۴

محمود احمدی‌نژاد ۶۱ ساله که اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز است، سمت‌هایی چون استاندار اردبیل، شهردار تهران و رئیس دولت نهم و دهم را در کارنامه‌ی مدیریتی خود دارد.

احمدی نژاد در دوره دوم شورای شهر، شهردار تهران شد. تاکنون گزارش‌هایی در خصوص تخلفات احمدی‌نژاد در دوران تصدی او در استانداری اردبیل سپس شهرداری تهران و پس از آن ریاست جمهوری، رسانه‌ای شده اما هیچ کدام تاکنون پیگیری نشده است.

در دوران شهرداری احمدی‌نژاد از سال ۸۲ تا ۸۴ این پرسش مطرح است که اصلاْ چگونه پای احمدی‌نژاد به شهرداری تهران باز شد و در دوران شهرداری او چه اتفاقات و فسادهای رخ داده است.

طبق گفته چمران به عنوان رئیس پیشین شورای شهر تهران در خصوص چگونگی انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران، احمدی‌نژاد از بین ۱۰۰ کاندید انتخاب شد و ۹ ماه پس از آغاز به کار احمدی‌نژاد، خامنه‌ای در دیدار با اعضای شورای شهر عنوان «رایحه خوش خدمت» را به‌کار برد.

محسن هاشمی رئیس کنونی شورای شهر تهران میزان تخلفات شهرداری در دوران محمود احمدی‌نژاد را ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت چطور ممکن است چمران به عنوان رئیس وقت شورا چنین تخلفی را 8 سال مخفی نگه دارد.

تاکنون خبری از سرنوشت بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان مفقوده شده در دوران شهرداری تهران احمدی‌نژاد در دست نیست و قالیباف در ۱۲ سال دوران شهرداری خود هیچ زمان به تخلفات دوران احمدی‌نژاد نپرداخت.

 

  • عملکرد محمد باقر قالیباف از ۸۴ تا ۹۶

سردار قالیباف ۵۶ ساله از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است که ۱۲ سال سکان دار شهرداری تهران بود.

او همچنین سه سال فرمانده نیروی هوایی سپاه بود که حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ نیز در کارنامه او ثبت شده است که در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری دو دوره قبل، حسن روحانی از این اقدام او با عنوان حمله «گازانبری و لوله کردن دانشجویان» یاد کرد.

از جمله تخلفاتی که در دوران قالیباف مطرح شده، پرونده‌های زمین‌خواری، استخدام‌های غیرقانونی، واگذاری املاک با تخفیف‌های ویژه و تراکم فروشی است.

 

  • عملکرد نجفی از مهر سال ۹۶ تاکنون

محمدعلی نجفی، شهردار تهران، برخلاف قالیباف که به تخلفات احمدی‌نژاد نپرداخت، تخلفات قالیباف را به قوه قضائیه گزارش کرد و همچنین بدهی‌های این نهاد در دوران قالیباف را ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که از این میان ۳۰ هزار میلیارد تومان آن «بدهی قطعی است».

این در حالی‌ست که قالیباف مدعی شده حتی یک مورد «تخلف سازمان‌یافته» در این نهاد وجود ندارد.

گفتنی است حضور محمدعلی نجفی، شهردار تهران، در همایشی به مناسبت روز زن در برج میلاد که طی آن چند دختر زیر ۹ سال روی صحنه رفته و در مقابل او رقصیدند باعث انتقاداتی از او شد.

در حال حاضر پس از ۶ ماه اکنون نجفی استعفای خود را تقدیم شورای شهر تهران کرده و علت آن را نیز بیماری عنوان کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More