شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بررسی لایحه حمایت از محیط‌ ‌بانان در مجلس شورای اسلامی

 

کریم شافعی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، از بررسی لایحه حمایت از محیط‌بانان در کمیسیون اقتصادی مجلس پس از پنج ماه تعویق خبر داد.

 

شافعی، روز یکشنبه ۳۰مهر، درباره وضعیت لایحه حمایت از محیط‌‌بانان و جنگل‌بانان در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ایسنا  گفت: «روزچهارشنبه سوم آبان اولین جلسه کمیسیون اقتصادی در زمینه لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان برگزار خواهد شد. فعلا کلیات آن در دست بررسی است تا به صحن علنی مجلس برای تصویب برود.»

او در خصوص علت تاخیر در بررسی این لایحه را متوجه مجلس دانست و گفت: «این پرسش را باید نمایندگان پاسخگو باشند، چرا که هیات دولت حدود پنج ماه پیش این لایحه را به مجلس اراسال کرده است.»
عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یک ماه پیش هنگام دیدار با علی لنگرودی، محیط‌‌‌بان ساوجی که در برخورد با شکارچیان متخلف زخمی شده بود، گفته بود که  با تصویب لایحه حمایت از محیط‌‌بانان، محیط‌‌بانان از امتیازات نیروهای مسلح برخوردار می‌شوند و شرایط محیط‌بانان به ویژه در مورد حمایت‌های قضایی بهبود یابد.

در سال گذشته میلادی، ۲۰۰ نفر ازجمله فعالان محیط زیست، محیط‌بانان و جنگل‌بانان جان خود را برای دفاع از محیط زیست و منابع طبیعی از دست دادند که سه نفر از این افراد ایرانی هستند.

سازمان دیده‌بان جهانی (Global Witness) در گزارشی که در تیرماه سال جاری منتشر کرده،  سال ۲۰۱۶ را به دلیل کشته شدن ۲۰۰ مدافع محیط‌ زیست و منابع طبیعی، تلخ‌ترین سال برای فعالان و حافظان محیط‌ زیست معرفی کرده است.

در گزارش این سازمان آمده که در سال ۲۰۱۶، مجموعا ۲۰۰ نفر از ۲۴ کشور جان خود را برای حفاظت از محیط‌ زیست و منابع طبیعی در مقابل تخریب ها، تصرفات، آلودگی توسط صنایع آلاینده، شکار غیرمجاز و قاچاق حیات وحش و چوب و … از دست داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More