شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت‌شدگان اعتراضات خوزستان؛ برخی آزاد و ده‌ها نفر در وضعیت نگران‌کننده

 

فعالان حقوق بشری در خوزستان از آزادی شماری از بازداشت‌شدگان تظاهرات فروردین ماه در شهرهای استان جنوبی ایران خبر دادند. این در حالی‌است که برخی منابع به« ایران‌اینترنشنال»، خبر دادند که «وضعیت د‌ه‌ها نفر از دیگر دست‍گیر‌شدگان، هنوز نگران کننده است».

بر اساس گزارش فعالان عرب ایرانی، شماری از بازداشت‌شدگان در روزهای اخیر با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده‌اند. اما دیگر بازداشت‌شدگان که شمار آنها به د‌ه‌ها نفر می‌رسد، نتوانستند این وثیقه را در اختیار دادگاه قرار دهند و در حبس به سر می‌برند.

اعتراض‌های عرب‌های ایران در اهواز، به دلیل پخش «میان‌برنامه‌»ای است که در یکی از  قسمت‌های سریال تلویزیونی «کلاه قرمزی»، یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های کودک، در دوم فروردین‌ماه از شبکه دوم تلویزیون رسمی ایران پخش شده بود.

در این قسمت، مجری برنامه، عروسک‌هایی که لباس قومیت‌ها را پوشیده‌اند، روی نقشه ایران و در جایی که این قومیت‌ها زندگی می‌کنند می‌چسباند اما در جنوب‌غربی ایران و در نزدیکی استان خوزستان جایی که بسیاری از ساکنان آن را عرب‌های ایرانی تشکیل می‌دهند، به جای عروسک نماد این قومیت، عروسک دیگری با لباس لرهای بختیاری چسباند.

این تظاهرات که بیش از ده روز ادامه یافت، علاوه بر اهواز، به چندین شهر دیگر خوزستان کشیده شد و گاهی به خشونت کشیده شد. در همان حین ده‌ها نفر توسط نیروهای نظامی بازداشت شدند.

روز شنبه بیست ونهم اردیبهشت‌ماه، صفحه تلگرام «خاک‌زادگان» که اخبار مربوط به خوزستان را منتشر می‌کند، اعلام کرد که  سلمان عبیات از اهالی شهر حمیديه که یک شاعر است، روز شنبه بیست ونهم اردیبهشت، با قرار وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی تا صدور حكم از سوی دادگاه انقلاب، آزاد شد.

همچنین عدنان بيانات سكينى، ۳۷ ساله از اهالى كوى علوى شهر اهواز كه در ۱۲ فروردين سال جارى بازداشت شده بود،  با قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی آزاد شده است.

همچنین رسول بترانى ۲۸ ساله و برادر او صادق بترانى ۲۹ ساله از اهالى كوى علوى شهر اهواز كه در ۲۲ فروردين بازداشت شده بودند، با قرار وثيقه تا صدور حكم آزاد شدند.

گفته می‌شود که «قرارگاه ابوالفضل وابسته به اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات اهواز در دستگیری بازداشت‌شدگان نقش اصلی را داشته‌اند». فعالان حقوق بشر خوزستان عدد بازداشت شدگان را صدها نفر گزارش كردند.

در این زمینه دکتر کریم عبدیان بنی سعید مدیر اجرایی سازمان حقوق بشر اهواز، به ایران‌اینترنشنال، گفت:«بخش اعظم دستگیر‌شدگان در زندان «شیبان» اهواز هنوز بازداشت هستند. حدود ۵۰ نفر از میان آنها یک شاعر به نام عبدالعال دورقی و نیز یک فعال فرهنگی به نام سعید فاخر‌نسب آزاد شدند و برای ده‌‌ها نفر قرار وثیقه صادر شده تا با ضمانت آزاد شوند که بسیاری از آنان از جمله خانواده مائده شعبانی، شاعر نوجوان، قادر به تامین وثیقه نیستند».

مدیر اجرایی سازمان حقوق بشر اهواز ادامه داد:«برای ده‌ها تن از فعالان با سابقه دادگاه تشکیل شده و به اتهام «مشارکت و سازماندهی اعتراضات»، هنوز بازداشت هستند و برای بسیاری از آنان در شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اهواز پرونده تشکیل شده است».

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر نیز در گزارشی که به ایران اینترنشنال ارسال کرده به نقل از برخی خانواده‌های دستگیر شدگان گفته که «بازداشت شدگان که عموما توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده بودند، به شدت شکنجه شده‌اند و مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند». به گفته او گزارش‌ها حاکی است که« بازداشت‌شدگان به طور دسته جمعی مورد شکنجه و با باتوم مورد حمله و هجوم مأموران قرار می‌گرفتند».

هنوز شمار دقیق بازداشت‌شدگان اعتراضات خوزستان، از سوی منابع رسمی ایران اعلام نشده اما برخی از فعالان حقوق بشری، تعداد آنها را بیش از ۲۰۰ نفر ذکر کرده‌اند.  

منابع محلی در خوزستان، می‌گویند که دستگیرشدگان نوجوان در زندان فجر اهواز(كانون اصلاح و تربیت)، زنان در زندان سپيدار ، مردان در زندان شيبان(مجتمع حرفه آموزى اهواز)، بازداشتگاه‌هاى اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات اهواز نگهدارى مى‌شوند».  

خبرگزاری رویترز نیز چندی پیش، در گزارشی به مائده شعبانی، دختر ۱۵ ساله‌ای اشاره کرد و گفته که این نوجوان به دلیل«سرودن شعرهایی که عرب‌ها را به مقاومت در مقابل ستم و سرکوب ایران تشویق می‌کند، بیش از ۳ ماه است که بازداشت و تحت شکنجه قرار دارد». خدیجه نیسی، مادری که سه فرزند دارد نیز از دیگر زنان بازداشت‌شده‌ای است که رویترز به آنها اشاره کرده بود.



 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More