شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایستادگی روسیه و ترکیه در برابر نفوذ ایران در قفقاز جنوبی

 

روزنامه‌ی «گرجستان امروز» (Georgia Today)، در شماره‌ی امروز، دوشنبه، ۲۲ خردادماه می‌نویسد که روسیه و ترکیه، تلاش‌های ایران را برای نفوذ دیپلماتیک در کشورهای قفقاز جنوبی، بی‌ثمر گذاشته‌اند.

این روزنامه می‌نویسد:‌ «ازنظر تاریخی، کشور ایران همواره یک قدرت منطقه‌ای مهم بوده است. از دوران باستان گرفته، تا قرون وسطی و پس از آن، در سال‌های پس از دو جنگ جهانی، این نقش و موقعیت ایران همواره با چالش‌های بزرگ منطقه‌ای همراه بوده است.

در دوران اخیر نیز ایران در تلاش بوده است تا قدرت نظامی و اقتصادی خود را در کشورهای همسایه گسترش دهد. یکی از مناطق موردنظر ایران، کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی بوده است. اما در همه‌ی این کشورها، ایران با رقابت‌های سختی ازسوی روسیه و ترکیه روبرو شده است.

تحریم‌های سخت اقتصادی علیه ایران، این کشور را از سرمایه‌گذاری‌های کلان در این کشورها بازداشته، اما با برداشته‌شدن تحریم‌ها، جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران جان تازه‌ای گرفته است.

شاید بیشترین توجه ایران در این روند نفوذ به دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان باشد که درگیری‌های منطقه‌ی قره‌باغ شمالی در میان آنها، به یک کشمکش نظامی چندین‌ساله انجامیده است.

تهران در دهه‌ی ۹۰ میلادی، تلاش‌های بسیاری را برای میانجی‌گری برای پایان خصومت‌های قومی در این منطقه انجام داد که درمجموع، همه‌ی آنها شکست خوردند.

امروز نیز علی‌رغم برداشته‌شدن تحریم‌ها و دستِ باز ایران برای بازگشت اقتصادی و سیاسی به قفقاز جنوبی، حکومت تهران، مخالفت روسیه و ترکیه را در مقابل خود می‌بیند.

روابط ارمنستان و روسیه بیشتر از آن به هم تنیده است که تهران بتواند آنها را از یکدیگر جدا کند و ترکیه نیز با پیوندهای عمیق خود با جمهوری آذربایجان و حمایت از آن در مقابل ارمنستان، جایی برای حضور ایران در آن منطقه باقی نگذاشته است.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More