شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران: موضوع دفاعی ما ربطی به کشورهای خارجی ازجمله فرانسه ندارد

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه و همچنین، علی‌اکبر ولایتی،  مشاور  رهبر جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند که موضوع دفاعی ایران، ربطی به کشورهای خارجی، ازجمله  فرانسه ندارد. هم‌زمان، مسعود جزایری، معاون و سخنگوی ارشد ستادکل نیروهای مسلح ایران نیز شرط مذاکره درمورد موشک‌های بالستیک ایران را «از بین بردن سلاح‌های اتمی و موشک‌های دوربرد آمریکا و اروپا» دانست.

بهرام قاسمی، روز شنبه ۱۲ اسفندماه در پاسخ به خبرنگاران درخصوص دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با جان کری، در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ گفت: «چنین دیدارهایی در چهارچوب دیپلماسی فعال و همه‌جانبه و بخشی از سیاست‌ها و رایزنی برای تأمین حداکثری منافع ملی است».

این سخنان قاسمی در حالی مطرح می‌شود که به باور بسیاری از سیاست‌پیشگان غربی، این دیدار، مقدمه‌چینی برای نشست‌های بعدی درمورد سرنوشت برجام و برنامه‌های موشکی ایران بوده است.

قاسمی در خصوص اخبار و اظهارنظرهای منتشرشده در ارتباط با آغاز دور تازه‌ای از مذاکرات میان ایران و اروپا در موضوعات منطقه‌ای گفت: «جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا از دیرباز و در مقاطع مختلف و در موضوعات گوناگون، گفت‌وگوهایی با یکدیگر داشته‌اند و اصولاً طرفین هیچ مانعی برای رایزنی، تبادل نظر و شنیدن نقطه‌نظرات یکدیگر نداشته و ندارند».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران و مواضع ایران در این خصوص گفت: «مواضع ایران را آقای ظریف و مسؤولین اجرایی دولت بیان می‌کنند. تا جایی هم که به نظام جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود و همگی ازجمله آقای روحانی و ظریف هم متفق‌القول هستند، این است که موضوع دفاعی ما ربطی به کشورهای خارجی از جمله فرانسه ندارد که به ما بگویند چه نوع موشکی داشته باشیم، مگر ما به فرانسه می‌گوییم چگونه از خودش دفاع کند».

 

  • ولایتی: هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند

 ولایتی: «هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند.»

 

همزمان علی اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پس از دیدار با نخست‌وزیر ژاپن در یک کنفرانس خبری، ضمن اعلام این که موضوع دفاعی ایران هیچ ارتباطی به سایر کشورهای خارجی ازجمله فرانسه ندارد، گفت: «هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند. فرانسه هم بی‌جهت ادعایی نکند که از عهده آن بر نمی‌آید».

 

  • جزایری: شرط مذاکره موشکی، از بین بردن سلاح های اتمی و موشک‌های دوربرد آمریکا و اروپا است

 جزایری: «شرط مذاکره موشکی، از بین بردن سلاح های اتمی و موشک‌های دوربرد آمریکا و اروپا است.»

 

مسعود جزایری، معاون و سخنگوی ارشد ستادکل نیروهای مسلح ایران نیز شرط گفت‌وگو و مذاکره درمورد موشک‌های بالستیک ایران را، از بین بردن سلاح‌های اتمی و موشک‌های دوربرد آمریکا و اروپا دانست.

جزایری، روز شنبه ۱۲ اسفندماه در واکنشی نسبتبه اظهارات اخیر مقام های آمریکایی و برخی دیگر از کشورها درخصوص برنامه موشکی ایران، گفت: «آن‌چه آمریکایی‌ها از سر استیصال درخصوص محدودسازی توان موشکی جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، آرزوهای دست‌نیافتنی آمریکایی‌ها و ناشی از ناکامی‌ها و شکست‌های منطقه‌ای آنها به حساب می‌آید».

جزایری ضمن «شیطان بزرگ» خواندن آمریکا، گفت که شکست‌های آمریکا تنها زمانی در منطقه فروکش می‌کند که از غرب آسیا خارج شود. او گفت: «چنانچه قرار بود ارتقای توان دفاعی کشورمان تحت تأثیر برخی مذاکرات و مراودات سیاسی و دیپلماسی واقع شود، امروز در وضعیتی نبودیم که تا این حد آمریکا در برابر ایران در موضع ضعف قرار گیرد».

او در ادامه، ضمن غاصب خواندن اسراییل گفت که «دوران اضمحلال و نابودی‌ آن در تمامی زمینه‌ها، من‌جمله ورزش فرا رسیده» و این اصلی تغییر ناپذیر است.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More