شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران از دید رسانه های خارجی

المانیتور: مشکلات ساختاری اقتصاد موردنظرِ خامنه ای را بی اعتبار می کند

 

وبسایت خبری- تحلیلی المانیتور می نویسد:

«امسال نیز مانند سال های گذشته آیت الله خامنه ای در سفر نوروزی خود به مشهد در طی یک سخنرانی طولانی سیاست های موردنظرش برای جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد. با این حال بزرگترین فرقی که این سخنرانی با سال های قبل داشت این بود که او فقط و فقط در مورد مسأله اقتصاد کشور حرف زد که بیانگر این واقعیت است که موضوع اقتصاد، بویژه بیکاری، مهمترین نگرانی رهبران کشور است.»

به گفته المانیتور، با اینکه آیت الله خامنه ای به درستی عدم سرمایه گزاری در ایران برای آفریدن شغل های جدید و درنتیجه پایین آوردن تعداد لشگر بیکاران را مهمترین عامل گذار به یک اقتصاد قابل کنترل و سازنده اعلام کرد، اما او فراموش کرد که اضافه کند که سرمایه گزاری بدون امنیت برای سرمایه و سرمایه گزار بی معنی است. با این حال آیت الله خامنه ای در سخنان خود از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواست که باید شرایط تأمین امنیت سرمایه گزاری در ایران را فراهم کند.

خامنه ای

المانیتور می نویسد: «خامنه ای با نادیده گرفتن این واقعیت که تأمین امنیت سرمایه گزاری تنها توسط یک قوه قضائیه مستقل و آزاد و در زیر حکومت قانون صورت می گیرد عملاً طرح خود برای بازسازی اقتصادی ایران را زیر سئوال می برد. از آن گذشته اقتصاد سربسته ایران و بازارهای آن در دست جناح های سیاسی- اقتصادی وابسته به نیروهای امنیتی- اطلاعاتی کشور توانایی گشودن درهای خود بر روی سرمایه گزارهای مستقل داخلی و خارجی را ندارد. این نیروها برای حفظ منافع عظیم خود حضور سرمایه گزاران خارجی در کشور را با دستگیری آنها و ایرانیان دوتابعیتی به پیش می برند. همانطور که پرزیدنت حسن روحانی در روز 25 مارس در سخنرانی خود در شهر سنندج اعلام کرد، دستگیری و آزار و اذیت سرمایه گزاران خارجی و ممانعت از حضور آنها در ایران هیچ کمکی به اقتصاد کشور نمی کند.»

 

بلومبرگ: رئیسی تنها رقیب جدی برای روحانی است

 

خبرگزاری بلومبرگ در لندن گزارش داده است که ورود ابراهیم رئیسی به رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در ایران حسن روحانی را با جدی ترین رقیب خود مواجه ساخته است.

بلومبرگ می نویسد: «با خروج احمدی نژاد و باقر قالیباف از گردونه رقابت های انتخاباتی راه برای ورود آخوند ابراهیم رئیسی به این صحنه باز شد و او هم اکنون این فرصت را یافته است تا با گرد هم آوردن جناح های محافظه کار و تندروی رژیم زیر یک پرچم بخت انتخاب دوباره روحانی به مقام ریاست جمهوری را به زیر پرسش ببرد.»

به گفته بلومبرگ، رئیسی که با دستور مستقیم آیت الله خامنه ای به ریاست بزرگترین و ثروتمندترین بنیاد اقتصادی رژیم یعنی آستان قدس رضوی منصوب شده است بطور حتم از حمایت غیرمستقیم او نیز در این رقابت ها برخوردار است.

ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی از سوی سازمان های مدافع حقوق بشر به عنوان یکی از مسئولان اصلی قتل عام زندانیان سیاسی ایران در دهه 80 شناخته می شود. انتخابات ریاست جمهوری در ایران در روز 9 ماه مه برگزار خواهد شد. حسن روحانی در سال 2013 با کسب 36 میلیون رأی از 51 میلیون رأی دهنده واجد شرایط به این مقام رسیده بود. 

 

پاکستان بر سر دوراهی میان حمایت از عربستان یا ایران

 

وزیرخارجه دولت پاکستان خانم «تهمینه جنجوعه» می گوید کشور او برای تعیین یک سیاست خارجی که در آن همزمان توازنی میان نزدیکی با عربستان سعودی و ایران داشته باشد دچار مشکل است.

به گفته روزنامه «نیشن» چاپ اسلام آباد، علیرغم این دولت پاکستان درصدد است برای رفع این مشکل تلاش کند تا ریاض و تهران را به یکدیگر نزدیک کند.

خانم «تهمینه جنجوعه» به روزنامه نیشن گفته است: «پاکستان تلاش دارد تا از تنش های موجود میان دولت های جمهوری اسلامی ایران و حکومت عربستان سعودی بکاهد. دولت ما مخالف هرگونه افراط گرایی اسلامی در منطقه است و خطرات این افراط گرایی محدود به یک کشور نمی باشد. بنابراین مقابله با آن به یک راهبرد همگانی از سوی کشورهای منطقه نیاز دارد.»

وزیر خارجه پاکستان

هفته گذشته وزارت خارجه جمهوری اسلامی دولت پاکستان را به خاطر حضور بخشی از ارتش این کشور در یک اتحاد جدید نظامی میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مورد انتقاد شدید قرار داده بود.

با این حال شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان ضمن رد انتقاد دولت ایران گفته است که دولت اسلام آباد به گزارش های رسانه ای واکنش نشان نمی دهد و پاکستان همواره بر نقش بی طرفی خود در مورد مناقشات منطقه ای پایدار می ماند.

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More