شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران احتمال آزادی زودتر از موعد نازنین زاغری را رد کرد

 

غلامحسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری تهران روز جمعه اول دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از گشایش پرونده‌ای جدید علیه نازنین زاغری-راتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی که در ایران به ۵ سال زندان محکوم شده است خبر داد و احتمال آزادی زودرس او را رد کرد.

او در خصوص اخبار منتشر شده از احتمال آزادی زودرس نازنین اعلام کرد که ادعاهای مطرح شده در این زمینه مورد تایید مراجع قضایی ایران نیست.

اسماعیلی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص گشایش پرونده‌ای جدید علیه نازنین و ارسال آن به دادگاه انقلاب گفت: «در پرونده جدید نازنین زاغری حکمی صادر نشده است و نمی‌توان هم پیش‌بینی کرد که محکوم می‌شود یا تبرئه یا اینکه در صورت محکومیت به چه مجازاتی محکوم خواهد شد زیرا تعیین میزان مجازات بر عهده قاضی رسیدگی کننده است.»

نازنین زاغری مدیر پروژه بنیاد تامسون رویترز، بازوی خیریه‌ خبرگزاری رویترز است، در فرودین‌ماه سال ۹۵،پس از سفر به ایران برای دیدار با خانواده، در هنگام بازگشت به بریتانیا به همراه دختر دو ساله خود به  اتهام مشارکت در پروژه‌های بر‌اندازی از سوی نیروهای اطلاعات سپاه ثارالله کرمان، در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت و به کرمان منتقل شد.

چندی بعد پرونده نازنین برای ادامه رسیدگی‌ به دادستانی تهران منتقل و پس از انجام تحقیقات، با صدور کیفر خواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب دادگاه انقلاب ارسال شد و این دادگاه نازنین را به پنج سال حبس محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر نیز تقاضای بررسی در خصوص حکم صادره از رد کرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در ۲۵ مهرماه سال جاری در خصوص اتهامات وارده به نازنین گفت که شوهر او تبعه انگلستان و خود او نیز دارای تابعیت دوگانه از انگلستان بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. به گفته دولت ابادی، نازنین مسول آموزش خبرنگاری آنلاین شبکه بی‌بی‌سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است.

دولت آبادی نحوه استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، را از جمله مواردی دانست که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی چون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.

تاکنون این اتهامات از سوی خانواده نازنین و بنیادی که او در آن فعالیت داشته و مستقل از خبرگزاری رویترز عمل می کند رد شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More