شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اژه‌ای: تحریم‌ شدن از سوی آمریکا برای مردم ما نمره مثبتی است

 

محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضاییه در یک نشست خبری به تحریم‌های جدید آمریکا علیه برخی اشخاص از جمله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه واکنش نشان داد.

او ضمن اشاره به قراردادن نام رئیس قوه قضاییه در فهرست اشخاص تحریم‌شده از جانب وزارت خزانه‌داری آمریکا، تاکید کرد که تحریم‌ شدن از سوی آمریکا برای مردم ما نمره مثبتی است.

محسنی اژه‌ای، درباره افشای ویدیوی سانسور نشده جلسه مجلس خبرگان گفت که ویدیوهایی اینچنین ممکن است فقط در آرشیو صداوسیما نباشند. او همچنین افزود که در مورد این ویدیو هنوز قوه قضاییه وارد نشده است و معمولا در این‌گونه موارد بررسی این موضوعات در درجه اول به عهده سیستم‌های اطلاعاتی است.

در خصوص اعتراض‌های اخیر در شهرهای ایران، سخنگوی قوه قضاییه ضمن اذعان به این‌که ممکن است افرادی نیز دستگیر شده باشند که بی گناه باشند، تاکید کرد: «به دادستان‌ها تاکید شد کسانی که ضرورت ندارد و عوامل اصلی نیستند ، آزاد شوند یا لااقل بعد از پایان یافتن تحقیقات تا روز دادگاه با قرار مناسب آزاد شوند.»

اژه‌ای ضمن تایید خودکشی دو تن از بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر در اراک و تهران، افزایش آمار خودکشی بازداشت‌شدگان به چهار نفر را تکذیب کرد. او همچنین گفت که ثابت نشده که سینا قنبری ۲۱ ساله، که خودکشی وی در زندان توسط مقامات تایید شده است، در اعتراض‌های اخیر دست‌داشته است. او تایید کرد که در مجموع ۲۵ نفر از مردم و نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات اخیر ایران کشته شده‌اند.

اژه‌ای همچنین گفت، از تعداد ۶۲۲ تن بازداشتی، تعدادی آزاد شده و ۴۰۰ نفر باقی مانده‌اند که اکثرشان به زودی آزاد خواهند شد. اژه‌ای همچینن گفت که به دانشجویان بازداشتی اجازه داده شده تا در جلسات امتحانات خود حاضر شوند. محسنی اژه‌ای از وجود یک شهروند دو تابعیتی در میان بازداشت‌شدگان خبر داد. به گفته این مقام قوه قضاییه، این فرد دوتابعیتی که هویتش هنوز در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته، در حال تصویربرداری با موبایل از اعتراض‌های اخیر بوده است.

اژه‌ای ضمن متهم‌کردن «خارج‌نشینان» به تشویق مردم به ادامه اعتراض از طریق فضای مجازی، گفت که نهادهای مربوطه از جمله وزارت اطلاعات و قوه قضائیه گزارش‌هایی را در این خصوص جمع‌آوری کرده اند و قرار است این افراد از طریق پلیس اینترپل تحت تعقیب قرار گیرند.

محسنی اژه‌ای در رابطه با افشاگری‌های اخیر شهردار تهران مبنی بر استفاده از بیت‌المال برای مخارج شرکت در انتخابات گفت که هر وقت گزارش‌ها را دادند، قوه قضاییه آنها را بررسی می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با وجود مواد رادیواکتیو در حوله هاشمی رفسنجانی از سوی خانواده وی، گفت که تا الان پرونده‌ای در این خصوص به قوه قضاییه نرسیده است.

وی  همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص پرونده  صندوق ذخیره فرهنگیان، ضمن «سنگین» خواندن این پرونده گفت هم‌اکنون ۸۰ نفر در این رابطه تحت تحقیقات قرار دارند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More