شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اندیشکده بروکینگز: برجام هیچگاه درمان دردهای اقتصادی ایران نبوده است

 

اندیشکده آمریکایی بروکینگز در تحلیلی پیرامون خروج آمریکا از توافق هسته‌ای می‌نویسد این توافق هیچگاه درمان قطعی دردهای اقتصاد ایران نبوده است، اما در فاصله زمانی سال‌های -۹۶۱۳۹۵ به رشد ۱۲/۵ درصدی اقتصاد ایران یاری رسانده است.

در مقاله این اندیشکده آمده است که در ایران تنها چیزی که در مورد خروج آمریکا از برجام تعجب برانگیز بود این بود که ترامپ آن را چهار روز زودتر از موعد آن اعلام کرد.

حاکمان تهران در انتظار این تصمیم بودند، زیرا از نظر بسیاری از ایرانی‌ها برجام چندان معامله مفیدی برای آن‌ها نبوده است.

اما آنچه که ایرانی‌ها را متعجب کرد، واکنش رهبران کشور به خروج آمریکا بوده است. زیرا علیرغم رجزخوانی‌های قبلی، رهبران جمهوری اسلامی تصمیم گرفته‌اند در این توافق بمانند، تا ببینند شاید اروپا منافع این توافق را به آن‌ها برساند.

شاید این وحشت از بی‌ثباتی اقتصادی بیشتر بوده که رهبر مذهبی ایران را ناچار کرد از دست زدن به یک عکس‌العمل شدید مانند بازگشت به غنی‌سازی یا خروج از «ان. پی . تی» در مقابل تصمیم آمریکا خودداری کند.

آیت‌الله خامنه‌ای با دل‌آزرده کردن هواداران تندروی خود اکنون حمایت خود از ادامه گفت‌وگوها با کشورهای اروپایی را پشت وزیر خارجه گذاشته است، اگرچه در سخنان خود در این مورد جنبه‌ تردید و بدبینی را هم فراموش نکرده است.

حسن روحانی به ادامه این توافق بدون حضور آمریکا راضی است، زیرا هنوز آن را گامی در راستای برقراری روابط دیپلماتیک گسترده‌تر با غرب می‌داند.

از دید رهبران ایران این سیاست سازشکارانه می‌تواند موفقیت به‌همراه آورد، زیرا به هر حال اروپا یک «شیطان کوچکتر» از آمریکاست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More