شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد مطهری از تشکیل پرونده برای پرستو فروهر

 

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه چهارم آذرماه، در یادداشتی که خبرگزاری ایسنا آن را منتشر کرده است،  از تشکیل پرونده قضایی برای پرستو فروهر، دختر داریوش فروهر و پروانه اسکندری که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای به طرز فجیعی به قتل رسیدند، انتقاد کرده است.

نایب رئیس مجلس در نامه خود، تشکیل پرونده قضایی برای خانم فروهر را «موجب تعجب» خوانده و نوشته: «مایه تعجب است که برای دختر آن دو مقتول مظلوم، به خاطر پیگیری برگزاری مراسم یادبود پدر و مادرش در سال‌های گذشته، پرونده قضایی تشکیل شده است. به جای دلجویی از او بابت مصیبت و خسارت روحی و مادی که بر وی وارد کرده‌ایم».

او در این نامه همچنین ابراز خوشحالی کرده که «امروز دیگر آن تفکر در میان مأموران و مسئولان اطلاعاتی ما وجود ندارد که برای حفظ نظام به رغم خودشان، هر کاری می توان انجام داد و از هر وسیله ای می توان استفاده کرد. متهمان این فاجعه در دادگاه گفته بودند ما برای اینکه سایر روشنفکران را بترسانیم این کار را انجام دادیم.»
مطهری افزوده است: «ببینید چه انحرافی از اسلام در درون وزارت اطلاعات ما وجود داشت و خوشبختانه امروز تا حد زیادی ریشه کن شده است. البته اولیای دم از قاتلان آن دو گذشتند چون آنها را صرفاً ابزار دست می دانستند، ولی معلوم نیست چرا مدعی العموم که با اندک تعریضی به مقامات عالی کشور اعلام جرم می کند، در این مورد آنها را به سزای اعمال خود نرسانده است.»

او در پایان نامه خود آورده است: «در هر نظام حکومتی ممکن است توسط مأمورانی که به جای کلاه، سر می آورند چنین جنایت‌هایی انجام شود، اما اولاً چنین اتفاقی از نظام اسلامی که سودای عدالت و اخلاق دارد قبیح تر است و ثانیاً مهم نوع برخورد ما با چنین اتفاقاتی است، آیا عذرخواهی و جبران خسارت کنیم یا آن را یک امر عادی و حق حکومت جلوه دهیم. در داستان ستار بهشتی که اینجانب سؤال از وزیر کشور وقت را مطرح کردم و وزیر به صحن علنی مجلس آمد، در نهایت از او خواستم که از خانواده آن مرحوم و ملت ایران عذرخواهی کند اما او حاضر نشد و این یک بیماری و انحراف از اسلام است که باید علاج شود.»

نامه علی مطهری درحالی است که پرستو فروهر که برای برگزاری مراسم سالگرد کشته شدن پدر و مادرش، پروانه و داریوش فروهر، به تهران رفته است اعلام کرده که روز شنبه چهارم آذرماه، با شکایت وزارت اطلاعات به دادگاه می‌رود. اتهام او «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» عنوان شده است.
پس از ۱۲ سال، امسال برای نخستین بار اجازه داده شد تا مراسم سالگرد قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری در تهران و در منزل آنها  «در سکوت» برگزار شود.

داریوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، و همسرش، پروانه اسکندری، روز اول آذر سال ۱۳۷۷ در منزل‌شان در تهران به وسیله ضربات چاقو به قتل رسیدند.
روز ۱۲ آذر همان سال محمد مختاری، نویسنده، شاعر و عضو هیات دبیران کانون نویسندگان ایران و روز ۱۸ آذر نیز محمد جعفر پوینده مترجم و از فعال‌ترین اعضای کانون نویسندگان ایران ناپدید شدند که پس از مدتی جسدشان پیدا شد.
وزارت اطلاعات ایران «عناصر خودسر» در این وزارت‌خانه را مسئول این چهار قتل که به قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای مشهور شد، اعلام کرد. سعید امامی (اسلامی) از معاونان سابق وزارت اطلاعات، در ارتباط با این پرونده بازداشت شد که بعدا اعلام شد که او در زندان خودکشی کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More