شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد محمود صادقی از رویکرد امنیتی سپاه در مواجهه با مسائل اجتماعی ایران

 

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در نامه‌ای به حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه، اقدامات این سازمان را، دلیل سلب امید نخبگان و جوانان و ترک کشور از سوی آنان خوانده است.

صادقی در این نامه به رویکرد امنینی این نهاد در مواجهه با مسائل اجتماعی ایران انتقاد کرده و گفته که «شیوه اطلاعات سپاه به احساس امنیت در جامعه «لطمه جدی» وارد می‌کند.

همزمان با انتشار این خبر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در نامه‌ای با تمجید از دوره  فعالیت کاوه مدنی، اعلام کرده که استعفای کاوه مدنی را پذیرفته است.

عیسی کلانتری، در نامه‌ای نوشته این استعفا را «به ناچار» پذیرفته و دلیل آن‌را «برخی تنگ نظری‌های موجود در کشور »خوانده است. کاوه مدنی هفته گذشته پس از خروج از کشور، در حساب توییتر خود از پست معاونت سازمان محیط زیست استعفا داد.

صادقی همچنین در نامه خود که امروز یکم اردیبهشت منتشر شده، خبر داده که « به عنوان نماینده مجلس دائما مورد مراجعه موکلان خود است که از رفتار مأموران سازمان اطلاعات سپاه و «بی توجهی آنها به موازین آیین دادرسی و حقوق شرعی و قانونی متهمان» در مراحل مختلف بازداشت و بازجویی شکایت می‌کنند.»

در این نامه آمده، «ناهماهنگی و یا تعارض اقدامات این نهاد نظامی با دیگر دستگاه‌های اطلاعاتی به «شائبه چندپارچگی حاکمیت در کشور» دامن زده و موجب بی اعتمادی و سردرگمی فعالان در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شده است.»

صادقی خطاب به طائب گفته: «سیطره نگاه امنیتی به مقولات اجتماعی و سیاسی یکی از ویژگی‌های مدیریتی جنابعالی است که آسیب‌ جدی به جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در افکار عمومی زده است.»

نماینده تهران در این زمینه نحوه عمل اطلاعات سپاه در مواجهه با فعالان محیط زیست را مثال زده  و بدون بردن نام مستقیم از کاوه مدنی، اعتراض کرده که چرا رفتار مأموران این نهاد امنینی با «جوان نخبه‌ای که باوجود برخورداری از جایگاه علمی و فرصت‌های بالای شغلی به امید خدمت به محیط زیست رنجور کشور به ایران آمد» طی فعالیت چند ماهه در سازمان محیط زیست او را وادار به ترک ایران کرده است.

صادقی در بخش دیگری از نامه تاکید کرده «امنیت کشور بیش از هر چیز در گرو احساس امنیت شهروندان است. در حالیکه رویکرد امنیتی، امید جوانان به امکان مشارکت در خدمت به کشور را از آنان سلب می‌کند.»

نماینده تهران در پایان خواستار «تجدیدنظر و اصلاح رویکرد» این نهاد نظامی-امنیتی شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More