شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد سخنگوی دولت خاتمی از روحانی در مورد ادامه اعتصاب‌ بازاریان کردستان

 

یک مقام ارشد دولت محمد خاتمی در خصوص ادامه اعتصاب‌های گسترده یک هفته اخیر بازاریان کردستان در اعتراض به بستن مرزها، از شیوه برخورد دولت با این موضوع به شدت انتقاد کرده است.

عبدالله رمضان‌زاده، دبیر و سخنگوی دولت محمد خاتمی در سال‌های ۸۴-۱۳۸۰، در واکنش به فرستادن سعید جلیلی به شهر بانه در پی اعتصاب سراسری بازاریان چند شهر کردنشین، گفته که «به جای اعزام آقای جلیلی، وزیر بازرگانی را بفرستید.»

رمضان‌زاده در یک پیام توییتری اظهار داشت که :« آقای رئیس جمهور، هیئتی برای بازرسی به شهرهای مرزی کردستان بفرستید تا برایتان بگویند وزیر کشور شما چه بلائی بر سر کسب و کار مردم محروم سقز، بانه و مریوان آورده است.»

 



او با انتقاد شدید از فرستادن سعید جلیلی، نماینده رهبر در شورای عالی امینت ملی به جای وزیر بازرگانی به مناطقی که در آن بازاریان اعتصاب کرده‌اند افزود:«تا دیر نشده فکری بکنید.»

به دنبال گسترده شدن اعتصاب بازاریان در چند شهر غرب کشور در اعتراض به بستن مرزها، شامگاه روز چهارشنبه ۲۹ فروردین، سعید جلیلی، عضو ارشد شورای عالی امینت ملی در مسجد جامع شهر بانه حضور یافت تا دلیل بسته‌ماندن مرزها را برای معترضان شهر بانه تشریح کند. این نشست با اعتراض مردم به دلیل عدم گرفتن «پاسخی قانع‌کننده»، نیمه‌کاره رها شد.

در این نشست یکی از جوانان حاضر در این سخنرانی در مسجد جامع بانه رو به سعید جلیلی گفت:«بگذارید رُک حرف بزنم آقای جلیلی، ما چهار روز است اعتصاب کردیم، فرماندار نیامده بگوید آقا چکار می‌کنید، نیروی ضد شورش برایمان فرستادند….؛ بیست سال است تا حالا یک درگیری در بانه دیدید؟ ندیدید، به خاطر چه؟ مردم دنبال کار هستند، کار باشد هیچ مشکل نداره».

این شهروند معترض یک روز بعد از این نشست توسط نیروهای اطلاعات بازداشت شد.

بازاریان کُرد در شهرهای بانه، سقز، مریوان، جوانرود، مهاباد، پیرانشهر و سردشت واقع در دو استان کرمانشاه و کردستان، از روز یکشنبه ۲۶ فروردین، در اعتراض به بسته‌ماندن مرزها، بالارفتن گمرک و تأثیر آن بر وضعیت معیشت هزاران خانوار در این مناطق، دست به اعتصاب زدند و این اعتصاب همچنان ادامه دارد.

 

 شهر بانه

 

در هفته‌های گذشته چند تن از نمایندگان مجلس از جمله نمایندگان پیرانشهر و بانه، به این تصمیم دولت اعتراض کرده‌ و آن‌را عامل بیکاری هزاران نفر و موثر در زندگی مردم مناطق مرزی دانستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More