شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امامان جمعه در واکنشی هماهنگ، تحریم‌های جدید آمریکا را بداخلاقی و پیمان‌شکنی خواندند

 

 

به‌دنبال تصویب تحریم‌های تازه در کنگره آمریکا امامان جمعه شهرهای مختلف ایران ضمن محکومیت این اقدام، از سیاست‌های دولت حسن روحانی انتقاد کرده‌اند. آنها در بیاناتی هماهنگ این اقدام آمریکا پس از برجام را نشانه بد‌اخلاقی و پیمان‌شکنی آمریکا دانستند.

از جمله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های امروز خود گفت: «همه مسئولان ما اعم از مسئولان اجرایی، تقنینی، قضایی و خبرگان گفتند که این تحریم‌ها هم نقض روح برجام و هم نقض پیکره برجام است. رهبری نیز در همان نخستین مذاکراتی که آغاز شد بدون هیچ ابهامی گفتند ما به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم و به آن‌ها اعتماد نکنید. ایشان شرایطی را قرار دادند که اگر آن روز رعایت شده بود امروز با این مشکلات مواجه نبودیم.»

کاظم صدیقی همچنین تصریح کرد: «عده‌ای می‌گفتند اگر یک فرد انقلابی در انتخابات رأی بیاورد تحریم‌ها تشدید می‌شود و سایه جنگ بر سر کشور می‌آید ولی دیدید که چنین نشد.»

حامیان حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی، ابراهیم رئیسی را به تندروی متهم می‌کردند و هشدار می‌دادند که درصورت پیروزی او کشور به سمت جنگ و درگیری نظامی پیش خواهد رفت.

 

  • برجام ریل‌گذاری برای دشمن است

احمد علم‌الهدی، خطیب جمعه مشهد

 

احمد علم‌الهدی، خطیب جمعه مشهد نیز با انتقاد از کسانی که در داخل نظام راه را برای تحریم‌‌های آمریکا هموار می‌کنند، گفت: «یک جریانِ مقدسِ خیالاتی برای خودمان درست کردیم به نام برجام، تمام اهمیت برجام به این بود که ما را از یک فشار جهانی برهاند؛ نه این‌که فشار چند برابر بشود و باز هم بگوییم ما در برجام بمانیم، متأسفانه این حرف را بسیاری از مسئولان ما در نهادهای مختلف می‌زنند، این‌ها چراغ سبز و ریل‌گذاری برای دشمن است.»
وی افزود: «حرکتی که اخیراً آمریکا در تحریم‌های ناروا انجام داده است، عکس‌العمل و نمایشگر این واقعیت است که بر استیصال آمریکا افزوده ‌شده، این‌که آمریکا دست به این کارها می‌زند و خود را از یک بازار عظیم قدرت و منابع اقتصادی محروم می‌کند، صرفاً به این‌که ما را تحریم کند و به خیال خود ما را در اقتصاد مستأصل کند، نشان از درماندگی و استیصال استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی است که آنان مستأصل شده‌اند در مقابل رشد و توسعه‌ای که انقلاب، اصول و ارزش‌های ما دارد در دنیا پیدا می‌کند.»

احمد علم‌الهدی با انتقاد از توافق برجام  پرسیده است: «از ابتدای امضای برجام یک مسئول اقتصادی بگوید چند دلار پول از خارج آمده است؟ او افزوده: «بله معاملات نفت انجام می‌گیرد اما در مقابلش چی می‌آید؟ یا کالایی از بیرون می‌آید که دستگاه تولیدی ما را می‌بندد، بازار اشتغال ما را سد می‌کند و ما را وابسته به خارج می‌کند یا پروژه‌هایی از بیرون در داخل کشور اجرا می‌کنند که فناوران بومی و داخلی ما به‌مراتب ماهرتر از آنان هستند در اجرای این پروژه‌ها، این شرکت‌ها در داخل خوابیده‌اند و از بیرون می‌آیند درست می‌کنند چون نفت را فروخته‌ایم و نمی‌توانیم پول وارد کنیم، این‌گونه باید جبران کنیم، این چه وضعی است؟»
او از کسانی که به گفته‌ی او «در داخل نظام و کشور برای آمریکا و استکبار جهانی در حوزه تحریم‌ها ریل‌گذاری» می‌کنند، انتقاد کرده و گفته است: «ما از دشمنی دشمن وحشت نداریم، بلکه از این ریل‌گذاری که برای دشمنی دشمن انجام می‌شود وحشت داریم.»

 

  • خواستار مقابله به‌مثل هستیم

محمد سعیدی، امام جمعه قم هم هماهنگ با دیگر ائمه جمعه، نسبت به تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و گفت: «ایران اسلامی باید پاسخ این رفتار شرارت آمیز را بدهد، نباید به محکوم کردن و خط و نشان کشیدن بسنده کرد.» وی افزود: «آمریکا از اقدام عملی می‌ترسد و ما از مسؤولان نظام خواستار مقابله به مثل و برخورد قاطع هستیم.»

 

  • از تحریم‌ها ضرر نمی‌کنیم

مهدی عرب‌پور، امام جمعه موقت کرمان نیز با اشاره به تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: «این اقدام پس از تعهداتی که در برجام  دادند، نشانه بد اخلاقی و پیمان شکنی آمریکاست.» او گفته که جمهوری اسلامی ایران ضرر چندانی از این تحریم ها نخواهد کرد.

 

 

روز پنجشنبه ۵مرداد، سنای آمریکا طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را با رای قاطع تصویب کرد. پیشتر مجلس نمایندگان روز سه شنبه با ۴۱۹ رای موافق، در مقابل سه رای مخالف این طرح تحریمی را تصویب کرده بود. این طرح اکنون برای قانونی شدن، برای امضاء، به کاخ سفید فرستاده می شود و درصورت امضای آن توسط دونالد ترامپ به قانون تبدیل می شود. بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله حسن روحانی، تصویب تحریم‌های تازه را مغایر با روح برجام دانسته و گفته‌اند که تهران اقدام متقابل خواهد کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More