شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

الویری با تاکید بر فساد نهادینه شده در شهرداری: حال پایتخت خوب نیست

 

مرتضی الویری، منتخب مردم تهران در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، روز دوشنبه ۲۳مردادماه از نهادینه شدن فساد در شهرداری تهران گفته و با تاکید بر لزوم شفافیت در طرح مشکلات با مردم گفته حال تهران خوب نیست.

به گزارش ایسنا، او گفته: «میزان تخلفات و فساد شهرداری در مقایسه با املاک نجومی مانند پول خرد داخل جیب افراد است.» او افزوده: «املاک نجومی نوک کوه یخی بود که از داخل اقیانوس به بیرون آمد و مردم آن را مشاهده کردند.»
مرتضی الویری در توضیح پرونده املاک نجومی آن‌را فراتر از واگذاری چند آپارتمان به برخی افراد عنوان کرده و افزوده: «این موضوع به‌عنوان یک فساد جلوه کرده است، اما در شهرداری تهران با یک فساد نهادینه شده مواجه هستیم. فساد در واگذاری‌ها، مناقصه‌ها و بکارگیری نیروهای ناکارآمد در سطوح مدیریتی و همچنین بکارگیری نیروهای بازنشسته از کار افتاده که از سایر ارگان‌ها به شهرداری تهران آورده شده‌اند از موضوعاتی است که برای سالم‌سازی سیستم باید به آنها پرداخته شود.»

 

یاشارسلطانی

 

پرونده «املاک نجومی» به واگذاری چند‌هزار میلیاردی املاک به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر تهران اطلاق می‌شود که برای نخستین بار توسط وبسایت «معماری نیوز» به مدیر مسئولی «یاشارسلطانی» افشا شد. براساس این واگذاری‌ها، شهرداری تهران املاکی با قیمت‌های نجومی را با ۵۰ درصد تخفیف به برخی مدیران خود واگذار کرد. پس از انتشار مدارک تخلف شهرداری و واکنش‌های گسترده به آن، محمدباقر قالیباف و مهدی چمران، شهردار و رئیس وقت شورای شهر تهران، از یاشارسلطانی شکایت کردند. براساس این شکایت، یاشار سلطانی ۲۷ شهریور۹۵ به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد و از آن جا که موفق به تامین وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی تعیین شده نشد، بازداشت شد. بازداشت او بازتاب گسترده‌ای به‌دنبال داشت و با واکنش منفی افکار عمومی در فضای مجازی و رسانه‌ای مواجه شد. در واکنش به افشاگری وب‌سایت معماری نیوز، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، واگذاری این املاک را براساس مقررات دانست و گفت در فروش املاک و زمین‌های شهرداری، اولویت حل مسائل کارکنان بوده است. پای املاک نجومی حتی به رقابت‌های انتخاباتی دوزادهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز کشیده شد. در یکی از مناظره‌‌های انتخاباتی، قالیباف گفت که املاک یاد‌شده به رفتگرها داده شده است!

الویری در بخش دیگری از این مصاحبه به بدهی‌های شهرداری اشاره می‌کند و می گوید: «شهرداری به‌صورت قطعی ۲۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان بدهی دارد که در کنار این رقم باید تعداد زیادی پروژه نیمه‌کاره که اتمام آنها به حدود ۳۰ هزار‌میلیارد‌تومان می‌رسد، را اضافه کنیم.» او می‌افزاید: «باید تراکم‌های پیش فروش شده که رقم دقیق آنها را هر چه مورد تحقیق قرار گرفته اما نتیجه‌ای برای آن حاصل نشد، گویی که خود شهردار نیز به این رقم دسترسی ندارد، اضافه کنیم.»
مرتضی الویری به  استخدام‌های فراوان و فراقانونی نیز که در این سازمان به‌شکل گسترده‌ای صورت گرفته‌ نیز اشاره می کند و می‌گوید: «در دوران تصدی من در شهرداری تهران ۱۶ هزار نفر(پرسنل) بود اما امروز این رقم به ۶۳ هزار و۵۰۰ نفر افزایش یافته است. در شهرداری‌های نواحی که به صورت متوسط ۱۵ نفر پرسنل داشتند امروز به صورت متوسط ۶۰ نفر حضور دارند.»
الویری با اشاره به اینکه امروز در شهرداری تهران هزینه‌ها چندین برابر شده، اصلاح ساختار و کاهش هزینه‌ها در یک فرآیند ۵ تا ۱۰ ساله به سمت سالم‌سازی را از ضرورت‌ها خواند.

در ادامه این مصاحبه شهردار سابق پایتخت به حادثه پلاسکو نیز اشاره کرده و گفته: «ما به‌دنبال مچ‌گیری مدیران قبلی نباید باشیم. آنچه که به ما مرتبط است مشکلات مهم و اساسی شهروندان تهران است که باید برای آنها راهکار مناسب بیندیشیم. یکی از مقولات کلیدی که باید با سرعت مناسب به پیش برود حمل و نقل عمومی و توسعه آن است. باید تلاش کنیم مقابل ساخت و سازهای غیرقانونی بایستیم و جلوی ادامه این موارد را بگیریم.»
الویری در این گفت‌وگو به موضوع نظارت‌ بر فعالیت شهرداری پایتخت نیز اشاره کرد و هشدار داد: «اجازه نخواهیم داد رابطه ناسالم میان اعضای شورا و مدیران شهرداری شکل بگیرد چرا که این باعث می‌شود ناظر چشم خود را بر تخلفات مدیر ببندد.»

او گفته تهران  نیازمند پزشک متبحری است به پاکدستی و سلامت اشتهار داشته باشد و کار را نیز به خوبی بلد باشد.  نمایندگان منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران ۱۹ مردادماه محمدعلی نجفی را به عنوان گزینه اول شهرداری تهران انتخاب کردند. به گفته‌ی الویری، محمدعلی نجفی برای حل و فصل مشکلات شهر تهران، برنامه‌های خود را به شورا ارائه کرده و توانسته آنها را قانع کند. به گفته‌ی الویری، محمدعلی نجفی در این حوزه کار کرده و شش سال نیز عضو شورای شهر تهران بوده است

 

 

سی و نه سال پس از وقوع انقلاب اسلامی، پایتخت تاریخی ایران با نابسامانی ترافیکی، نابرابری شدید اقتصادی و اجتماعی، فقدان امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی، کاهش امنیت، ناکارآمدی مدیریت شهری، بحران فزاینده زیست‌محیطی، سقوط ارزشهای اخلاقی و افزایش روزافزون تنش‌های اجتماعی روبروست. همین نگرانی‌هاست که شهردار سابق تهران را واداشته که نسبت به ادامه روند فعلی مدیریت شهری تهران احساس نگرانی کند ونسبت به چالش‌های جدی پایتخت هشدار دهد. او گفت حال پایتخت خوب نیست.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More