شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام آمادگی وزارت ارتباطات برای رفع فیلترشبکه‌های اجتماعی

 

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه ششم شهریورماه، درباره‌ی رفع محدودیت برای شبکه‌ی اجتماعی توئیتر گفت: «رویکرد شورای عالی فضای مجازی این بوده که با سرویس‌هایی که فیلتر شده‌اند، مذاکره شود و به این مسأله، نگاهی سلبی نداشته باشیم».

آذری جهرمی گفت: «اگر آنها آمادگی داشته باشند، ما نیز در دولت و مجموعه‌ی نظام، این آمادگی را داریم که این محدودیت‌ها را برداریم. توئیتر درخواست داده، اما هنوز مذاکره‌ای آغاز نشده است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، او که در حاشیه‌ی مراسم تکریم و معارفه‌ی وزیران پیشین و جدید «ارتباطات و فناوری اطلاعات» در محل این وزارت‌خانه، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اضافه کرد: «تلاش ما این است که به حقوق شهروندان در دسترسی به سرویس‌ها احترام بگذاریم؛ اما لازمه‌ی این مسأله، این است که آنها هم به مقررات ما احترام بگذارند».

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات، درعین‌حال افزود که نمی‌توانیم اجازه‌ی فعالیت به شبکه‌ای بدهیم که خدماتی ارائه کند و از طرف دیگر، معضلات جدی برای ما داشته باشد.

آذری جهرمی گفت: «بنابه مقرراتی که این شبکه‌ها دارند، یوتیوب موارد غیراخلاقی و پورنوگرافی را بلاک می‌کند؛ ما نیز انتظار داریم متناسب با فرهنگ ما، این محدودیت‌ها را توسعه دهند و به‌صورت محلی، این سرویس‌ها را پیاده کنند».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در ارتباط با حذف برنامه‌های ایرانی از بازار شرکت اپل (app store) گفت: «از ماه‌های پیش، شرکت اپل شروع‌به حذف برنامه‌های ایرانی کرد؛ این رفتار اپل قابل درک بود؛ چون منطبق با مقررات داخلی‌شان بود؛ شرکت‌هایی که در این زمینه مشکل داشتند، موانع را برطرف کرده و به‌طور مجدد برگشتند».

او افزود: «اکنون اپل ایمیلی برای شرکت‌های ایرانی ارسال کرده است که آن را درک نمی‌کنیم و برای ما معنای حقوقی ندارد».

آذری جهرمی همچنین گفت: «در حال حاضر، برخی نرم افزارها را از دسترس خارج کرده‌اند و می‌گویند که این نرم افزارها در کشورهای تحت تحریم فعالیت می کنند؛ این درحالی است که برخی از این برنامه‌های ایرانی، خود را به صورت بین‌المللی ثبت کرده‌اند.

او با تأکید بر این‌که پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد، گفت: «وزیر امور خارجه، به‌صورت جدی پی‌گیر این موضوع هستند و اگر لازم باشد، برای اینها وکیل می‌گیریم».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن اظهار امیدواری از این‌که این مسأله در حد سوءتفاهم باشد، گفت: «اگر این مسأله به‌دنبال سوءنیت باشد، ما مدل رفتاریمان را متناسب با این مسأله برنامه‌ریزی خواهیم کرد».

شرکت اپل، از روز جمعه سوم شهریورماه، فروش 'اپ'های ساخت ایرانیان را در فروشگاه‌های خود متوقف کرد.

تصمیم مدیریت اَپل برای انجام این کار، همراهی با قوانین ایالات متحده‌ی آمریکا درمورد تحریم‌های مربوط به ایران، اعلام شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More