شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اظهار تعجب قوه قضاییه از گفته‌های وزیر اطلاعات درباره جاسوس نبودن دری‌ اصفهانی

 

خبرگزاری میزان متعلق به قوه‌قضائیه ایران، به سخنان محمود علوی، وزیر اطلاعات درباره اتهام جاسوسی عبدالرسول دری‌اصفهانی، از اعضای مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، واکنش نشان داده و گفته‌های وی را نادرست و عجیب خوانده است.

عبدالرسول دری‌اصفهانی، از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای که در جریان مذاکرات به‌عنوان کارشناس امور مالی حضور داشت، به اتهام جاسوسی، از سوی قوه قضاییه به پنج سال زندان محکوم شده است.

محمود علوی، وزیر اطلاعات، روز چهارشنبه ۲۰مهر، به خبرگزاری ایسنا گفت: «از آنجا که مرجع تشخیص موضوعات مرتبط به جاسوسی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است، از نظر این معاونت، آقای دری اصفهانی نه تنها مرتکب جاسوسی نشده، بلکه در برابر هجمه‌هایی که برخی سرویس‌های بیگانه به وی داشته‌اند، هوشیارانه مقاومت کرده و با معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات همکاری داشته است».

حال قوه قضاییه، اظهارات وزیر اطلاعات را نادرست خوانده و پاسخ داده: «دادگاه، تنها مرجع صالح برای محکومیت اشخاص به جرم جاسوسی است نه وزارت اطلاعات. بنابراین دادگاه بر خلاف گزارش‌های وزارت اطلاعات می‌تواند افراد را از اتهام جاسوسی تبرئه کرده و یا محکوم کند.»

در پاسخی که این خبرگزاری منتشر کرده، آمده است که وزارت اطلاعات، ضابط -مامور- دادگستری است و ضابطان دادگستری مأمورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، تحقیقات مقدماتی و اجرای تصمیمات قضائی به موجب قانون اقدام می‌کنند. طبق قانون ریاست و نظارت بر ضابطان دادگستری با دادستان است. این متن می‌افزاید: «وزارت اطلاعات تنها ضابط قضایی در ایران نیست و نیروی مقاومت بسیج، سپاه پاسداران هم ضابطان قوه قضائیه هستند.»

 

در ادامه پاسخ قوه قضاییه به سخنان وزیر اطلاعات آمده است: «هیچ قانونی مقرر نداشته است که اثبات جرم جاسوسی و انتساب آن به اشخاص با وزارت اطلاعات است؛‌ ای بسا مواردی که دادگاه برخلاف محتوای گزارش وزارت اطلاعات، شخص یا اشخاصی را از اتهام جاسوسی تبرئه یا به این جرم محکوم کند.»
در ادامه پاسخ قوه قضاییه به مطرح شدن اتهام جاسوسی علیه زهرا لاریجانی، دختر رئیس قوه قضاییه، اشاره شده و آمده: «برخی این اظهار نظر عجیب و دور از انتظار را با اظهار نظر قبلی وزیر اطلاعات در باره مهملات منتشر شده مربوط به جاسوسی یکی از فرزندان مسوولان نظام مقایسه می‌کنند، و حال آن که این قیاس از جهات متعدد مع الفارق است.»

محمود علوی دراین باره گفته بود هیچ یک از اعضای خانواده رئیس قوه قضائیه به جاسوسی متهم نیستند.

به‌ تازگی وب‌سایت «آمدنیوز» گزارش داده بود که زهرا آملی لاریجانی،  دختر صادق لاریجانی، رئیس قوه‌قضاییه به جاسوسی برای غرب متهم شده و پرونده‌ای فوق محرمانه دارد. رئیس قوه قضاییه در واکنش گفت که این اتهامات ارزش پاسخگویی ندارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More