شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اسماعیل کوثری: سپاه هیچ فعالیت اقتصادی ندارد

 

اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله گفت: «از جزئیات دستور رهبری مبنی بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی سپاه و ارتش خبر ندارد، اما تاکید کرد سپاه هیچگاه وارد کارهای اقتصادی نشده و فقط فعالیت عمرانی در چارچوب قانون اساسی کرده است.»

او روز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه، در گفت‌وگو با وبسایت «اعتماد آنلاین»، فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی سپاه را مطابق قانون توصیف و تاکید کرد که این نهاد نظامی هیچ‌گاه وارد کار اقتصادی نشده است.

کوثری یکی از دلایل ورود سپاه به پروژه‌های اقتصادی را «توانمندی» این نهاد نظامی دانسته که درصورتی که شرکت‌های خصوصی از آن برخوردارباشند، آن پروٰژه‌ها به سپاه واگذار نمی‌شود. او گفته که پروژه‌هایی که سپاه به آنها ورود می‌کند پروژه‌های «عام‌المنعفه» و برای عموم مردم است و به‌همین دلیل هم قانون به آنها اجازه می‌دهد.»

او تاکید کرده که این واگذاری با مجوز فرمانده کل قوا و درخواست دولت انجام می‌شود.
کوثری در پاسخ به این سوال که اگر سپاه وارد فعالیت‌های اقتصادی نشده است، پس چرا رهبری دستور واگذاری بنگاه‌های اقتصادی این نهاد را صادر کرده، گفت: «من نمی‌دانم و باید درباره جزئیات این مساله پیگیری کنم.»
۳۰دی‌ماه سال‌جاری، امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران اعلام کرد  که آیت‌الله علی خامنه‌ای به ستاد کل نیروهای مسلح ایران مأموریت داده تا واگذاری بنگاه‌های اقتصادی «غیرمرتبط» در سپاه پاسداران، ارتش و وزارت دفاع را پیگیری کند. او درعین حال گفت که فعالیت‌های نیروهای مسلح در حوزه «سازندگی» از جمله فعالیت‌های قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران، بر اساس نیاز دولت ادامه پیدا خواهد کرد.

در سالهای پس از جنگ، بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیربنایی ایران در حوزه‌های مختلف از انرژی، مخابرات، راه و ترابری و سدسازی با موافقت دولت‌ و با ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران واگذار شده‌ است. این موضوع همواره مورد انتقاد فراوانی قرار گرفته که درباره انحصار اقتصاد ایران به سپاه هشدار می‌دهند. دامنه انتقادها تا جایی بالا گرفت که برخی از نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری و احمد توکلی نیز از فعالیت‌های گسترده اقتصادی سپاه  انتقاد کردند.
اول تیرماه‌ سال‌جاری، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با انتقاد از حضور نهادهای نظامی در عرصه اقتصاد ایران گفت: «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم». این سخنان واکنش شدید سپاه پاسداران ایران را به دنبال داشت که حسن روحانی را به تلاش برای تضعیف سپاه متهم کردند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More