شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استعفای دسته‌جمعی هیأت‌مدیره‌ی «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران»

 

اعضای هیأت‌مدیره‌ی منتخب «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران»، با انتشار نامه‌ای رسمی، از سمت خود استعفا کردند. این استعفا، در اعتراض به خودداری «وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی» از ثبت رسمی آن انجمن، با وجود طی‌شدن همه‌ی مراحل قانونی، انجام شده است.

در این نامه که در وب‌سایت فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران منتشر شده است، اعضای هیأت‌مدیره، در ۱۲بند، خطاب‌به همکاران رسانه‌ای و مجمع‌عمومی «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران»، خلاصه‌ای از روند برگزاری مجمع عمومی مؤسسان «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران» و رخدادهای مرتبط با آن را تشریح کردند.

 

 

در این نامه آمده است که اراده‌ی تشکیل «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران»، پس از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های گسترده‌ی اعضا برای بازگشایی «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» و عملی‌نشدن وعده‌ی روحانی در این زمینه، ایجاد شد. این نامه می‌افزاید: «متأسفانه از آنجایی که با تصویب آئین‌نامه‌ی جدید نحوه‌ی تشکیل و فعالیت انجمن‌های صنفی در دولت دهم، راه برای تأسیس تشکل‌های سراسری کارگری بسته شده بود و دولت جدید نیز هیچ اقدامی درجهت اصلاح آئین‌نامه‌ی مزبور به‌عمل نیاورد، به‌ناچار روزنامه‌نگاران استان تهران که عملاً هیچ ملجایی برای طرح و پی‌گیری مطالبات خود نداشتند، پی‌گیر تشکیل انجمن صنفی استانی شدند».
در این نامه،  با انتقاد از عملکرد «اداره‌ی کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی» استان تهران، تأکید شده است که این اداره، از ثبت انجمن صنفی خودداری کرده و راه‌کارهایی ارائه داده است که اعضای هیأت‌مدیره‌ی «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران»، آنها را «پیش‌شرط‌های غیرقانونی» خوانده‌اند.

«اداره‌‌ی کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، به‌کرات خواستار تغییراتی در ترکیب اعضای هیأت‌مدیره‌ی منتخب انجمن صنفی شده است.

تأکید اعضای هیأت‌مدیره‌ی منتخب انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، بر نقش علی ربیعی در ممانعت از فعالیت‌های مستقل این انجمن، درحالی است که علی ربیعی، که سابقه‌ی امنیتی و اطلاعاتی دارد، پیش‌تر اعلام کرده بود، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، مانع فعالیت‌های «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران» است. ربیعی ‌افزوده بود: «نامه‌ی رسمی از سوی دادستان تهران ارسال شده که نمی‌توان آن انجمن صنفی را بازگشایی کرد».
در نامه‌ی اعضای هیأت‌مدیره‌ی منتخب «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران»، با اشاره به اینکه این رویکرد وزارت کار در دوره دولت دوازدهم نیز ادامه خواهد یافت، آمده است که این وزارت‌خانه حاضر به تن دادن به راهکارهای قانونی برای برون‌رفت از وضع موجود نیست.

آنها با این پیش‌بینی که «رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوره دولت جدید نیز ادامه خواهد یافت»، نوشته‌اند که این وزارت‌خانه «حاضر به تن‌دادن به راهکارهای قانونی برای برون‌رفت از وضعیت موجود نیست».
این افراد با انتقاد از دولت حسن روحانی، نوشته‌اند حق شکایت از «اداره‌ی کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران» را برای خود محفوظ می دانند؛ اما به‌دلیل آن‌چه حفظ احترام به رئیس دولت و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی خوانده‌اند، فعلاً از طرح شکایت صرف‌نظر می‌کنند.

اعضای هیأت‌مدیره‌ی منتخب «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران»، در پایان نامه‌ی خود نوشته‌اند که تسلیم فشارهای غیرقانونی و غیررسمی وزارت کار نمی‌شوند و از این‌رو، استعفا می کنند.

بهروز گرانپایه، داود محمدی، افشین امیرشاهی، مسعود هوشمندرضوی و اعظم ویسمه، ازجمله افرادی هستند که از سمت خود استعفا کرده‌اند.

 

 

«انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران»، پس‌از ۱۲ سال فعالیت، در سال ۱۳۸۸، با حکم سعید مرتضوی پلمب شد. از آن زمان تاکنون، مقام‌های قضایی ایران، اجازه‌ی فعالیت‌ مجدد این نهاد صنفی را نداده‌اند. «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران»، مهرماه سال ۱۳۷۶، با حمایت گسترده‌ی روزنامه‌نگاران تأسیس شد و طی ١٢سال فعاليت مستمر، با راه‌اندازی کمیته‌های مختلف، با بيش از ۴هزار روزنامه‌نگارعضو، در زمینه‌ی حقوق روزنامه‌نگاران، ازجمله حقوق صنفی، بیمه و مسکن فعالیت کرد. علاوه‌بر آن، این نهاد صنفی، با ارائه‌ی آموزش‌ها و کلاس‌های روزنامه‌نگاری، به ارتقای توان‌مندی روزنامه‌نگاران کمک کرد و توانست طی دوران فعالیت خود، با ارتباط دادن روزنامه‌نگاران عضو، به نهادهای مستقل و بین‌المللی روزنامه‌نگاری مانند «فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران»، فعالیت این انجمن را گسترش دهد.

به‌دنبال بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها به‌منظور بازگشایی «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران»، «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران»، از دی‌ماه سال ۱۳۹۵ اعلام موجودیت کرد که اعضای هیأت‌مدیره‌ی آن، روز اول شهریور ۱۳۹۶ از سمت خود استعفا کردند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More