شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه جنجال‌ها بر سر بسته‌شدن یا ادامه فعالیت تلگرام در ایران

 

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، از بسته‌شدن تلگرام از اوایل اردی‌بهشت‌ماه خبر داد و اعلام کرد که «اگر پیام‌رسان‌های خارجی همچون اینستاگرام و واتس‌آپ نیز قوانین ایران را نپذیرند، به‌مرور بسته خواهند شد».

این در حالی‌ست که مرکز ملی فضای مجازی ایران، روز دوشنبه ۲۷ فروردین‌ماه، اعلام کرده بود که «فعلاً تصمیمی برای انسداد تلگرام اتخاذ نشده و هدف، تقویت پیام‌رسان‌های داخلی است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ابوالفضل ابوترابی در این زمینه تأکید کرد: «بارها به تلگرام پیشنهاد دادیم که فعالیتش را ذیل قوانین ایران ادامه دهد، ولی تلگرام این موضوع را نپذیرفت. اگر در ادامه راه، تلگرام یا بقیه پیام‌رسان‌های خارجی حاضر به پای‌بیندی به قوانین ما باشند، می‌توانند فعالیتشان را ادامه دهند».

ابوترابی در عین حال، یاد‌آور شده است که «اگر پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی حاضر به رعایت قوانین ایران باشند، می‌توانند فعالیت داشته باشند و بر همین اساس، حدود چهار پیام‌رسان خارجی برای فعالیت منطبق با قوانین کشور، اعلام آمادگی کرده‌اند».

این نماینده مجلس، یاد‌آور شد: «بارها به تلگرام پیشنهاد داده شده که فعالیتش را ذیل قوانین ایران ادامه دهد، ولی تلگرام این موضوع را نپذیرفت». او در عین حال، از افزایش ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی خبر داد و گفت: «از دی‌ماه تاکنون ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده».

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، پنج پیام‌رسان داخلی یعنی «گپ، بله، ایتا، سروش و ویسپی»  را از جمله پیام‌رسان‌های تأییدشده داخلی برشمرد.

به گفته او این پیام‌رسان‌ها زیر نظر بانک مرکزی، صداوسیما و بخش خصوصی اداره می‌شوند.

از سوی دیگر، روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی کشور ۲۷ فروردین‌ماه، در اصلاحیه‌ای بر گفته‌های ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، از منتفی‌‌بودن انسداد تلگرام خبر داد.

در اصلاحیه روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی آمده است که فعلاً تاریخی برای مسدود‌کردن تلگرام و بحث مسدود شدن تلگرام مطرح نشده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More