شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اخبار انتخاباتی پنجشنبه در یک نگاه 

فرهاد تجری

 

• رد صلاحیت ۳۰ نامزد انتخابات شوراها

فرهاد تجری، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، شامگاه چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، خبر داد که ۳۰ نامزد انتخابات پس از ارائه فهرستی از سوی دادستانی رد صلاحیت شده‌اند. این سخنان همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر «اعمال نظر» نهادهای امنیتی و دادگستری با هدف رد صلاحیت زندانیان سیاسی سابق مطرح می شود. رد صلاحیت این افراد در دو روز گذشته در حالی است که بر اساس قانون انتخابات شوراها، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نمی‌تواند درباره تأیید صلاحیت نامزدها و تأیید نتایج انتخابات، در کار هیئت‌های نظارت شهرستان و استان دخالت کند. پیشتر علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس، از «فشار نهادهای غیرذیربط» از جمله دادگستری و  شورای عالی امنیت ملی برای رد صلاحیت تعدادی از نامزدهای انتخابات انتقاد کرده بود.

عصر روز چهارشنبه،۲۰ اردیبهشت، وزارت کشور فهرست کامل نامزدهای شورای شهر در تهران را منتشر کرد که در آن نام برخی از زندانیان سابق که پیش از این از سوی هیئت‌های نظارت شهرستان و استان تائید صلاحیت شده بودند از جمله معروف صمدی، از فعالان سیاسی اهل سنت و نماینده سنندج در مجلس پنجم، عبدالله مومنی و علی تاجرنیا و نسرین وزیری دیده نمی‌شود.

 

• رای‌گیری الکترونیک انتخابات شوراها در ۱۴۲ شهر

علی اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات ایران، اعلام کرده که «رای گیری الکترونیکی فقط برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستایی که دارای ۷ تا ۹ عضو باشند، مجاز است و تعداد این شهرها در سراسر کشور ۱۴۲ شهر است.» وی افزوده که  تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی از شامگاه چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت شروع شده و تا ساعت ۸ صبح روز ۲۸ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

 

حسن قشقاوی

 

• انتخابات ریاست جمهوری در ۱۰۳ کشور برگزار می شود

حسن قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، اعلام کرده که انتخابات ریاست جمهوری در ۱۰۳ کشور در ۱۳۳ نمایندگی ایران  در کشورهای مختلف و ۲۸۶ شعبه اخذ رای برگزار می شود.. با این حال آقای قشقاوی تصریح کرده که انتخابات ریاست جمهوری در عربستان، سودان با توجه به عدم رابطه دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی با ریاض و خارطوم، در این کشورها برگزار نمی شود. وی تصریح کرد که علیرغم تلاشهایی که صورت گرفته به دلیل نداشتن رابطه دیپلماتیک با کانادا تاکنون امکان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور فراهم نشده است و بعید است در چند روز آینده اتفاق خاصی در این زمینه صورت بگیرد .

 

• نظرسنجی: افزایش آرای رئیسی، ریزش آرای قالیباف

موسسه نظرخواهی "آی‌پو" در تازه‌ترین نظرسنجی خود از افزایش آرای رئیسی و کاهش آرای قالیباف خبر داده است. بر اساس این نظرسنجی در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت ماه، آرای ابراهیم رئیسی روند صعودی داشته و از ۱۱ درصد به بیش از ۲۰ درصد رسیده است. در همین مدت درصد آرای محمدباقر قالیباف از تقریبا ۲۴ درصد به کمتر از ۲۰ درصد کاهش داشته است.

درصد آرای روحانی اما روند صعودی داشته و به ۵۸ درصد رسیده است. در همین بازه زمانی آرای رای‌دهندگان مردد ۶۶ درصد کاهش داشته و به درصد آرای روحانی، رئیسی و گزینه سایر اضافه شده است.  

فاطمه آلیا

 

• واکنش مولاوردی به ادعای جنجالی فاطمه آلیاسخنان فاطمه آلیا

فاطمه آلیا، نماینده سابق مجلس، در یک فیلم تبلیغاتی ابراهیم رئیسی مدعی شده که معاونت زنان دولت حسن روحانی، آمار زنان مطلقه بین ۲۰ تا ۲۵ سال را به سازمان ملل داده است تا برای آن‌ها در آنتالیای ترکیه، کاریابی شود. این سخنان  واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی برانگیخته است و همزمان شهیندخت مولاوردی، معاون زنان حسن روحانی در واکنشی تند به این اظهارات با بیان اینکه این ادعا مورد "پیگرد حقوقی و قضایی" قرار خواهد گرفت، گفته: «با چه مجوز اخلاقی و شرعی به خودشان اجازه می‌دهند با انتشار این یاوه‌گویی‌ها‌ که زاییده ذهن‌های متوهم و مالیخولیایی است، جامعه را در معرض ناامنی روانی قرار دهند؟»

 

• حمله روزنامه کیهان به روحانی

روزنامه کیهان در شماره روز پنجشنبه خود زیر عنوان "از اعتدال تا انتحار" نوشت: «حمله به سپاه، ارتش، قوه قضائیه و توانمندی‌های نظامی کشورمان و اظهارات خلاف امنیت ملی و در یک کلام، ظاهر شدن در قامت یک اپوزیسیون تمام عیار نظام یعنی، دولت دستش خالی است و چیزی برای عرضه ندارد؛ البته این حالت خوش بینانه ماجراست.» این روزنامه نوشته: «اگر روحانی کارنامه قابل قبولی داشته باشد، به سیم آخر نمی‌زند و اگر این کارنامه بین مردم مقبول افتاده باشد نیز، صاحب کارنامه خود را به در و دیوار نمی‌کوبد.»

 

• توصیه به روحانی در مناظره آخر

مرتضی مبلغ، فعال سیاسی در گفت‌وگویی با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که آقای روحانی در مناظره فردا که آخرین دور مناظرات تلویزیونی است باید چگونه حضور یابد؟ گفته جریان رقیب به گونه ظریفی جای پاسخ‌گو و سوال‌کننده را عوض کرده است، در حالی که جریان اصولگرا باید تا دو دهه پاسخ‌گوی عملکرد هشت سال گذشته خودشان و خرابی‌هایی که بر کشور وارد شد، باشند.

 

• جبهه پایداری از ارائه لیست مستقل برای انتخابات شورای شهر تهران صرف نظر کرد

جبهه پایداری انقلاب اسلامی پیرامون انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران اطلاعیه ای را منتشر و اعلام کرد که از ارایه لیست مستقل صرف نظر کرده است. این تشکل اصولگرا دلیل عدم ارائه فهرست مستقل برای انتخابات شوراهای شهر تهران را در جهت مصالح و اقتضائات نظام خوانده است.

 

• توضیحات قالیباف درباره افزایش یارانه ها

بدنبال افزایش انتقادها از وعده های برخی کاندیداها برای افزایش یارانه ها و اظهارات برخی درخصوص عدم امکان‌پذیر بودن آن، محمدباقر قالیباف دراین زمینه گفته افزایش یارانه‌ها باعث گرانی می‌شود را قبول ندارم. می‌شود کنترل کرد و جلوی گرانی را گرفت تا هم رونق وجود داشته باشد و هم گرانی نباشد. این نامزد انتخاباتی گفته: یکی از اشتباهات دولت فعلی همین است که بلد نیستند دو کار را با هم انجام دهند. آقای قالیباف بدون اشاره به برنامه اجرایی درباره یارانه ها گفته: برای اجرای این کار تنها نیاز است وقت بگذاریم و حال و حوصله داشته باشیم.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More