شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اخبار انتخاباتی جمعه در یک نگاه

• روحانی: زمین ندادم که مدرک بگیرم

حسن روحانی پنجشنبه شب هنگام ترک صدا و سیما، در پاسخ به شایعات مطرح شده پیرامون مدرک تحصیلی دکترایش گفت: من زمین ندادم که مدرک بگیرم. آقای روحانی همچنین درگفتگوی زنده خبری شبکه دو سیما گفت:  «بعضی فکر می‌کنند با دادن پول یا با اعلام اینکه چقدر شغل درست می‌کنیم می‌شود شغل درست کرد. برای ایجاد اشتغال ابتدا مردم باید به آینده اعتماد داشته باشند و احساس آرامش و امنیت کنند. کسی برای یک سال یا دو سال سرمایه‌گذاری نمی‌کند.»

 

• درخواست دیدبان حقوق بشر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

دیدبان حقوق بشر روز پنج شنبه با انتشار بیانیه ای، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواست از حقوق زندانیانی که در اعتصاب غذا هستند، دفاع کنند. در این بیانیه با اشاره به وضعیت آتنا دائمی ۲۸ ساله، فعال حوزه کودکان، که به هفت سال زندان محکوم شده، ‌آمده است ماموران قضایی در سال گذشته هنگام بازداشت او، خانواده اش را آزار داده و دو خواهرش را به اتهام توهین و ممانعت از ماموران به سه ماه زندان تعلیقی محکوم کرده اند.

آتنا دائمی

 

• ۲۶۰ هزار نفر تامین امنیت انتخابات را برعهده خواهند داشت

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور ایران می‌گوید «بیش از ۲۶۰ هزار نفر» تامین امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو را بر عهده خواهند داشت و «نیروهای کمکی» لازم نیز از طریق سپاه پاسداران ایران تامین شده است.

 

• اعلام حمایت خانواده آیت الله منتظری از حسن روحانی

خانواده آیت‌الله حسینعلی منتظری و جمعی از نمایندگان ادوار مجلس با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای، با اعلام حمایت از کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۹ اردیبهشت، مردم را به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها فراخواندند.

در بخشی از بیانیه نمایندگان ادوار نیز آمده است: « هنوز اعمال سیاست های نابخردانه، ماجراجویانه و قیم مابانه در سالهای حاکمیت یکدست اقتدارگرایان، آنهم در دوران افزایش بی سابقه در آمدهای نفتی، در عرصه داخلی و خارجی از یادها نرفته است.» این بیانیه به امضای فاطمه حقیقت جو، احمد سلامتیان، علی اکبر موسوی( خوئینی)، علی مزروعی و حسن یوسفی اشکوری رسیده است.

 

• ابراهیم رئیسی: امروز نوبت اقدام و عمل است

ابراهیم رئیسی، یکی از نامزدهای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری،  پنجشنبه شب، ۲۱ اردیبهشت، در جمع فرهنگیان حامی خود در در مجتمع فرهنگی سرچشمه تهران، گفته: « حقوق شهروندی یعنی اینکه یک بیکار از بیکاری خجالت نکشد. یعنی شهروندی که در سفره غذا ندارد، غذا داشته باشد و وقتی یک فرهنگی می‌خواهد دخترش را عروس کند، برای تهیه جهیزیه دچار مشکل نباشد. امروز میدان، میدان حرف نیست. امروز نوبت اقدام و عمل است.»

 

• انتقادها از شبیه سازی ابراهیم رئیسی با ابراهیم پیامبر

عبدالحمید خدری، عضو فراکسیون روحانیت مجلس دهم گفته است که شبیه‌سازی ابراهیم رئیسی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با ابراهیم پیامبر «کار نامعقول و بی‌نتیجه‌ای» است. همزمان خانواده محمد بهشتی، نخستین رئیس دیوان عالی ایران پس از انقلاب، نسبت به آنچه «سوءاستفاده از نام و تصویر این شهید محراب توسط یکی از نامزدهای ریاست جمهوری»، خوانده‌اند، اعتراض کرده‌اند. خانواده آقای بهشتی در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه « آفت این انقلاب اسلامى آن است که دچار بازیگرانى باشد که اسلام و انقلاب و هر چیزى را دکان کنند؛ دکان قدرت، دکان ثروت، دکان شهرت و دکان ریاست!»، خواستار پایان دادن به این روند شده‌اند.

 

•   بیانیه تحلیلی ۱۷۰ نماینده در حمایت از روحانی

۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای به تحلیل موقعیت کشور پیش از ریاست‌جمهوری حسن روحانی و وضع فعلی کشور پرداختند و اعلام کردند "برای تداوم روندهای مثبت کنونی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی" در انتخابات پیش‌رو از حسن روحانی حمایت می‌کنند. مجلس شورای اسلامی ایران ۲۹۰ عضو دارد. این نمایندگان در بیانیه خود با اشاره به تحریم‌ها و آثار سوء آن و همچنین ناکارایی در استفاده از درآمد هنگفت نفتی در دولت محمود احمدی‌نژاد، به وضعیت نامطلوب اقتصادی در این دوره اشاره کردند. این نمایندگان مجلس با استقبال از امضای برجام همچنین از افزایش حدود ۱۷ درصدی نرخ رشد اقتصادی، کاهش ۲۶ درصدی نرخ تورم،  رشد ۳۸ درصدی میانگین حداقل دستمزد استقبال کردند.

 

• هاشمی‌طبا: تنها راه رفع محرومیت قطع یارانه‌ها است

مصطفی هاشمی طبا، از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، روز پنجشنبه، در برنامه‌ای تلویزیونی رویه‌ای کاملا خلاف جهت برخی از دیگر رقبا پیش گرفت و اعلام کرد که "تنها راه برای رفع محرومیت این است یارانه‌ها به صورت عمومی قطع شود. آقای هاشمی طبا برخلاف محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی گفته: «اینها باید به کمیته امداد داده شود. تقسیم پول نه مشکل محرومان و بیماران مزمن و معلولان را حل می‌کند و نه از این طریق وضع مردم بهتر می‌شود.»

 

• دلایل ناطق نوری برای حمایت از روحانی

علی‌اکبر ناطق نوری، روز پنجشنبه، در جمع فرهنگیان و ورزشکاران، یکی از دلایل حمایت خود از حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری را "افزایش اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌الملل" دانست. او افزایش صادرات نفت و توانایی ایران برای دریافت مستقیم پول حاصل از فروش نفت را از "برکات برجام" خواند. این در حالی است که روحانی از سوی رقبای اصول‌گرای خود بر سر مساله برجام تحت فشار است.

 

• ستادهای انتخاباتی روحانی موجبات آرامش جامعه را فراهم خواهند کرد

محمد شریعتمداری، رئيس ستاد انتخاباتی حسن روحانی، روز پنجشنبه، اعلام کرد که ستادهای انتخاباتی حسن روحانی در رفتارهای انتخاباتی خود با رعایت شئون اخلاقی، موجبات ایجاد آرامش در جامعه را فراهم خواهند کرد. این در حالی است که در همین روز یکی از کانال‌های تلگرامی منتسب به کمپین حمایت از آیت‌الله رئیسی، در تلگرام خود ادعا کرد که طبق شنیده‌های این کمپین، نهادهای امنیتی، نسبت به راه‌اندازی درگیری خیابانی و به آشوب کشاندن انتخابات توسط مدعیان قانون‌گرایی هشدار داده‌اند.

 

• حمایت چهار سینماگر زن از روحانی: به عقب برنمی‌گردیم

منیژه حکمت، کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران، سحر دولتشاهی، ترانه علیدوستی و باران کوثری از بازیگران سینما اعلام کردند که در انتخابات پیش رو از حسن روحانی حمایت می کنند.  خانم حکمت روز پنج‌شنبه در یادداشتی در روزنامه شرق، کسانی را که با ویرایش یک مصاحبه ویدیویی او، این ظن را ایجاد کردند که در این دور از انتخابات شرکت نمی‌کند، "دروغ‌گو" خواند و نوشت: «هرچند دل‌خسته و دل‌شکسته باشم، اما من به دولت امید امیدوارم.»

چهار زن سینماگر

 

• محمد هاشمی: آرای خاکستری به سمت روحانی چرخیده است

محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی، گفته: آرای کسانی که معروف به آرای خاکستری هستند به سمت آقای روحانی چرخیده است و رقبای اصول‌گرا سهمی از سبد آرای خاکستری ندارند، چون حرف‌هایشان حرفهایی نیست که مردم بپذیرند. آقای هاشمی محمد هاشمی درباره مناظره‌ها هم گفت: صحبت‌های مطرح‌شده در مناظره‌ها نشان می‌دهد آقایان هیچ درکی از مسئولیت‌های ریاست جمهوری ندارند.

 

• تاج‌زاده: در لیست شوراها آقازاده‌بازی نشد

مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزیر کشور دوران خاتمی و زندانی سیاسی سابق، از لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها که انتقادات بسیاری را برانگیخته است دفاع کرد. او توضیح داد که اگر او هم لیست را تهیه می‌کرد نمی‌توانست پاسخگوی همه باشد و گفت: ما اصرار داشتیم که عناصر پاکدست در لیست باشند و آقازاده بازی راه نیافتد که تا حدود زیادی این موارد رعایت شده است.

 

• الیاس حضرتی به روحانی: تند رفتید!

الياس حضرتی، نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، او را به علت اظهارات اخیرش متهم به "تندروی" کرد. او در نامه خود خصوصا به بخشی از صحبت‌های اخیر روحانی درباره اعدام و زندان مخالفان اشاره کرد و نوشت: وقتي از كساني كه در طول ٣٨ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند سخن می‌گوييد، عملكرد كل نظام در معرض اتهام قرار می‌گيرد ولو آن‌كه هدف شما القای چنين امری نبوده باشد.

 

• زیبا کلام: اگر مرددها به صحنه نیایند، بازنده انتخابات خواهیم بود

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی و از حامیان حسن روحانی، سرنوشت انتخابات را در دست کسانی می‌داند که «یا بی تفاوت هستند و یا رای نمی دهند و به علت های گوناگون بهانه و عذر می آورند.»

آقای زیباکلام گفت کهاگر نتوانیم تحریمی‌ها، بی‌تفاوت‌ها و آرای خاکستری را به عرصه بکشانیم بازنده انتخابات خواهیم بود. او هشدار داده: نباید بی تفاوت بود و نباید گذاشت دوباره کشور و اداره قوه مجریه دست عوام فریبان و پوپولیست ها بیفتد.

صادق زیباکلام

 

• جلوگیری از حضور فائزه هاشمی در همایش انتخاباتی روحانی در گچساران

سایت کلمه از جلوگیری از حضور فائزه هاشمی در همایش انتخاباتی روحانی در گچساران خبر داده و نوشته:  به رغم وجود مجوز کتبی برای سخنرانی فائزه هاشمی در همایش حامیان حسن روحانی در گچساران که سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) برگزار شد، حتی از حضور او در آن‌جا  بنا به  "دستور از بالا " جلوگیری به عمل آمد. در گزارش این سایت آمده است که مردم با شعارهای «آزادی اندیشه با گازانبر نمیشه » و «پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه» اعتراض خود را به این وضعیت اعلام کردند.

سخنرانی فائزه هاشمی

 

• همایش «دختران شهر» در حمایت از قالیباف

همایشی با عنوان «دختران شهر» روز پنجشنبه برای حمایت از محمدباقر قالیباف در تهران برگزار شد. خبرگزاری ایرنا گزارش می‌دهد که اتوبوس های پارک شده  در اطراف محل برگزاری مراسم نشان می‌دهد که جمعیت حاضر در سالن اغلب از نقاط دوردست پایتخت به این همایش آورده شده‌اند. بنا بر این گزارش روی یکی از پلاکاردها نوشته شده است «خوشگل موطلایی رئیس جمهور مایی.» «قرارمون یادت نره، ۴ درصدی باید بره» و «روحانی حیا کن، مملکتو رها کن» از دیگر شعارهای نوشته شده بر روی پلاکاردها بوده است.

همایش دختران حامی قالیباف

 

• استقرار صندوق اخذ رای در شهر مرزی آمریکا برای ایرانیان مقیم کانادا

در پی رد درخواست ایران از سوی کانادا برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در این کشور، یک صندوق اخذ رای در شهر مرزی بوفالو در ایالت نیویورک در نظر گرفته شده است تا ایرانیان مقیم کانادا بتوانند در انتخابات شرکت کنند. پیش از این گفته شده بود درخواست ایران به این دلیل از سوی کانادا رد شد که دولت فدرال کانادا از کشورهایی که درخواست مشابهی دارند، می‌خواهد صندوق رأی را در نمایندگی‌های سیاسی خود در کانادا مستقر کنند؛ از آن‌جا که روابط دیپلماتیک تهران-اوتاوا در سال ۲۰۱۲ متوقف شده، چنین امکانی برای ایران فراهم نیست.

 

• توزیع مواد غذایی در انتخابات سرقت رای است

محمود زمانی قمی، استاندار استان مرکزی توزیع مواد غذایی در تبلیغات انتخاباتی، به مثابه سرقت رای دانسته و گفته: بخشداران باید این موضوع را رصد کنند تا مطابق قانون برخورد شود. او در نشست مشورتی بخشداران، گفت: نفرین خدا و رسول خدا بر کسانی که توزیع  کالا و جنس و نان را برای کسب رای در کشور مرسوم کردند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More