شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احمدی‌نژاد ثبت‌نام کرد

 

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران در دومین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، نام‌نویسی کرد.

احمدی‌نژاد، ظهر روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین به همراه حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی معاونین پیشین خود در دولت، با حضور در وزارت کشور، برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

پیش از این، احمدی‌نژاد در پی توصیه‌ی آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرده بود که در این دوره از انتخابات، نامزد نخواهد شد.

 

در مهرماه سال ۹۵، علی خامنه‌ای در ابتدای یکی از جلسات خارج فقه خود، بدون نام بردن از فرد مشخصی، در مورد توصیه‌اش به یکی از افراد سیاسی گفته بود: «به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم شما شرکت کنید.» استنباط بر این بود که خامنه‌ای این حرف را خطاب به احمدی‌نژاد گفته است. احمدی‌نژاد هم در پی آن با ارسال نامه‌ای، اعلام کرد که به تبعیت از این حرف، در رقابت‌های انتخاباتی شرکت نخواهد کرد.

ظهر امروز، ابتدا گمان بر این بود که احمدی نژاد برای همراهی حمید بقایی در ثبت‌نام، به ستاد انتخابات آمده است، اما پس از ثبت نام بقایی، او نیز ثبت‌نام کرد.

حمید بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد در دولت دهم، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰) و دبیر «شورای عالی مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور» بوده است.

احمدی‌نژاد هنگام ثبت‌نام، با نشان دادن خودکار خود، خطاب به خبرنگاران گفت: «سلاح ما قلم است».

رئیس دولت‌های نهم و دهم جمهوری اسلامی بعد از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری، در جمع خبرنگاران گفت: «مقام معظم رهبری به من سفارش کردند که در انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت نکنم، من نیز پذیرفتم؛ البته این معنای نهی نبود و توصیه‌ی ایشان بود و توصیه‌ی ایشان، مانع حضورم نمی‌شد و علی‌رغم اینکه فشار گسترده‌ای از سوی مردم برای حضور در میدان دارم، به قول اخلاقی خود پایبندم و ثبت‌نام در انتخابات صرفاً برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است.»

یکی از خبرنگاران از احمدی‌نژاد پرسید: «فکر می‌کنید صلاحیتتان تأیید می‌شود؟» و او در پاسخ گفت: «چرا نباید تأیید شود؟ مگر تأیید می‌خواهد؟ اصل بر برائت است، برای همه‌ی ملت.»

اسفندیار رحیم مشایی نیز پس از ثبت‌نام احمدی‌نژاد، شناسنامه‌اش را از جیب خود بیرون آورد و مقابل تصویربرداران ایستاد، اما ثبت‌نام نکرد.

علی‌اکبر جوانفکر، عبدالرضا شیخ الاسلام و سید حسن موسوی نیز احمدی‌نژاد و بقایی را در زمان ثبت‌نام همراهی می‌کردند.

مسعود زریبافان، رئیس پیشین بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت احمدی‌نژاد هم امروز در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد.

ثبت‌نام داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره‌ی ریاست‌جمهوری از روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین ماه آغاز و تا شنبه، ۲۶ فروردین، ادامه خواهد داشت.

انتخابات دوازدهمین دوره‌ی ریاست‌جمهوری در ایران، همزمان با انتخابات پنجمین دوره‌ی شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای دهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، ۲۹ اردی‌بهشت ماه برگزار می‌شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More