شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احمدرضا جلالی اتهام جاسوسی برای موساد را رد کرد

 

احمدرضا جلالی، پزشک زندانی محکوم به اعدام در ایران، در یک فایل صوتی که روز سه‌شنبه ۲۸آذر از وی منتشر شده، اتهام جاسوسی برای موساد را «ساختگی» خوانده و تاکید کرد که اعترافات او اعتبار ندارد.

احمدرضا جلالی، در این فایل صوتی که برخی از وبسایت‌ها و منابع خبری آن‌را منتشر کردند، همه اتهاماتی که از سوی وزارت اطلاعات به او وارد آمده را تکذیب کرده است. همسر وی اصالت صدای این فایل صوتی را تایید کرده و گفته که این صدای خود اوست.

او در این فایل صوتی می‌گوید در هیچ‌یک از بازجویی‌ها به انتقال اطلاعات به بیگانگان اعتراف نکرده و این اعترافات تحت شرایط نامناسب روانی و با وعده آزادی از او گرفته شده است. او همچنین در این فایل تاکید می‌کند که برای انجام فیلمبرداری فیلم اعترافاتش، چندین ماه او را در سلول انفرادی بدون دسترسی به وکیل و بازپرس و بدون اجازه تماس با خانواده نگه داشته‌اند. احمدرضا جلالی گفته که وی را بدون رضایت مقابل دوربین قرار داده‌اند تا مطالب دیکته شده توسط مأموران وزارت اطلاعات را تکرار کند. وی از تهدیدها علیه خود و اعضای خانواده‌اش خبر داده و گفته پیش از فیلمبرداری، بازجویان وعده دادند که ظرف دو ساعت آزاد خواهد شد و به سوئد برمی‌گردد.
 

 

تلویزیون دولتی ایران اخیرا فیلمی از احمدرضا جلالی پخش کرد که او در این فیلم ادعا می‌کند که برای موساد، (سازمان اطلاعات و امنیت اسراییل) جاسوسی کرده و اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای ایران را به آنها داده است. در این فیلم که روز یکشنبه ۲۶آذر در شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، این پزشک ایرانی ادعا می‌کند که اودرباره دانشمندان هسته‌ای ایران۱۳۸۸ مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران و مجید شهریاری، استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی۱۳۸۹، که به ترتیب در سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ ترور شدند، اطلاعاتی را در اختیار موساد قرار داده و همین اطلاعات منجر به ترور این محققان شده است. احمدرضا جلالی در این ویدیو می‌گوید که در یک پروژه‌ دفاعی در کنار مجید شهریاری و مسعود علی‌محمدی حضور داشته است.

جلالی اما به موارد متناقض بسیاری که در مستند اعترافات او وجود دارد اشاره می‌کند و آن را «ادعایی کذب» می‌خواند.

احمدرضا جلالی، پژوهشگر، در اردیبهشت سال ۹۵، زمانی که به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود، بازداشت شد اما خبر بازداشت او تا پیش از دی ماه همان سال منتشر نشد. او چندین ماه از مدت زندان خود را در انفرادی گذارند و خانواده وی نیز برای سکوت از سوی مأموران امنیتی تحت فشار قرار گرفتند.

او در آبان امسال از سوی قاضی صلواتی، رئيس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به اعدام محکوم شد. حکمی که دیوان عالی کشور نیز آن را تایید کرد. این حکم با واکنش شدید نهادها و سازمان‌های حقوق بشری مواجه شد که این حکم را غیرقانونی خواندند و خواستار آزادی فوری او شدند.

ماه گذشته ده‌ها پژوهشگر و برنده نوبل در رشته‌های مختلف، در نامه‌ای به نمایندگی ایران در سازمان ملل، خواستار آزادی احمدرضا جلالی شدند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More