شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احضار پرستو فروهر به دادگاه در نوزدهمین سالگرد قتل پدر و مادرش

 

پرستو فروهر، فرزند پروانه و داریوش فروهر، از سفرش به تهران برای برگزاری نوزدهمین سالگرد قتل پدر و مادرش در اول آذرماه و همچنین حضور در دادگاه انقلاب، در چهارم آذرماه خبر داد.  

اول آذر ماه ۱۳۷۷، پروانه و داریوش فروهر، پدر و مادر پرستو که دو تن از رهبران «حزب ملت ایران» و «جبهه‌ ملی» بودند، در قتل‌های سیاسی موسوم به «قتل‌های زنجیره‌ای» در خانه‌شان در تهران با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیدند. قتل‌هایی که توسط پرسنل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی انجام شده بود و در جریان رسیدگی قضایی، خودسرانه توصیف شد. سعید امامی، از معاونان پیشین وزارت اطلاعات و شماری دیگر از مقامات آن وزارت‌خانه، در ارتباط با این پرونده بازداشت شدند که بعداً اعلام شد امامی در زندان خودکشی کرده است و باقی آن‌ها نیز که درنهایت حکم حبس گرفته بودند، بنابر بعضی گزارش‌ها، در حال حاضر آزادند.

پرستو فروهر، چهارشنبه ۱۷ آبان‌ماه، با انتشار یادداشتی با عنوان «در یادآوری قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ و ضرورت پیشبرد دادخواهی» در وب‌سایتش، نوزدهمین سالگرد قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ را امکانی‌ دانسته است برای «یادآوری دادخواهی ناتمام این جنایت‌های سیاسی» و «پافشاری بر پیشبرد آن» و همچنین، فرصتی‌برای «گرامی‌داشت یاد جان‌باختگان این جنایت‌ها: پروانه فروهر، داریوش فروهر، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، مجید شریف، پیروز دوانی، حمید حاجی‌زاده و فرزند خردسالش، کارون».

او «دادخواهی جنایت‌های سیاسی» را نیازمند کوششی جمعی و پی‌گیر دانسته که نمی‌تواند در برپایی سالگردها خلاصه شود و در ادامه‌ی یادداشت، اعلام کرده است که به‌زودی به تهران می‌رود تا یکم آذرماه، در سالگرد قتل پدر و مادرش، «یاد آن دو را در خانه و قتل‌گاهشان گرامی بدارد و بر حق بزرگداشت و دادخواهی قربانیان سرکوب سیاسی پافشاری کند».

خانم فروهر که در آلمان زندگی می‌کند، هر سال در این ایام برای برگزاری مراسم سالگرد قتل پدر و مادرش به تهران سفر می‌کند و درنهایت نیز با ممانعت مأموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران روبرو می‌شود. او در این زمینه نوشته است: «این دور تکرار اگرچه گاه فرساینده و نفس‌گیر می‌شود، اما بازگویی را به ابزاری ممکن برعلیه فراموشی و بی‌تفاوتی بدل می‌کند؛ روایت رسمی قدرت را از تاریخ، به چالش می‌کشد و استقامت را تداوم می‌بخشد».

فرزند پروانه و داریوش فروهر، اعلام کرده است که در رابطه با ممنوعیتی که هر سال بر برگزاری این بزرگداشت تحمیل می‌شود، چند ماه پیش، ازطریق وکیلش به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ایران، شکایتی فرستاده، که البته هنوز به نتیجه نرسیده و در سفر آتی خود، این شکایت را نیز دنبال خواهد کرد.

او همچنین به شکایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران از خودش در سال گذشته اشاره کرده و آن را «تاوانی‌ که برای پافشاری بر یادآوری و دادخواهی بر او تحمیل می‌شود» و «پرونده‌سازی» خوانده است که در پی آن، قرار است سه روز پس‌از سالگرد قتل پدر و مادرش، در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب، به «اتهام» «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» محاکمه شود.

پرستو فروهر که اکنون در تهران به‌سر می‌برد، در پایان یادداشت خود، تأکید کرده است: «دادخواهی مسؤولیتی‌ست جمعی و مدنی؛ اما وقتی بار این مسؤولیت بر زمین می‌ماند، ضرورت برداشتن آن هم بزرگ‌تر است».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More