شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احضار سفیر بریتانیا در تهران و عذرخواهی این کشور

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه ۱۹ اسفندماه، از احضار سفیر بریتانیا به این وزارتخانه بر سر حمله برخی از مخالفان آیت‌الله خامنه‌ای به سفارت جمهوری اسلامی در لندن خبر داد.

به گزارش ایرنا و به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، قاسمی گفت که مراتب اعتراض شدید ایران به سفیر بریتانیا ابلاغ شده است.

او در ادامه افزود: «مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه خواستار آن شد که دولت انگلیس به وظایف خود در حفاظت از دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک عمل کند و تدابیر حفاظتی را برای اماکن جمهوری اسلامی ایران افزایش دهد».

به گفته قاسمی، سفیر بریتانیا از حادثه پیش‌آمده ابراز تاسف کرده و با تشریح عملکرد پلیس و دستگیری معترضان گفته است که اعتراضات مطرح شده توسط ایران به سرعت به لندن منتقل و پاسخ‌های لازم در این خصوص ارائه خواهد شد.

پیشتر، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به ورود چند نفر از  هواداران آیت‌الله صادق شیرازی، از مراجع شیعه، به ساختمان سفارت ایران در لندن، خواستار «احضار سفیر بریتانیا» شده بود.  کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی نیز از عذرخواهی بریتانیا خبر داده است.

 

 

به گزارش «خانه ملت»، علاءالدین بروجردی، روز شنبه ۱۹ اسفند با اشاره به لزوم احضار سفیر بریتانیا در تهران گفت که «هرگونه خسارت وارده به سفارت ایران بر عهده دولت انگلستان خواهد بود».

نماینده بروجرد  به دولت انگلیس هشدار داد که «همه مسئولیت امنیت سفارت ایران در انگلیس یا هر نقطه دیگر، بر اساس کنوانسیون مربوطه بر عهده دولت محل است؛ بنابراین دولت انگلیس باید همه مسئولیت‌های این تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد و به مسئولیت‌های خود نیز عمل کند».

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ورود مهاجمان به سفارت ایران در انگلیس را «ناهنجاری امنیتی» خوانده و گفت: «بر اساس آنچه اعلام شده این افراد از گروه شیرازی هستند، ولی آن‌ها در واقع عددی در مسائل امنیتی نیستند؛ بنابراین چنین اقدامی یک نمایش تبلیغاتی برای عرض اندام در افکار عمومی و تبلیغات است نه بیشتر».

تعدادی از هواداران آیت الله صادق شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، روز جمعه ۱۸ اسفند ماه با ورود به سفارت ایران در لندن، پرچم ایران را به پایین کشیدند و با رفتن بر روی بالکن سفارت، پرچم خود را برافراشتند.

 

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که «پلیس لندن ساعت ۱۶:۲۰ به وقت محلی اعلام کرده که  به آنها گزارش شده که افرادی وارد سفارت شده‌اند و پس از آن به گفته پلیس لندن، مهاجمان، که چهار نفر بودند، بازداشت شده‌اند.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن نیز صبح روز شنبه، ۱۹ اسفند در صفحه توییتر خود با اشاره به حادثه روز گذشته در سفارت ایران در انگلیس، نوشت:

«ساعت ده شب به وقت لندن است. میله پرچم ترمیم شد و به کوری دشمنان میهن، پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در اهتزاز است».

 

پرچمی که این افراد بر دست گرفته بودند، پرچم گروه هیأت خدام المهدی بود. مؤسس خدام المهدی یاسر الحبیب، روحانی جنجالی کویتی الاصلی است که در لندن زندگی می‌کند.

یاسر الحبیب همچنین صاحب شبکه تلویزیونی فدک است. این شبکه که به شکل عمده به پخش سخنرانی‌ها و موعظه‌های دینی الحبیب اختصاص دارد، به طور زنده ورود این افراد به سفارت ایران را پخش کرد و در خبر فوری خود نوشت: «مؤمنین در اعتراض به ربودن پسر آیت‌الله شیرازی، سفارت خامنه‌ای در لندن را اشغال کردند و با پایین کشیدن پرچم ایران، پرچم خدام المهدی را بر آن برافراشتند».

روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند، نیروهای امنیتی ایران حسین شیرازی، فرزند آیت‌الله صادق شیرازی را در قم دستگیر کرده و به مکان نامعلومی انتقال دادند.

آیت‌الله صادق شیرازی، بر ولایت فقها به شکل شورایی اعتقاد دارد و همین باور، باعث اختلاف او با آیت‌الله خامنه‌ای شده است. مقلدان آیت‌الله شیرازی، دلیل بازداشت حسین شیرازی، فرزند او را سخنرانی اخیر او در نقد ولایت فردی فقیه می‌دانند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More