شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اتهامات جدید علیه نازنین زاغری، احتمال افزایش مدت حبس به ۲۱ سال

 

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی که هم‌اکنون در ایران زندانی است، با اتهامات تازه‌ای مواجه شده که مجازات آن می‌تواند ۱۶ سال به مدت حبس او که اکنون  ۵ سال است، اضافه کند.
پویش آزادی نازنین زاغری، به همراه ریچارد رتکلیف، همسر وی، روز دوشنبه ۱۷مهر اعلام کردند که نازنین زاغری روز یکشنبه ۱۶مهر به دادسرای اوین منتقل شده و در آنجا به او گفته شده که اتهام‌های جدیدی علیه او از سوی سپاه پاسداران مطرح شده است.

براساس این گزارش او در این جلسه تفهیم اتهام شده که در صورت صدور حکم جدید مبتنی بر اتهامات جدید، احتمال آزادی او برای مدت طولانی غیرمحتمل خواهد بود.   

بنا به گزارش های غیررسمی، نازنین زاغری که قرار بود در آینده ایی نزدیک از مرخصی بیرون زندان بهره مند شود، با شنیدن خبر ایراد اتهامات جدید، شوکه و حالش دگرگون شده و  به نحوی که به گفته‌ی همسرش توان راه رفتن نداشته است. پیش از این نیز وضعیت سلامت نازنین زاغری در زندان وخیم گزارش شده بود.
ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، اتهامات جدید وی را عضویت در سازمان‌هایی که به گفته‌ی آنان «برای براندازی نظام» تلاش می‌کنند، دریافت پول از موسسه‌های رویترز و بی‌بی‌سی و شرکت در تظاهراتی در مقابل سفارت ایران در لندن اعلام کرده است.

این خبر که در رسانه‌های بریتانیا بازتاب گسترده داشته، در ایران با سکوت خبری مواجه شد. وزارت‌خارجه بریتانیا هنوز در این باره موضع‌گیری رسمی نداشته است. با این وجود نیکلاس هاپتون، سفیر بریتانیا در تهران، روز گذشته در گفت‌و گو با بی بی سی فارسی اعلام کرد که: "دولت بریتانیا تمام تلاش خود را برای آزادی نازنین زاغری به‌کار خواهد گرفت. با این حال وی تاکید کرد که حکومت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و از نظر قوه قضاییه ایران، نازنین شهروند ایران است."

به دلیل به رسمیت شناخته نشدن تابعیت مضاعف شهروندان ایرانی که مبتنی بر قانون مدنی ایران است، این دسته از زندانیان، امکان دریافت کمک‌های کنسولی کشوری که تابعیت دوم آن را کسب کرده اند، را ندارند.

نازنین زاغری که حدود یک سال و نیم پیش به همراه کودک دوساله‌اش برای دیدار با خانواده و گذراندن تعطیلات نوروزی، به ایران سفر کرده بود، روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد.

زاغری در زمان بازداشت برای بنیاد خیریه تامسون رویترز کار می‌کرد. بازداشت و زندانی‌شدن نازنین زاغری بر روابط ایران و بریتانیا سایه افکنده است. برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا، دولت این کشور را متهم می کنند که برای آزادی نازنین زاغری اقدام موثری انجام نداده است. روزنامه گاردین روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در این باره نوشت: "تولیپ صدیق که نماینده مجلس عوام از منطقه محل زندگی خانواده نازنین زاغری- رتکلیف است گفته وی در دیدار با مقامات وزارت‌خارجه بریتانیا از اینکه یکی از وزرای کابینه گفته است که آنها نمی‌توانند برای آزادی نازنین کاری کنند، بهت زده شده است."
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، سال گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی نسبت به وضعیت نازنین زاغری ابراز نگرانی کرد.

از جمله تلاش‌های دولت بریتانیا، دیدار آلیستر برت، معاون وزیرخارجه‌ی بریتانیا، طی سفری که به تهران داشت، با گابریلا، دختر خردسال نازنین که نزد مادربزرگ خود در تهران است، بود. وی که برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران سفر کرده بود، پس از دیدار با او در توییتر خود نوشت:"از اینکه در سفرم به تهران موفق شدم با خانواده‌ی نازنین زاغری- راتکلیف دیدار کنم و از طرف  خانواده‌ی گابریلا در بریتانیا هدایایی به او بدهم، خیلی خوشحال شدم."

نازنین زاغری-رتکلیف تنها شهروند دوتابعیتی نیست که به اتهام جاسوسی در زندان به‌سر می‌برد. ژیائو وانگ، دانشجوی چینی - آمریکایی دانشگاه پرینستون که برای تحقیق درباره پایان‌نامه‌اش، به ایران رفته بود نیز با اتهامی مشابه، به  ۵ سال زندان محکوم شده است. سیامک و باقرنمازی، شهروندان ایرانی- آمریکایی نیز ازجمله کسانی هستند که به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شدند.

به‌تازگی نیز عبدالرسول دری اصفهانی، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای که تابعیت ایرانی و کانادایی دارد، به اتهام «جاسوسی» به پنج سال زندان محکوم شده است.
خبرگزاری رویترز پیشتر در گزارشی به اهداف جمهوری اسلامی از این بازداشت ها پرداخته ونوشته بود که دستگیری‌ دو تابعیتی‌ها می‌تواند با انگیزه‌ و اهداف سیاسی باشد و حکومت ایران تلاش می‌‌کند که از این افراد برای معامله با غرب در مذاکرات استفاده کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More