شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیت‌الله خامنه‌ای: سطحی‌نگری است اگر گفته شود سند ۲۰۳۰ الزام‌آور نیست

 

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۳۱ خرداد، باردیگر از اجرای «سند ۲۰۳۰ آموزشی یونسکو» انتقاد کرده و گفت: «اینکه برخی می گویند این اسناد الزام آور نیست، نوعی سطحی نگری است.»

به گزارش ایسنا، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای هیأت‌های علمی، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی گفت: «سند ۲۰۳۰ جزئی از سند بالادستی سازمان ملل یعنی سند توسعه پایدار است که سلطه‌گران جهانی در حرکتی معیوب و غلط می خواهند همه ملت‌ها را در چارچوب آن کنترل کنند.»

آیت الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه راه الگو دادن غربی‌ها به کشور بسته شود، گفت: «آنها به چه حقی درباره عقاید، سنت‌ها و فرهنگ دیگر ملت‌ها تصمیم می گیرند؟

آیت‌الله خامنه‌ای روز ۱۷ اردیبهشت از «اجرای بی سروصدای» سند ۲۰۳۰ یونسکو در ایران انتقاد کرده بود و گفته بود: « سند یونسکو چیزی نیست که جمهوری اسلامی تسلیم آن شود. اصل کار غلط است؛ اینکه برویم سندی امضا کنیم و بعد بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم؛ مطلقاً مجاز نیست.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با انتقاد از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرده بود: «این شورا باید مراقبت می‌کرد و نباید اجازه می‌داد که کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.»

طی ماه‌های گذشته، علاوه بر انتقاد‌های تند اصولگرایان به سند ۲۰۳۰، امامان جمعه و نهادهای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نیز این سند را دستمایه حمله به دولت کرده و بارها نسبت به آن اعتراض کردند.

حسن روحانی، در اولین نشست خبری خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، درباره سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو گفت: « بسیار متأسف هستم از آنهایی که در انتخابات سوء‌استفاده کردند. ولی نسبت‌به ۲۰۳۰ نمی گذرم. به معلمان توهین کردند. در شهرهای کوچک و بزرگ اعلامیه انداختند و دروغ گفتند. عده‌ای رفتند طلبه‌های جوان ما را تحریک کردند و به روستاها فرستادند که به این دولت رأی ندهید که دین خود را از دست ندهید. این کار زشت بود. امیدوارم خداوند از گناهشان بگذرد. مردم و معلمان ما خودشان می‌دانند، اما من از این موضوع نمی‌گذرم».

جنجال‌‌ها درباره اجرای سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو وقتی بالا گرفت که حسن روحانی در شبکه اینستاگرام خود خبر داد که مصوبه دولت درباره این سند در شهریورماه ۹۵، به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، مجلس، قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دیگر «نهادهای انقلاب اسلامی» ارسال شده بود. در واکنش به این نامه، صادق آملی لاریجانی، گفت دولت درباره سند ۲۰۳۰ دنبال شریک جرم نباشد.

با بالا گرفتن تنش‌ها بر سر سند ۲۰۳۰ یونسکو میان دولت و جریان محافظه‌‌کار، سرانجام شورای انقلاب فرهنگی ایران، به ریاست حسن روحانی، این سند را از دستور کار خارج و به‌جای آن سندی تحت عنوان «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» را جایگزین سند آموزشی یونسکو کرد.

محافظه‌کاران و رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان، این سند را توطئه‌ای برای به گفته‌ی خودشان، «نفوذ» می‌دانند. آنان نسبت به «برابری جنسیتی» نگرانند و اهداف این سند را با ارزش‌های جمهوری اسلامی در تعارض می دانند. حامیان این برنامه اما آن‌ را استفاده از تجربه‌های بین‌المللی برای توسعه و مدرن‌سازی آموزش در کشور عنوان می‌کنند.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More