شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیت‌الله خامنه‌ای: دنیای اسلام دچار ناامنی اخلاقی و سیاسی است

 

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه ۹شهریور، در پیامی به مناسبت آغاز مراسم حج امسال گفت: «دنیای اسلام دچار ناامنی اخلاقی، معنوی و سیاسی است و عامل عمده غفلت ما و هجوم بی‌رحمانه دشمنان است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، او در پیام خود باردیگر اسراییل را متهم کرد که در قلب جغرافیای جهان اسلام درحال فتنه‌گری است، و افزود: «ما غافل از نجات فلسطین، به جنگ داخلی در سوریه و عراق و یمن و لیبی و بحرین سرگرم هستیم.»

رهبرجمهوری اسلامی در ادامه‌ی پیام خود از ضرورت دفاع از حقوق اقلیت‌های مسلمان که به گفته‌ی وی تحت ستم قراردارند، پرداخته و روسای کشورهای اسلامی و نخبگان سیاسی دنیای اسلام را به وحدت و توقف فوری فجایع تلخ در کشورهای اسلامی فراخوانده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در پیام خود خطاب به روسای کشورهای اسلامی و نخبگان، وظایف آنها را چنین برشمرد: « ایجاد وحدت و برحذر داشتن همگان از ستیزه‌گری‌های قومی و مذهبی؛ آگاه‌ سازی ملّت ها از شیوه‌‌های دشمنی و خیانت استکبار و صهیونیسم؛ تجهیز همگان برای مقابله با دشمن در میدان‌های گوناگون جنگ نرم و سخت؛ متوقّف‌سازی فوری وقایع فاجعه‌بار در میان کشورهای اسلامی که امروز نمونه‌های تلخ آن همچون حوادث یمن، در سراسر جهان مایه‌ی اندوه و اعتراض است؛ دفاع قاطع از اقلّیت های تحت ستم مسلمان، همچون مظلومان میانمار و غیره؛ و از همه مهم‌تر وظیفه‌ی دفاع از فلسطین و همکاری و همراهی بی ‌چند وچون با ملّتی که نزدیک به ۷۰ سال است برای کشور غصب‌ شده‌ خود مبارزه می کند.»
رهبر جمهوری اسلامی که سال گذشته در پیامی به مناسبت حج، حاکمان عربستان سعودی را گمراهانی روسیاه توصیف کرد و به مسلمانان توصیه کرده بود گریبان عربستان سعودی را رها نکنند، امسال از وظیفه کشورهای اسلامی برای توقف جنگ و بحران سخن گفته است. او پیشتر نیز گفته بود حج باعث کم رنگ شدن دشمنی ها میان کشورها و ملتها می شود.

بدنبال بروز اختلاف میان تهران و ریاض بر سر نحوه‌ی اعزام زائران، زائران ایرانی پس از یک سال غیبت از مراسم حج، امسال به حج می‌روند. اسفندماه ۹۵ سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد که موانع حضور زائران ایرانی در مراسم حج سال ۱۳۹۶ برطرف شده و با فراهم شدن زمینه ارائه خدمات مرتبط با حوزه‌های کنسولی، پزشکی و سایر خدمات مورد نیاز، بیش از ۸۵ هزار زائر ایرانی به عربستان سعودی خواهند رفت.

مهر ماه ۹۴، هم‌زمان با عید قربان، در پی ازدحام زائران در مِنا صدها زائر ایرانی کشته شدند. پس از آن و به دنبال حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد، عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران را قطع کرد. بدنبال آن مقام‌های ایران سال ۹۵ زائران را به حج اعزام نکردند و دلیل آن را همکاری نکردن دولت عربستان در ارائه تضمین‌‌های امنیتی لازم و عدم صدور ویزا اعلام کردند. در مقابل عربستان سعودی‌، تهران را به سیاسی‌کاری در اعزام زائران ایرانی به حج متهم می‌کرد.

روابط عربستان سعودی و ایران طی سالهای اخیر همواره پرتنش بوده است. ریاض و تهران در جنگ داخلی سوریه و یمن، از طرف‌های درگیر علیه یکدیگر حمایت می‌کنند. ایران همچنین از سوی کشورهای منطقه متهم است که با حمایت از شیعیان بحرین به ناآرامی‌ها در این کشور دامن زده است.

محمدجواد ظریف، اول شهریورماه از تلاش‌های دیپلماتیک دو کشور برای سفر دیپلمات‌های ایران و عربستان جهت بازدید از سفارت‌خانه‌های دو کشور خبر داد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More