شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیا فرانسه در مقابل تحریم‌های جدید علیه ایران می ایستد؟

وب‌سایت آمریکایی LobeLog که امور سیاست خارجی آمریکا را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، در شماره‌ی امروز شنبه ۷ مردادماه خود، این پرسش را مطرح کرده است که آیا فرانسه باتوجه به حجم عظیم سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران، در مقابل تحریم‌های جدید علیه این کشور، ازسوی آمریکا ایستادگی خواهد کرد؟

در مقاله‌ی این وب‌سایت آمده است: «روز چهارشنبه، وزارت خارجه‌ی فرانسه، با صدور اطلاعیه‌ای، تحریم‌های جدید کنگره‌ی آمریکا علیه ایران و روسیه را غیرقانونی خواند و از کشورهای هم‌پیمان خود در اتحادیه اروپا خواست تا به‌اتفاق، یک مکانیسم مقابله با این تحریم‌ها را برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند از نظر حقوقی، خود را در مقابل تنبیهات اقتصادی یا پی‌گرد حقوقی شرکت‌های اروپایی مصون بدارند.

هرچند که انتظار می‌رود آلمانی‌ها به خاطر وابستگی شدید خود به منابع انرژی روسیه، بیشتر خواهان مقابله با تحریم‌های علیه مسکو باشند، اما احتمال می‌رود فرانسه در امر مخالفت با تحریم‌هایی که متوجه ایران شده است، پیشقدم شود. پاریس سعی خواهد کرد در پشتیبانی از ادامه‌ی توافق هسته‌ای، این سیاست خود را به پیش ببرد؛ زیرا از دید فرانسه، این توافق اکنون با تهدیدی جدّی روبرو شده است.

همان‌طور که دونالد ترامپ در مصاحبه‌ی اخیر خود با روزنامه‌ی وال‌استریت ژورنال گفته است، اگر همه چیز به او بستگی داشت، همان ۶ماه پیش و روز ورودش به کاخ سفید، این توافق را لغو کرده بود.

فرانسه با قراردادهای اخیر میان شرکت نفتی توتال و ورود مجدد کارخانه‌ی اتومبیل سازی پژو- سیتروئن به ایران و فروش هواپیماهای مسافربری ایرباس به این کشور، ریسک‌های اقتصادی بزرگی را در این مسیر پذیرفته است.

برای دولت امانوئل مکرون(Emmanuel Macron) که با وظیفه‌ی سهمگین بازسازی اقتصاد و رونق بخشیدن به صنایع فرانسه روبروست، معاملات پرسود با ایران، یک مشوّق بزرگ برای حفظ توافق هسته‌ای و در پناه آن، تجارت با ایران است.

اما اینکه آیا مکرون و تیم دولت او حاضرند که پس از تجدید رابطه‌ی ویژه‌ی آمریکا و فرانسه با یکدیگر که با حضور ترامپ در مراسم باستیل به نمایش درآمد، وقت و انرژی خود را برای زنده نگه داشتن این توافق صرف کنند یا نه، هنوز مشخص نیست و آینده آن را نشان خواهد داد».

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More