شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمانو بار دیگر عدم انحراف ایران از برجام را تایید کرد

 

جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی از ساعت 10.30 صبح روز دوشنبه ۲۰ شهریور به وقت وین با سخنرانی مدیر کل آژانس آغاز شد

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آغاز این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت .

او در سخنرانی خود تاکید کرد که  تعهدات هسته‌ای ایران مطابق با توافق هسته‌ای در حال اجراست.

آمانو گفت: «آژانس همچنان عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده ایران طبق توافق پادمان را تایید می‌کند.»

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین تاکید کرد که ارزیابی‌ها در باره عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران نیز در جریان است.

او افزود: ما به اجرای پروتکل الحاقی در ایران ادامه می‌دهیم و از جمله دسترسی‌های تکمیلی به سایت‌ها و سایر اماکن مانند سایر کشورهایی که پروتکل الحاقی را اجرا می کنند، خواهیم داشت.

مدیر کل آژانس خاطرنشان کرد: «آژانس از روز اجرای برجام در ژانویه 2016 تاکنون، در حال راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات ایران مطابق با این توافق بوده است. ما این نقش را مطابق با شروط برجام و رویه‌های پادمانی استاندارد آژانس و به شکل عینی و بی طرفانه اجرا می کنیم.»

نشست فصلی شورای حکام که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و موضوعات مختلفی از جمله تازه‌ترین گزارش درباره اجرای برجام در طی آن بررسی می شود.

تقویت همکاری های بین المللی در زمینه هسته ای، تشعشعات، حمل و نقل و ایمنی مواد هسته ای، امنیت هسته ای، اجرای پادمانها در کره شمالی، اجرای توافقهای پادمانی در سوریه و کاربرد پادمانهای آژانس در خاورمیانه از جمله دیگر محورهای بحث در نشست فصلی شورای حکام است.

گزارش فصلی جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران عصر پنجشنبه 9 شهریور (31م اوت) منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت؛ مدیر کل آژانس در این گزارش بار دیگر تایید کرد که ایران به تمام تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند بوده است.

این هشتمین گزارش یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز 'اجرای برجام ' (16م ژانویه 2016 برابر با 26م دی 1394) تاکنون و سومین گزارش پس از آغاز کار دولت دونالد ترامپ در آمریکاست، که اجرای تعهدات ایران را مطابق با شروط توافق هسته ای ایران و 1+5 و به پشتوانه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید و راستی آزمایی قرار می دهد.

آمانو هفته گذشته نیز در نشست مجمع راهبردی بلد (Bled) در اسلوونی بار دیگر از برجام به عنوان یک دستاورد روشن برای نظام راستی آزمایی هسته ای دفاع کرد و گفت: آژانس با پایبندی به دستور کار فنی و خودداری از ورود به مسائل سیاسی موفق شد در این زمینه نقشی حیاتی ایفا ، و اعتماد تمام طرفها را حفظ کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More