شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آزادی دانشجویان بازداشتی دانشگاه علامه/ وعده آزادی دیگر دانشجویان تا دو روز آینده

 

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، اعلام کرد که تمامی پانزده دانشجوی این دانشگاه که در جریان وقایع اخیر بازداشت شده بودند، آزاد شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی که سه‌ روز پیش، از آزادی ۱۳ نفر از دانشجویان بازداشتی آن دانشگاه خبر داده بود، روز پنج‌شنبه ۲۱ دی‌ماه، اعلام کرد: «دو دانشجوی باقی مانده نیز با گذاشتن وثیقه، طی دو روز گذشته آزاد شدند».

سلیمی در توضیح چگونگی بازداشت این دانشجویان گفت: «طی روزهای گذشته، تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، به‌منظور پی‌گیری مسائل یکی‌از بازداشت‌شدگان تحولات اخیر به دانشگاه مراجعه کرده بودند که بعد از خروج از دانشگاه، با مشکل مواجه شدند و ۱۵ نفر از آن‌ها بازداشت شدند».

 

  • وعده‌ی مسؤولان برای آزادی دانشجویان و دانش‌آموزان بازداشتی در چند روز آینده

وعده‌ وعیدها در مورد آزادی دانشجویان بازداشتی درجریان اعتراضات روزهای گذشته، ازسوی مقامات جمهوری اسلامی ایران، همچنان ادامه دارد.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه، وعده داد: «دانشجویان بازداشتی، قبل از امتحانات آزاد می‌شوند».

وزیر علوم همچنین گفت: «براساس صحبت‌هایی که با وزرای اطلاعات و کشور داشته‌ایم و بنابه دستور رئیس‌جمهور، دانشجویانی که تاکنون در بازداشت به‌سر می‌برند، در روزهای آینده آزاد خواهند شد».

او آمار دانشجویانی را که در جریان اعتراضات، در سراسر ایران بازداشت شده بودند، نزدیک به ۱۳۰ نفر ذکر کرد و گفت که از این تعداد، «هنوز حدود ۱۵ الی ۲۰ نفر در بازداشت هستند».

هم‌زمان، مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران نیز تعداد دانشجویان آزادشده‌ی این دانشگاه را  ۱۸ نفر اعلام کرد و گفت: «بخش عمده‌ای از دانشجویان، طی دو روز آینده آزاد خواهند شد، تا بتوانند در امتحانات هفته‌ی آینده، شرکت کنند».

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، با اشاره به بازداشت ۴۱ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران، گفت: «صبح روز چهارشنبه، جلسه‌ای با سرپرست بازداشت‌شدگان در زندان اوین داشتیم و وضعیت دانشجویان بازداشتی مورد بررسی قرار گرفت».

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، ضمن ابراز امیدواری برای آزادی دانشجویان بازداشتی در دو روز آینده، گفت: «هنوز ۲۳ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در بازداشت هستند».

از سوی دیگر به گزارش ایلنا، یک منبع آگاه در وزارت آموزش‌وپرورش، درباره‌ی آخرین وضعیت دانش‌آموزانی که در روزهای گذشته در برخی استان‌ها بازداشت شده‌اند، اعلام کرد: «اکثر دانش‌آموزان آزاد شده‌اند و فقط ۲ تا ۳ نفر در بازداشت هستند که پی‌گیری‌ها در مرحله‌ی تشریفات اداری و قانونی است و به‌زودی، این چند نفر هم آزاد خواهند شد».

این منبع آگاه که خبرگزاری ایلنا، نامش را ذکر نکرده است، ضمن تأکید بر این‌که آمار بازداشت ۴۰ یا۵۰ دانش آموز، مورد تأیید نیست و آمار کمتر از این‌ها بوده، گفت: «تلاش نیروی انتظامی بر این بوده است که اگر در میان جمعیت، فردی را بازداشت کرده که دانش‌آموز بوده، در بازداشتگاه نماند. زمانی هم که متوجه شدند فرد یا افرادی دانش‌آموز هستند، خانواده‌ها را در جریان گذاشتند و بلافاصله آزاد شدند».

این در حالیست که پیش از این، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور، اعلام کرده بود که بیش‌از ۹۰درصد کسانی که در صحنه‌ی این ناآرامی‌ها دستگیر شده‌اند، جوان و نوجوان‌اند و میانگین سنی آن‌ها، زیر ۲۵ سال است و اکثر آنان، سابقه‌ی دستگیری و بازداشت قبلی ندارند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More