شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«درگیری» دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی

 

شاهدان عینی، روز یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه، گزارش کرده‌اند که درپی تجمع دارویش گنابادی و پیروانشان در اطراف منزل «نورعلى تابنده» معروف به «مجذوب‌علیشاه» در تهران، میان معترضان و نیروهای امنیتی درگیری رخ داده‌است.

تعدادى از مأموران امنیتى و انتظامى، شامگاه روز شنبه ۱۴ بهمن،‌ در حوالى منزل نورعلى تابنده، حضور یافتند که این امر نگرانى در میان دراویش را افزایش داد.

در واکنش به امنیتی‌شدن اطراف محل اقامت نورعلی تابنده، دراویش و پیروانشان در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی فراخوانی برای برگزاری تجمعی اعتراضی-حمایتی در خیابان گلستان هفتم تهران منتشر کردند.

تجمع‌کنندگان به اِعمال جو امنیتی بر محل اقامت نورعلی تابنده معترض‌آند. نورعلی تابنده، ۹۱ ساله و حقوقدان است و دروایش از او به‌عنوان «قطب» یاد می‌کنند. از هفته‌ی گذشته، نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها کنترل منطقه‌ی محل سکونت او را در دست گرفته بودند.

تجمع‌کنندگان از ساعات پایانی شامگاه شنبه به خیابان گلستان هفتم در منطقه‌ی پاسداران تهران رفته‌اند و از صبح روز یک‌شنبه، بر تعداد این افراد افزوده شده است. برخی از شاهدان عینی از بروز درگیری‌هایی بین دارویش و پیروانشان با  نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها خبر داده‌اند.

روز یکشنبه، یک فایل صوتی از سخنان نورعلی تابنده منتشر شد که او در آن، ضمن تأیید سلامتی خود گفت: «من چندبار تکرار کرده‌ام که برنامه‌ی حذف من قرار بود اجرا شود؛ ولی با دعای شما و توجهی که خداوند به من داشت، این کار نشد».

 

 

گزارش‌های بعدی حکایت از این دارد که نیروهای امنیتی از اطراف خانه‌ی نورعلی تابنده فاصله گرفته‌اند و نیروی انتظامی سعی در جلوگیری از بروز درگیری بین نیروهای لباس شخصی مسلح و دراویش دارد.

پیروان این رهبر دروایش گنابادی، تأکید کرده‌اند تا زمانی که از عدم اقدام «افراد خودسر» علیه نورعلی تابنده مطمئن نشوند، محل را ترک نخواهند کرد.

فائزه عبدی‌پور، از زندانیانی که برای فعالیت در حوزه‌ی حقوق دراویش، در دی‌ماه ۹۶ دستگیر شده بود، در توئیتر توضیح داده است که «تعرضی که نیروهای امنیتی نسبت‌به منزل قطب دراویش گنابادی داشته‌اند، موجب افزایش حضور دراویش در این مکان شده است».

محمدرضا درویشی، از زندانیان سیاسی پیشین و دراویش حاضرشده در این تجمع نیز، در صفحه‌ی توئیترخود نوشته است: «نیروهای امنیتی، منزل دکتر نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی را محاصره کرده‌اند. اوضاع در گلستان هفتم پاسداران ملتهب است. جمعیت دراویش در این مکان، روبه افزایش است».

محمد شریفی‌مقدم، یکی دیگر از دارویش دستگیرشده در دی‌ماه ۱۳۹۶ هم که در خیابان محل اقامت قطب دراویش حضور دارد، در حساب توئیتر خود نوشته است که «خیابان‌های اطراف خیابان گلستان پر است از نیروهای امنیتی؛ گویی در محاصره‌ی ایشان هستیم».

پیش‌تر وب‌سایت «مجذوبان نور»، پایگاه اطلاع‌رسانی مستقل دراویش گنابادی، حضور نیروهای امنیتی را در خیابان گلستان هفتم محکوم کرده و هشدار داده بود که دراویش، به این حرکت، «واکنش شدید» نشان خواهند داد. این وب‌سایت اِعمال جو امنیتی اطراف خانه‌ی این قطب دراویش گنابادی را« تعرض و تعدی» خوانده‌ بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More