شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چگونه در زمستان از گیاهان خانگی مراقبت کنیم؟

برای کسانی که عاشق گل و گیاه‌اند، هوای بارانی و زمین‌ پوشیده از گِل این روزهای پاییزی هم مانع نمی‌شود تا سبزی و طراوت را به داخل خانه‌شان بیاورند. 

گیاهان خانگی به ما این فرصت را می‌دهند که حتی در دل زمستان سرد و تیره هم دور‌و‌بر خود را با رشد و شکوفایی پر کنیم. ولی فراموش نکنیم که تغییرات فصلی روی چگونگی مراقبت از گیاهان خانگی نیز تاثیر می‌گذارد. در حقیقت، آگاهی از این تغییرات کمک می‌کند که از بسیاری از گونه‌های گیاهان خانگی راحت‌تر مراقبت کنید و به دردسر نیا‌فتید.

در زمستان، دمای هوا در بسیاری از خانه‌ها خیلی پایین نمی‌آید، ولی به‌دلیل کوتاهی روزها،‌ میزان نور بسیار کمتر می‌شود. از آن‌جا که گیاهان به‌نوعی صفحه‌های خورشیدی زنده‌اند، این کاهش منبع انرژی به معنای تقلای بیشتر است. 

گیاهان آفتاب‌دوست مثل کاکتوس‌‌ها و گیاهان گوشتی یا شیره‌دار خود را به سمت نور می‌کشند تا هرچه می‌توانند از پرتوهای نور زمستانی جذب کنند. سایر گیاهان، از جمله مرکبات و پیله‌آ (گیاه آلومینیومی)، به‌علت نبود نور کافی، برگ‌هایشان را یکی‌یکی از دست می‌دهند تا از پسِ سوخت‌وساز بالایشان در اتاق گرم بربیایند. 

برای حل این مشکل دو ترفند وجود دارد. گیاه خود را نزدیک پنجره بگذارید. لبه‌های پنجره که در تابستان به‌دلیل ‌تابش مستقیم آفتاب سوزان گیاهان را می‌خشکاند، در زمستان به‌دلیل دریافت نور خوب و غیرمستقیم، مکانی مناسب برای گیاهان خانگی است. 

فقط به‌ یاد داشته باشید که گیاهان را هرگز نزدیک بخاری و رادیاتور قرار ندهید، چرا که حرارتی بالای آن‌ها عملا گیاهان را می‌پزد. 

راه دیگر این است که گیاه را به اتاقی خنک‌تر منتقل کنید. بله، عاقلانه به نظر نمی‌رسد، ولی این را بدانید که بسیاری از گیاهان اگر در محیط خنک‌تری باشند، اهمیت چندانی به میزان نور نمی‌دهند. افت دما باعث می‌شود سوخت‌وسازشان کمتر شود و در نتیجه، به انرژی چندانی نیاز ندارند. 

بسیاری از گیاهان خانگی اگر نور کافی دریافت نکنند، در دمای حدود ۱۵ درجه سانتیگراد به‌خوبی دوام می‌آورند. ایوان‌های‌ خنک یا گلخانه‌ها مکان‌هایی ایده‌آل‌اند. رشد گیاهان در زمستان کمتر است، بنابراین به آب و کود کمتری هم نیاز دارند. 

از آن‌جا که آبیاری بیش از حد قاتل شماره یک گیاهان است، شاید لازم باشد در زمستان مقدار آبیاری را به نصف یا حتی کمتر از نصف برسانید تا ریشه‌های گیاهان غرق آب نشود و نگندد. 

در تابستان و اوج گرمای هوا، بهتر است هر دو سه روز یک‌ بار گیاهان خانگی را آب داد، ولی در زمستان شاید هر دو هفته یک بار کافی باشد. 

برخی از پرورش‌دهندگان گل و گیاه، گونه‌های مقاوم به کم‌آبی را تا ماه‌ها آبیاری نمی‌کنند. همین دوره استراحت زمستانی محرکی زیست‌شناختی است که سبب می‌شود گیاه گل‌هایی بزرگ‌تر و رنگ‌هایی شاداب‌تر داشته باشد. 

نکته پایانی این‌که آفت‌ها در زمستان بیداد می‌کنند. این آفت‌ها به‌ویژه از گیاهانی می‌آیند که در زمستان از حیاط به داخل خانه منتقل شده‌اند. اسپری‌های تقویتی گیاه، که ترکیبی است از مواد معدنی و سورفکتانت‌های رقیق (مواد کاهش‌دهنده کشش سطحی آب)، نه تنها مقاومت گیاه را افزایش می‌دهد بلکه بدون نیاز به آفت‌کش‌های رایج، آفت‌ها را تار‌و‌مار می‌کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More