شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چالش دوستی‌های جدید

از ۲۵ سالگی به بعد، افت قابل‌توجهی در نمودار دوستی‌هایمان پدیدار می‌شود و رفته‌رفته از تعداد دوستان صمیمی و رفقای گرمابه‌و‌گلستانمان کاسته می‌شود. طبیعی است که با کسب تجربه‌های جدید، انتخاب‌هایمان گزیده‌تر و محدودتر شوند. با این حال، ایجاد ارتباط‌های جدید و بادوام آن‌‌قدر هم که به نظر می‌رسد دشوار نیست و روش‌های میان‌بری برای دوری از تنهایی و شروع معاشرت‌های لذت‌بخش وجود دارد.

شهامت به خرج بدهید و پا پیش بگذارید

کیت لیور، نویسنده کتاب «درمان دوستی»، می‌نویسد روزی نیست که فرصت ایجاد رفاقت‌های جدید را از دست ندهیم. او توصیه می‌کند هر زمان که فرصتی دست داد در پا پیش گذاشتن شهامت به خرج دهید. او می‌گوید: «عوض یک سلام‌ و احوال‌پرسی کوتاه و زورکی با همسایه مهربانتان، آن‌ها را به یک فنجان چای یا قهوه دعوت کنید و با یکدیگر آشنا شوید. عوض ترک مهمانی با حالی نزار و خسته، با افراد جدید جمع آشنا شوید و سعی کنید در رسانه‌های اجتماعی دنبالشان کنید. گاهی اوقات یکدیگر را به صرف چای و قهوه دعوت کنید. ناگهان از مشاهده تعداد کسانی که در حلقه اطرافتان داوطلب دوستی و رفاقت‌اند غافلگیر خواهید شد.»

علاقه‌مندی‌هایتان را دنبال کنید

پیوستن به گروه، باشگاه رفتن یا ثبت‌نام در کلاس جدید یکی از موثرترین راه‌های ملاقات و آشنایی با افراد جدید است. هم‌گروه شدن با آدم‌های تازه برای یک فعالیت، پروژه یا هدف مشترک تجربه‌ای است که می‌تواند به شکل‌گیری پیوندها و ارتباط‌های جدید کمک موثری کند. بروید دنبال عشق و علاقه‌تان، چه از جنس مهارت باشد چه چالش، فرقی نمی‌کند. مهم این است که وقتی اوقاتتان خوش باشد، راحت‌تر با دیگران گرم می‌گیرید و گپ‌وگفت را شروع می‌کنید.

کمی هم آسیب‌پذیر باشید!

تلاش برای دوست‌یابی و برقراری ارتباط دوستانه احتمالا برای خیلی از ما کاری ترسناک و پر‌دلهره محسوب می‌شود. اگر این پا پیش گذاشتن عاقبت خوشی نداشته باشد و برای مثال طرد شوید، تکلیف چیست؟ لیور توضیح می‌دهد واقعیت این است که برای پا پیش گذاشتن و پیشنهاد دوستی دادن درجه‌ای از آسیب‌پذیری لازم است. بی‌پرده باید گفت زیادی درون‌گرا بودن و معاشرت نکردن با دیگران هیچ کمکی نمی‌کند. به عقیده روان‌کاوها، به اشتراک گذاشتن پیشنهادها یا دعوت از دیگران به همکاری یا مشارکت در برنامه‌ای خاص از ساده‌ترین روش‌های سهیم شدن است که به شکل‌گیری اعتماد و نزدیکی میان افراد کمک می‌کند.

در کنار روش‌های دیگر، از مزایای فناوری هم بهره‌مند شوید

این روزها، گاه‌و‌بی‌گاه مطالبی درباره جنبه‌های منفی رسانه‌های اجتماعی در رسانه‌ها منتشر می‌شود، در حالی‌که این بسترهای آنلاین می‌توانند در شکل‌گیری پیوند دوستی میان افراد بزرگسال بسیار کارآمد و موثر واقع شوند. در فضای مجازی به دنبال رویدادها یا فعالیت‌ها و مراسم‌های محلی باشید و در عین حال، یادتان باشد رسانه‌های اجتماعی هرگز جای تعامل فردی را نمی‌گیرند. هر‌چه بیشتر به اپلیکیشن‌ها وابسته شویم، تمرین و مهارتمان در گفت‌وگو یا کسب تجربه‌های مختلف به‌مراتب کمتر می‌شود و به این ترتیب، از شکل‌گیری رفاقت‌های واقعی و نزدیک، که درست بر‌عکس ارتباط‌های مجازی‌ است، محروم می‌مانیم.

خودتان را زیادی به آب و آتش نزنید

با بالا رفتن سن، دوستی‌هایمان خود‌به‌خود تغییر مسیر و ماهیت می‌دهند و گریزی هم نیست. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، افراد در سن ۲۵ سالگی بیشترین تعداد دوست و آشنا را دارند. با این حال، لیندا بلر، روان‌شناس بالینی، توصیه می‌کند زمانی‌که در بزرگسالی قصد برقراری ارتباط دوستانه دارید، برای هیچ‌یک از ارتباط‌های جدید خودتان را زیادی به آب و آتش نزنید و از یک فرد مشخص زیادی متوقع نشوید.

سوال بپرسید و گوش بدهید

یک توصیه ساده از کیت لیور: «بهتر است بیشتر سوال کنید و شنونده خوبی باشید.» البته معنایش این نیست که راه بیفتیم و افراد را بازجویی کنیم، بلکه بدین معناست که به طرف مقابل‌‌ علاقه نشان بدهیم و از او بخواهیم درباره خودش بیشتر حرف بزند. به این ترتیب، گوش دادن به جواب‌هایش می‌تواند ما را به سوی ایجاد ارتباطی معنادارتر سوق دهد.   

منبع: گاردین

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More