شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پنج راه مراقبت از مفاصل

 

آنچه به شما کمک می‌کند فرز و چابک بمانید فقط نرمش‌های کششی نیست، تنوع فعالیت‌ها و نرمش‌ها، وضعیت درست بدن و تغییر رژیم غذایی نیز موثرند. 

وزن متعادل و متناسب داشته باشید 

هرچه وزن بیشتر باشد، فشار بیشتری به مفاصل وارد می‌شود و بنابراین عضلات باید قوی‌تر شوند تا بتوانند حرکات بدن را کنترل کنند.

برای حفظ قدرت عضله و سهولت حرکت‌، درصد عضله باید بیشتر از درصد چربی بدن باشد. سو بِیک، متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن تغذیه بریتانیا، می‌گوید: «هر ۵۰۰ گرمی که از وزن بدن کم شود، فشار روی مفاصل زانو به اندازه دو کیلوگرم در هر قدم کاهش می‌یابد.»

چربی اضافه بدن، به‌ویژه چربی‌ دور شکم، التهاب‌‌‌آور است و علائم آرتروز را تشدید می‌کند. 

ورزش کنید

جایلز استفورد، جراح متخصص ارتوپدی ران و لگن، در بیمارستان ولینگتون بریتانیا، می‌گوید: «مردم به‌غلط فکر می‌کنند ورزش درد مفاصل را بیشتر می‌کند.» تقویت عضلات اطراف مفاصل، به‌خصوص اگر مشکلی در این ناحیه دارید، بسیار مهم است، چرا که فشار روی مفاصل را کم می‌کند. به‌عنوان مثال، مشکلات ناحیه لگن را می‌توان با حرکت‌های مفید و تقویت عضلات کاهش داد یا حتی از آن‌ پیشگیری کرد. استفورد پیشنهاد می‌کند برای تقویت عضلات با وزنه ورزش کنید. 

به عادت‌های روزانه‌تان تنوع بدهید

وقتی پای ورزش در میان باشد، نکته کلیدی تنوع است. جمیسون ترکیبی از حرکت‌های هوازی و غیرهوازی را پیشنهاد می‌کند که برای تراکم استخوان و تقویت عضلات مفیدند، البته به شرطی که درست انجام شوند. یوگا برای تحرک عضلات مفید است، اما جمیسون معتقد است باید آن را با نرمش‌های دیگر ترکیب کرد. استفورد درباره نرمش‌هایی که باعث کشیدگی بیش از حد مفاصل می‌شود هشدار می‌دهد و می‌گوید این کار ممکن است مفاصل را از حالت فیزیولوژیکی طبیعی‌شان خارج کند و به مفصل و بافت‌های اطرافش آسیب بزند. 

برنامه غذایی مدیترانه‌ای را دنبال کنید

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که برنامه غذایی حاوی چربی‌های اشباع‌شده که در گوشت‌ و محصولات گوشتی چرب، لبنیات پرچرب، کیک‌، بیسکویت‌، کره و روغن نارگیل یافت می‌شوند، غضروف‌های زانو و ران را تحلیل می‌برند و بنابراین احتمال آسیب و ساییدگی بیشتر می‌ شود.

برنامه غذایی مدیترانه‌ای حاوی روغن زیتون و روغن کلزا، میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و دانه‌هاست که سرشارند از چربی‌های تک‌غیراشباع و برای مفاصل مفیدند. توصیه می‌شود هفته‌ای یک تا دو وعده ماهی مصرف کنید زیرا به‌علت دارا بودن امگا ۳، خاصیت ضدالتهابی دارد.

حواستان به ویتامین دِ نیز باشد، چرا که این ویتامین برای رشد و مراقبت از استخوان‌ها بسیار حیاتی است.

درست بنشینید، بایستید و بخوابید

جمیسون می‌گوید رعایت طرز صحیح قرارگیری بدن برای جلوگیری از مشکلات مفصلی اهمیت زیادی دارد، به‌ویژه باید مراقب ناحیه پشت و کمر باشیم، چرا که با هیچ عمل جراحی نمی‌توان دیسک‌های کمر یا ستون فقرات را عوض کرد. در ضمن توجه داشته باشید که موقع ورزش و فعالیت کفش مناسب و استاندارد بپوشید.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More