شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
قلق زندگی

وزنه بزنید تا از سکته قلبی و مغزی در امان بمانید

 

تاکنون تصور می‌شد که وزنه زدن با تمامی فوایدش ازجمله تقویت ماهیچه‌ها و بدن‌سازی، به اندازه ورزش‌هایی که مقاومت بدن را افزایش می‌دهند، مثل دویدن و دوچرخه‌سواری در سلامت قلب موثر نیست.

ولی پژوهش جدیدی که آبان‌ماه در مجله «پزشکی و علوم در ورزش» منتشر شد برای اولین بار نشان داد که حتی کمی وزنه زدن خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد حتی اگر افرادی که وزنه می‌زنند ورزش و نرمش‌های دیگری انجام ندهند، باز هم از این فواید برخوردار خواهند شد.

در این پژوهش از مجموعه عظیمی از اطلاعات ارزشمند در «کلینیک کوپر» در شهر دالاس استفاده شده است. هزاران مرد و زن آزمایش‌های سالانه خود را در این کلینیک انجام داده‌اند که بخشی از آن پر کردن پرسشنامه‌های کاملی در مورد سوابق پزشکی و انجام ورزش و نرمش بوده است.

سوابق پزشکی و وضع سلامتی بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ مرد و زن که در فاصله سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۶ حداقل دوبار به این کلینیک مراجعه کرده‌اند در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.

این افراد براساس میزان انجام ورزش‌هایی که مقاومت بدن را افزایش می‌دهد، از جمله افرادی که هیچ‌گاه وزنه نمی‌زدند تا آنهایی که حداقل دو تا سه بار در هفته این ورزش را انجام می‌داده‌اند، دسته‌بندی شده‌اند.

یک معیار دیگر برای دسته‌بندی افراد انجام نرمش ایروبیک و یا انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته نرمش سریع بود. سپس پژوهشگران، اطلاعات عادت ورزشی افراد را با بروز حمله قلبی، سکته مغزی و یا مرگ آنها طی ۱۱ سال پس از آخرین مراجعه‌شان به کلینیک مقایسه کردند.

نتایج این بررسی کاملا گویا بود. احتمال بروز حمله قلبی و یا سکته مغزی در میان افرادی که هر از چند گاهی وزنه می‌زدند، حتی اگر نرمش‌های لازم برای افزایش مقاومت بدن را انجام نداده بودند به نسبت سایرین ۵۰ درصد کمتر بود.

احتمال بروز این نارسایی‌ها در میان افرادی که دو بار در هفته و در مجموع حدود یک ساعت و نیم وزنه زده بودند، بیشترین کاهش را نشان می‌دهد.

دوک-چول لی، پروفسور حرکت‌شناسی در دانشگاه دولتی آیوا و یکی از مسئولان این پژوهش می‌گوید: «خبر خوب این است که ما متوجه شدیم کمی ورزش که مقاومت بدن را افزایش می‌دهد روی سلامت قلب تاثير بسیار مثبتی دارد.»

این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که وزنه می‌زنند قلب سالم‌تری دارند ولی مشخصا ثابت نمی‌کند ورزش‌هایی که مقاومت بدن را افزایش می‌دهند، مستقیما روی کاهش نارسایی‌های قلبی موثرند.

همچنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد که وزنه زدن با کاهش شاخص توده بدنی افراد ارتباط دارد و پروفسور لی می‌گوید این ممکن است یکی از عوامل مهم در کاهش بروز نارسایی‌های قلبی باشد.

او و همکارانش البته نمی‌دانند که این افراد دقیقا به چه شکلی وزنه می‌زدند، چند بار در هفته انجام می‌دادند و چه نوع نرمش‌های دیگری می‌کردند.

پروفسور لی می‌افزاید برای بررسی دقیق‌تر این عوامل در شرف انجام یک پژوهش گسترده‌تر است، ولی تاکید می‌کند که نباید منتظر پژوهش‌های بعدی ماند و وزنه زدن را باید از حالا شروع کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More