شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هفت روش نظم بخشیدن به زندگی و پاکسازی ذهن

شلوغی‌های زندگی روزمره گاهی باعث می‌شود از کارهای ساده و پیش‌پاافتاده‌ای که به آرامش و آسایش‌مان کمک می‌کند غافل شویم، مثل دور انداختن آت‌وآشغال‌های بی‌استفاده و به‌دردنخوری که خیال می‌کنیم بالاخره یک روز به کارمان می‌آیند یا دل کندن از لباس‌های قدیمی و کهنه‌ای که به هزار‌و‌یک دلیل، از جمله خاطراتی که زنده می‌کنند، یکی پس از دیگری روی هم انباشته می‌شوند و کمد و کشوها را اشغال می‌کنند. واقعیت این است که باید هر‌از‌گاهی به عادت تلنبار کردن «نه» بگوییم تا بتوانیم به زندگی و ذهنمان نظم و ترتیب ببخشیم. هفت روش مفید برای پاک‌سازی و خلاصی از شر آت‌وآشغال‌های واقعی و ذهنی را این‌جا دنبال کنید.

 

آینده‌نگر باشیم

تصور کنید از دنیا رفته‌اید و اقوام و آشنایانتان از راه رسیده‌اند تا اسباب و اثاثیه منزلتان را جمع‌آوری کنند، چیزهایی را که احتیاج دارند نگه دارند و چیزهای به‌دردنخور را روانه سطل زباله یا بازیافت کنند. می‌توانیم تا در قید حیات‌ایم در حقشان لطف کنیم و با دور ریختن وسایل اضافی و به‌دردنخور کارشان را راحت‌تر کنیم. بهتر است بیخودی اطرافیان را با آت‌وآشغال‌های به‌دردنخورمان به دردسر نیندازیم.

 

حواسمان به آشغال‌دانی‌ها باشد‌

در خانه یا محل کار اغلب‌ ما جاهای خاصی هستند که به یک‌ جور انباری یا محل تجمع آت‌وآشغال تبدیل می‌شوند: میز ناهارخوری، قفسه‌های کمد راهرو یا زیر تخت و صندلی اتاق خواب. حواستان باشد که تقریبا هر شب این‌ جور جاها را جمع‌وجور کنید تا آت‌و‌آشغال بیخود انباشته نشود.

 

حرص نزنیم، همان یکی کافی‌ است!

شاید اگر دو تا شارژر موبایل یا یک جفت قیچی در خانه و محل کار داشته باشید، به‌ دردتان بخورند، اما دو تا وردنه یا الک آرد یا سه عدد جامدادی به چه کارتان می‌آید؟ بیشتر مواقع، راحت‌تر است که از این‌ دست اسباب و لوازم بیشتر از یک قلم در منزل یا محل کارتان نگه ندارید.

 

آت‌وآشغال‌ها را از جلوی چشم برداریم

وقتی اشیا مدتی طولانی در نقطه‌ای مشخص جلوی چشممان باشند، کم‌کم تصور این‌که می‌شود به جای دیگری منتقلشان کرد دشوارتر می‌شود. بنابراین بهتر است آت‌وآشغال‌ها را جمع‌و‌جور کنید و در جای جدیدی بگذارید. همه وسایل را در یک جعبه یا کارتن جمع‌آوری کنید و به اتاقی منظم و مرتب ببرید. به محض این‌که وسایل را از جایی که عادت کرده‌اید برمی‌دارید، تصمیم‌گیری درباره سرنوشتشان به‌مراتب راحت‌تر می‌شود.

 

در مورد لباس‌ها به فاکتور نامزد یا همسر سابق توجه کنید

اگر نمی‌توانید درباره دور انداختن لباسی به‌دردنخور تصمیم بگیرید و با خودتان کنار بیایید، بهتر است از خودتان بپرسید: تکلیف آبرویتان چه می‌شود اگر فلان لباس تنتان باشد و دست بر قضا، با نامزد یا همسر سابقتان چشم تو چشم شوید؟

 

عواقب «مفت باشه و کوفت باشه» را در نظر بگیرید

بله، همه ما دست‌کم یک‌ بار در فلان گردهمایی و نشست شرکت داشته‌ایم و تعدادی خودکار و یک لیوان سفالی نشان‌دار یا حتی یک تی‌شرت، بطری آب، مجله به یادگار دریافت کرده‌ایم. اما اگر برای استفاده از این‌ جور چیزها برنامه‌ای نداریم، باید از همین حالا آت‌وآشغال‌ حسابشان کنیم. شکی نیست که دست آخر هم فضای زیادی اشغال می‌کنند و وقت و انرژی‌مان را به هدر می‌دهند. بهترین روش این است که از همان اول این جور چیزها را قبول نکنیم.

 

یادگاری‌های به‌دردبخور بخرید

وقتی در تعطیلات‌ایم، بعضی چیزها ممکن است جذاب به نظر برسند، اما وقتی برسیم خانه، آیا باز هم دلمان می‌خواهد آن‌ها را توی قفسه‌ها جا بدهیم؟ این سوالی است که باید پیش از خریدن یادگاری و سوغاتی از خودمان بپرسیم. اگر عاشق خرید یادگاری‌اید، بهتر است دنبال چیزهای کوچک و جمع‌وجور باشید که هم به چشم بیایند و هم خاطرات خوش را زنده نگه دارند، مثل کارت پستال، دست‌بند، ادویه‌جات آشپزی یا وسایل تزیینی برای سفره هفت‌سین یا درخت کریسمس.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More