شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
نتایج یک پژوهش درباره تغییر عادات‌ غذایی؛

عروس دریایی، شیر جلبک و پروتئین حشرات به رژیم غذایی انسان راه می‌یابند

کارشناسان تغذیه پیش‌بینی کرده‌اند تا ۱۵۰ سال آینده مواد غذایی تازه‌ای مانند آرد و پوره عروس دریایی و جیرجیرک به رژیم غذایی انسان راه می‌یابند. البته اینها فقط چند نمونه از طیف خوراکی‌هایی‌اند که در سال‌های آینده قفسه فروشگاه‌های مواد غذایی در بریتانیا را قبضه خواهند کرد. به گزارش ایندیپندنت، یک پژوهش جدید با جمع‌آوری یافته‌های علمی و داده‌هایی از سراسر دنیا، روند تغییر رژیم غذایی بریتانیایی‌ها و همچنین نوع محصولات غذایی را که در سال‌های ۲۰۲۵، ۲۰۵۰ و ۲۱۶۹ به تولید می‌رسد، پیش‌بینی کرده است.

بنا به پیش‌بینی این پژوهش، با افزایش آگاهی جامعه نسبت به رفاه حیوانات، ملاحظات بهداشتی و همچنین نگرانی‌های زیست‌محیطی، بریتانیایی‌ها بیش از تمام دوران‌ها در انتخاب‌های غذایی خود، محافظت از کره زمین را در اولویت قرار خواهند داد.

بنا به پیش‌بینی کارشناسان، طی پنج سال آینده، تنوع غذاهای گوشتی و لبنی در منوی رستوران‌ها به حداقل می‌رسد و یک‌چهارم بریتانیایی‌ها گیاه‌خواری در پیش خواهند گرفت، همزمان‌که نیمی از جمعیت این کشور نیز با رعایت رژیم غذایی منعطف اساسا به تغذیه از گیاهان و سبزیجات روی خواهند آورد.   

به علاوه پیش‌بینی می‌شود محبوبیت بازار «پروتئین‌های جایگزین» تا ۲۵ درصد افزایش یابد و انتظار می‌رود با از دور خارج شدن شیر غلات، رفته‌رفته شیر جلبک بازار را قبضه کند.  

این گزارش همچنین پیشی‌بینی کرده است تا سال ۲۰۵۰، بریتانیایی‌ها به جای مصرف محصولات دریایی شامل ماهی کاد، تون، سالمون، هادوک (روغن‌ماهی کوچک) و میگو، به مصرف عروس دریایی روی خواهند آورد.  

افزایش بی‌سابقه جمعیت عروس‌های دریایی به علت تغییرات اقلیمی، صید بی‌رویه ماهی‌های شکاری و همچنین علاقه روزافزون پژوهشگران و آشپزهای حرفه‌ای به استفاده از عروس دریایی به معنای آن است که احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور، این نوع محصول دریایی بازار مواد غذایی و قفسه فروشگاه‌‌ها را قبضه خواهد کرد.

طبق این گزارش با استقبال فزاینده مشتری‌ها از آرد جیرجیرک و ملخ برای درست کردن غذاهایی مانند برگر و پاستا تا پنج سال آینده، محصولات قارچ‌محور، خاویار جلبک دریایی و حشرات نیز با محبوبیت بی‌سابقه‌ای روبه‌رو خواهند بود.

به علاوه انتظار می‌رود با پیشرفت‌هایی که در حوزه فناوری و هوش مصنوعی در حال رخ دادن است، تا سال ۲۱۶۹، تغذیه و مصرف مواد غذایی به موضوعی بیش از پیش شخصی مبدل شود. کارشناسان ادعا دارند حتی ممکن است تا آن زمان، افراد اقدام به کاشت ریزتراشه‌های الکترونیکی شخصی زیر پوست‌شان کنند که به صورت خودکار وضعیت سلامت‌شان را برآورد و به مراکز تخصصی ارسال خواهد کرد.  

در این صورت، فروشگاه‌های مواد غذایی قادر خواهند بود بلافاصله خوراکی و نوشیدنی متناسب با سلامت هر فرد را آماده عرضه کنند و به این ترتیب، با در نظر گرفتن میزان فعالیت و نیازهای تغذیه‌ای هر فرد، شخصی‌سازی در زمینه مصرف مواد غذایی به آسانی انجام خواهد گرفت.  

این گزارش چند هفته بعد از افتتاح نخستین فروشگاه خوار و بار بدون صندوق در بریتانیا منتشر شده است.

در این فروشگاه خریداران می‌توانند خریدهای‌شان را از طریق تلفن همراه هوشمند شان انجام دهند و بدون معطل شدن در صف صندوق و یا حتی صحبت با کارمندان فروشگاه از آنجا خارج شوند. مشتریان با نصب اپلیکیشن مخصوص خرید، حین وارسی فروشگاه محصولات مورد نظرشان را اسکن و هزینه آن را از طریق «گوگل پی» یا «اپل پی» پرداخت می‌کنند.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More