شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
سازمان جهانی بهداشت: ۳۰ گرم فیبر در مقدار کافی کربوهیدرات جان آدمی را نجات می‌دهد

رژیم غذایی‌‌ای که جلوی مرگ زودرس و سکته را می‌گیرد

 

شکر را کم کنید و به‌جایش فیبر بیشتری مصرف کنید تا زندگی سالم‌تری داشته باشید.

طبق پژوهشی تازه که زیر نظر سازمان جهانی بهداشت انجام گرفته است، ۳۰ گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه جلوی مرگ زودرس را می‌گیرد و از سکته قلبی هم پیشگیری می‌کند.

برابر این پژوهش که در مجله علمی لَنسِت منتشر شد، فیبر بالا در کربوهیدرات‌هایی مانند نان، ماکارونی، گندم یا جو کامل (یعنی جو یا گندمی که پوستش از آن جدا نشده باشد) در کنار کاهش مصرف شکر روزانه، سلامتی بیشتری به‌همراه دارد.

این فیبر را می‌توان در در مغزها (انواع آجیل که یا خام مصرف شوند یا کم‌نمک و بدون نمک تفت داده شوند)، انواع لوبیا، سبزیجات و دیگر محصولات گیاهی هم یافت.

در این پژوهش داده‌های ۱۳۵ میلیون نفر بر پایه ۱۸۵ تحقیق مجزا و ۵۸ آزمون آزمایشگاهی مبنای نتیجه‌گیری قرار گرفته‌اند.

یافته‌های این پژوهش می‌گوید هر فرد می‌بایست روزانه بین ۲۵ تا ۲۹ گرم فیبر دریافت کند و ۳۰ گرم فیبر در روز حتی بهتر است.

بااین‌حال، اکثریت مطلق مردم کمتر از ۲۰ گرم فیبر در روز مصرف می‌کنند.

میان افرادی که در این تحقیق مقدار کافی فیبر مصرف کردند احتمال مرگ زودرس از بیماری‌هایی نظیر سکته، سرطان یا مانند آن، بسته به نوع بیماری، ۱۵ تا ۳۰ درصد کمتر شده بود.

همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌هایی همانند سکته قلبی، دیگر انواع سکته، دیابت نوع ۲ و سرطان روده بین ۱۶ تا ۲۴ درصد کمتر شده بود.

بااین‌حال، بیشتر مردم غذاهایی را مصرف می‌کنند که بیرون خانه‌ آماده شده‌اند و بیش از فیبر، برای مزه بهتر و همچنین حفظ طولانی‌مدت غذا دارای انواع سدیم (نمک)، روغن و شکرند.

در نتیجه، در بریتانیا فقط ۹ درصد مردم روزانه ۳۰ گرم فیبر می‌خورند.

این تحقیق می‌گوید افزایش ۱۵ گرمی مصرف جو و گندم کامل در روز می‌تواند ۲ تا ۱۹ درصد از بیماری‌هایی کم کند که منجر به مرگ زودرس می‌شوند.

طبق این پژوهش، مصرف بالای فیبر برای کسی ضرر ندارد، البته به‌جز کسانی که در جذب آهن دچار مشکل‌اند و مقدار بالاتر فیبر میزان جذب آهن را کاهش می‌دهد.  

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More