شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

راهنمای مقدماتی چادر زدن در طبیعت ــ بخش دوم: ابزار خواب

 

برای لذت بردن از سفری یکی دو روزه به دل طبیعت، به اندکی آماده‌سازی و تجهیزات اولیه نیاز است. اما لذت بردن از طبیعت پیچیدگی و هزینه زیادی طلب نمی‌کند. دانستن چند اصل مقدماتی و چند وسیله کاربردی می‌تواند هر کسی را برای کمپ زدن در طبیعت آماده کند.

در این مطلب و سایر مطالب سری «راهنمای مقدماتی چادر زدن در طبیعت» به اصول و ابزارهای کاربردی ضروری برای کمپ زدن پرداخته شده است. این بخش: ابزار خواب.

 

کیسه‌خواب و تشک

مثل چادرها، کیسه‌خواب‌ها هم مدل‌های مختلف دارند و برای کمپ زدن در زمان‌ها و مکان‌هایی خاص طراحی شده‌اند؛ برای مثال کیسه‌خواب سه‌فصل کیسه‌خوابی است که برای سه فصل سال به‌جز زمستان مناسب است.

 

 

اما میزان راحتی کیسه‌خواب بر اساس دما درجه‌بندی می‌شود. برای نمونه کیسه‌خواب عکس بالا برای خوابیدن در دمای تا منفی ۶ درجه مناسب است.

هنگام انتخاب کیسه‌خواب باید توجه شود که سطح زمین محل کمپ معمولا شب‌ها سردتر از چیزی خواهد بود که تصور می‌شود. به همین خاطر فارغ از این‌که کیسه‌خواب تا چه حد گرم و نرم است، استفاده از تشک‌های مخصوص برای گرمی و راحتی بیشتر خواب در محل کمپ ضروری است.

 

 

تشک‌های مخصوص کمپ معمولا بادی‌اند که همراه پمپ برقی یا تلمبه دستی عرضه می‌شوند. هر‌چند تشک‌های مخصوص از جنس فوم نیز می‌توانند گزینه مناسبی باشند. این تشک‌ها زیر کیسه‌خواب قرار می‌گیرند.

بعضی افراد هنگام کمپ در طبیعت، حتی در صورت استفاده از بهترین تشک و کیسه‌خواب هم، نمی‌توانند خواب راحتی داشته باشند. در این صورت، پیشنهاد می‌شود از تخت‌خواب سفری استفاده کنند. تخت‌خواب‌های سفری در اندازه‌های متفاوت و با امکان جمع شدن و کوچک شدن، نزدیک‌ترین گزینه مشابه اتاق‌ خواب‌اند. حتی چادرهای مخصوصی وجود دارند که اتاق خواب را به‌طور کامل شبیه‌سازی می‌کنند.

 

 

علاوه بر همه موارد بالا، بالش مناسب و مخصوص برای هر نفر از ضروریات است. همراه داشتن یک یا چند پتو در ماشین نیز ضرری ندارد.

توصیه می‌شود هنگام کمپ زدن، خواب مناسب شبانه داشته باشید چون می‌تواند کیفیت یک طبیعت‌گردی پر‌انرژی را بالا ببرد.

*****

در دیگر بخش‌های مجموعه مطالب «راهنمای مقدماتی چادر زدن در طبیعت» به نکات و ابزارهای ضروری برای چادر زدن در طبیعت اشاره می‌شود.

 

منبع:

A Beginner's Guide to Life Outdoors

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More