شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

راهنمای مقدماتی چادر زدن در طبیعت ــ بخش اول: چادر

برای لذت بردن از سفری یکی دو روزه به دل طبیعت، به اندکی آماده‌سازی و تجهیزات اولیه نیاز است. اما لذت بردن از طبیعت پیچیدگی و هزینه زیادی طلب نمی‌کند. دانستن چند اصل مقدماتی و چند گجت کاربردی می‌تواند هر کسی را برای کمپ زدن در طبیعت آماده کند.

در این مطلب و سایر مطالب سری «راهنمای مقدماتی چادر زدن در طبیعت»، به اصول و ابزارهای کاربردی ضروری برای کمپ زدن پرداخته شده است. این بخش: چادر.

 

چادر

چادر در کمپ زدن نقش پناهگاهی امن، دنج و راحت برای حفاظت از شر باد، باران، تابش آفتاب و حشرات موذی را بازی می‌کند. چادرها در اندازه‌ها و نمونه‌های مختلف و همین‌طور با قیمت‌های متفاوت در دسترس‌اند. توجه به حمل‌پذیری، کارایی و اندازه چادر هنگام برپایی و جمع شدن اهمیت دارد و در نظر گرفتن همه این مولفه‌ها برای خرید چادر ضروری است.

 

 

بهتر است چادری انتخاب شود که سبک باشد، در ماشین جا شود و پس از برپایی، فضای کافی نه فقط برای خوابیدن، بلکه برای استراحت هم داشته باشد. ممکن است لازم باشد نصف روز به‌خاطر باران در چادر سپری شود.

اغلب چادرهایی که امروزه برای خرید در دسترس‌اند برای برپایی به میخ و میله و ستون نیاز ندارند. باز کردن و بستن آن‌ها راحت و سریع است. البته اغلب این مدل‌ها هم نقاطی برای تثبیت چادر روی زمین دارند. بهتر است اگر احتمال وزش باد یا حتی بروز طوفان می‌رود، حتما چادر با میخ به زمین محکم شود.

اغلب چادرهای مدرن نورگیر و پنجره‌های توری دارند و برای جلوگیری از نفوذ آب باران از طریق نورگیر کاوری ضدآب هم در آن‌ها تعبیه شده است.

همراه بعضی چادرها کفپوش مخصوصی نیز ارائه می‌شود که هنگام برپایی چادر، باید بین زمین و کف چادر قرار گیرد. در صورتی‌که چادر خریداری‌شده این کفپوش را ندارد، امکان خرید مجزای آن وجود دارد.

این کفپوش‌ها علاوه بر نرم‌تر کردن کف چادر و پیشگیری از جذب رطوبت زمین، جلوی صدمات احتمالی سطح زمین به کف چادر را می‌گیرند، صدماتی مانند سوراخ‌‌شدگی، سایش، خراشیدگی و پارگی کف چادر. به‌رغم مزایای یاد‌شده، استفاده از این کفپوش‌ها اختیاری‌ است.

توصیه می‌شود پس از خرید چادر جدید، حتما پیش از کمپ زدن، حداقل یک بار در خانه یا فضای بیرونی‌ مناسب، به دور از باد و باران، برپا شود. این به‌منزله تمرینی خواهد بود برای برپایی چادر تازه و باز کردنش در طبیعت بدون مشکل پیش خواهد رفت.

هنگام انتخاب مکان مناسب برای برپایی چادر، زمینی مسطح انتخاب شود که امکان جمع شدن آب باران در آن‌جا وجود نداشته یا کم باشد. همچنین توجه شود که سطح زمین عاری از سنگلاخ باشد. توصیه می‌شود زمین انتخاب‌شده صاف، بدون سنگریزه یا شاخه‌های ریز و با سطحی یکدست و ترجیحا نرم باشد. این موارد معمولا در اردوگاه‌هایی که برای برپایی چادر در نظر گرفته می‌شوند رعایت می‌شود.

*****

در دیگر بخش‌های مجموعه مطالب «راهنمای مقدماتی چادر زدن در طبیعت» به نکات و ابزارهای ضروری برای چادر زدن در طبیعت اشاره می‌شود.

 

منبع:

A Beginner's Guide to Life Outdoors

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More