شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دو شیوه جدید بهبود حافظه

 

وقتی سعی دارید مطالب جدیدی را به خاطر بسپرید، گمان می‌کنید هرچه بیشتر تلاش کنید و به قول معروف دل بدهید به کار، عملکرد ذهنتان درخشان‌تر خواهد بود. اما وقفه‌های کوتاه و بیکاری مطلق شاید همان چیزی باشد که نیاز دارید. فقط نور را کم کنید، تکیه بدهید و از خلسه‌ای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای لذت ببرید. بعد می‌بینید آنچه یاد گرفته‌اید را خیلی بهتر از وقتی که به ذهنتان فشار می‌آورید به خاطر دارید.

پژوهش‌های جدید می‌گویند در این زنگ تفریح‌‌هایی که به ذهنتان می‌دهید از هرگونه فعالیتی که می‌تواند با فرایند حساس شکل‌گیری حافظه تداخل داشته باشد پرهیز کنید، پس نه کاری انجام دهید، نه ایمیل‌هایتان را چک کنید، نه روی موبایلتان توی اینترنت بچرخید. باید به مغرتان فرصت بدهید بدون هیچ مزاحمتی خودش را دوباره شارژ کند.

به‌تازگی روانشناسان کانادایی و بریتانیایی دو پژوهش منتشر کرده‌اند که روش‌های جدیدتر و کمابیش‌ عجیبی را برای بهبود حافظه پیشنهاد می‌کنند.

نقاشی بکشید

در پژوهشی، فهرستی از کلمات را به گروهی متشکل از افراد جوان و مسن دادند. بعضی‌ها نوشتند و بعضی‌ها تصور ذهنی‌شان از آن کلمه را ترسیم کردند، بعضی کلمه‌ها پیچیده‌تر بودند مثل ایزوتوپ. نتایج پژوهش نشان داد که نقاشی در به یادآوری کلمه موثر بود، و جالب‌تر این‌که عملکرد حافظه افراد مسن‌تر به‌خوبی گروه جوان‌تر بود.

فرقی نمی‌کند نقاشی‌تان خوب است یا نه، حافظه‌تان به نقاشی شما نمره نمی‌دهد و کیفیت طرح روی حافظه‌تان تاثیر ندارد. فکر کردن فعال روی نحوه ترسیم کلمه‌ها و ترکیب فرایند تفکر و حرکت دست است که روی حافظه‌تان تاثیر دارد. نقاشی ذهنتان را وادار به تفکر، تجزیه و تحلیل می‌کند، بنابراین احتمال به یاد آوردن بیشتر است.

برعکس راه بروید  

در پژوهشی دیگر از افراد خواستند یک صحنه ساختگی جنایت را تماشا کنند، تعدادی کلمه را به خاطر بسپرند یا به چند تصویر نگاه کنند، سه کار مختلف را در سه وضعیت مختلف انجام دادند، بعضی‌ها راه رفتند، برخی سر جایشان بی‌حرکت ایستادند و گروهی عقب‌عقب و برعکس راه رفتند. نتیجه جالب بود، کسانی که برعکس راه رفته‌ بودند حافظه بهتری داشتند و توانستند هرچه دیده یا شنیده بودند را بهتر به یاد بیاورند.

توضیح این قضیه چندان دشوار نیست. در ذهن ما، زمان و مکان به هم متصل هستند، وقتی در مکان عقب می‌روید، ذهنتان هم ناخودآگاه در زمان عقب می‌رود و بهتر به خاطر می‌آورید.

 

پس نقاشی بکشید و عقب‌عقب راه بروید.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More