شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
قلق زندگی

دلایل ریزش مو

 

مدتی است هنگام برس‌ زدن، موهای زیادی داخل برس باقی می‌ماند؟ صبح‌ها هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، بالشتان پر از موست؟ هنگام دوش گرفتن دسته‌دسته موهایتان می‌ریزد؟ درست تشخیص داده‌اید، ریزش بیش‌از اندازه‌ موها طبیعی نیست.

ریزش بیش‌از اندازه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ از جمله مشکلات هورمونی، استرس، پیری، شکنندگی مو، کمبود مواد غذایی مناسب، کمبود مواد معدنی و.... ریزش مو اجتناب‌ناپذیر است، اما روش‌هایی برای کنترل آن وجود دارد. با این‌حال پیش از کنترل و درمان، باید دلیل ریزش موی خود را بیابید.

 

تعادل مواد قلیایی و اسیدی در خون

یک دلیل ریزش مو، به‌هم خوردن تعادل باز و اسید در خون و تغییر PH خون است. PH خون در حالت عادی باید در محدوده قلیایی باشد، اما ما با مصرف زیاد مواد اسیدی، بدن خود را به دردسر می‌اندازیم.

برای به تعادل رساندن سطح اسیدی-قلیایی بدن، باید برنامه‌ غذایی مناسبی داشته باشید و به اندازه کافی از مواد قلیایی استفاده کنید. معمولا مصرف غذاهایی که ما در طول روز استفاده می‌کنیم، بدنمان را در حالت اسیدی قرار می‌دهد؛ موادی مانند گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات، مواد غذایی کم‌ارزش مانند چیپس، نوشابه و.... اگر بدن در حالت ثابت اسیدی باقی بماند، منجر به بیماری‌های دیگری نیز می‌شود مانند مشکلات قلبی، بیماری‌های خود ایمنی، سرطان، اختلالات پوستی، آلرژی‌ها و غیره. پس با مصرف مواد قلیایی به تعادل سطح PH خون خود کمک کنید. از جمله مواد قلیایی که می‌توانید در برنامه‌ غذایی خود قرار دهید می‌توان به لیمو، اسفناج، آووکادو، کلم بروکلی، کرفس، هویج، خیار، سیر، فلفل دلمه‌ای، سیب، موز، انجیر، بادام و حبوبات اشاره کرد.

 

بالا رفتن سن

معمولا با بالا رفتن سن، ریزش موی بیشتری را تجربه می‌کنیم. زنان در یائسگی بیشترین ریزش مو را تجربه می‌کنند. ریزش موی آنان بیشتر آلوپسی است. یعنی از وسط سر، موهای خود را از دست می‌دهند. در مردان به‌جز آلوپسی، ریزش مو از جلوی سر و شقیقه‌ها هم شروع می‌شود. این ریزش‌ها عموما می‌تواند به دلایل ژنتیکی، اختلال عملکرد تیروئید، مشکلات هورمونی و یا مصرف برخی از داروها باشد.

 

استرس

ترشح هورمون استرس عامل دیگری است برای ریزش مو. نگاهی به روش زندگی خود بیندازید. باید سعی کنید استرس را کاهش دهید. وقتی بدن دچار استرس می‌شود و یا دچار کمبود مواد مورد نیاز خود می‌شود، اولین کاری که انجام می‌دهد، حذف تغذیه کردن مو به‌منظور دفاع از حیات اندام‌های اصلی است.

 

رژیم غذایی نامتعادل

برای سلامتی باید رژیم غذایی متعادلی را در پیش بگیرید. یعنی در طول روز از پنج گروه اصلی مواد غذایی استفاده کنید. اگر رژیم دارید، می‌توانید مقدار کم‌تری از هر گروه بخورید، اما نباید آن‌ها را حذف کنید. گروه‌های اصلی مواد غذایی شامل نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت و تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها و لبنیات است. اگر بتوانید به اندازه‌ کافی بخوابید و مواد غذایی مناسب استفاده کنید و غذا خوردن و خوابیدنتان به‌موقع باشد، می‌توانید ریزش مو را کنترل کنید.

 

کمبود آهن و زینک

به طور معمول هر فرد در روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد مو از دست می‌دهد. اگر موها بیشتر از این بریزد، قطعا ریزش موست و شاید بدن دچار فقر آهن و یا زینک باشد. مواد غذایی مانند اسفناج، مرغ، قارچ، ماست، بادام زمینی، کنجد، نخود، عدس و گوشت قرمز، آهن و زینک دارند. همچنین می‌توانید از مکمل‌های دارویی آهن و زینک هم استفاده کنید.

 

حاملگی

زنان زیادی در دوران حاملگی و یا بعد از زایمان، ریزش موی زیاد را تجربه می‌کنند. دلیل اصلی آن به‌هم ریختن هورمون‌های بدن است.

 

مشکلات سلامتی

گاهی ریزش مو می‌تواند نشانه‌ بیماری دیگری در بدن باشد، مانند اختلالات پوستی و یا لوپوس (بیماری‌های خودایمنی). مصرف بعضی داروها ریزش مو را زیاد می‌کند. برای مثال داروهای هورمونی و یا قرص‌های ضدبارداری در بعضی زنان باعث ریزش مو می‌شود. قبل از خوردن دارو و یا با دیدن این اثرات، با پزشک خود مشورت کنید.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More