شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درد پریود و کاهش بازدهی زنان در محل کار و تحصیل 

پژوهشگرها می‌گویند تاثیر واقعی دوران قاعدگی روی زنان و جامعه تاکنون دست کم گرفته شده است. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، یافته‌های پژوهشی جدید نشان می‌دهد درد پریود بازدهی زنان در محل کار و تحصیل را به‌مدت تقریبا ۹ روز در سال کاهش می‌دهد.  

پژوهشگرها با  مطالعه روی بیش از ۳۲ هزار  زن هلندی در گروه سنی ۱۵ تا ۴۵ سال، کاهش بازدهی مرتبط با علائم قاعدگی را بررسی کرده‌اند. در این پژوهش، زمان‌های مرخصی از کار یا غیبت از تحصیل و همچنین کار کردن و درس خواندن در شرایط ناخوش‌احوالی ارزیابی شده‌ است ــ محقق‌ها اصطلاح «حاضرباش» (Presenteeism) را برای ارجاع به این وضعیت به کار برده‌اند. 

بر اساس نتایج این پژوهش، که روز پنج‌شنبه ششم تیر (۲۷ ژوئن) منتشر شد، حدود یک‌هفتم‌ــ کمتر از ۱۴ درصد افراد‌ــ در دوران قاعدگی از محل کار یا تحصیل مرخصی گرفته بودند و ۳/۵ درصد نیز گفتند که تقریبا هر بار با تکرار عادت ماهانه، مجبور به گرفتن مرخصی یا غیبت شده‌اند. 

حدود ۸۱ درصد زنان هلندی گفتند که علائم پریود به کاهش بازدهی‌شان منجر شده است. طبق برآورد پژوهشگرها، زنان به‌طور میانگین سالانه به‌مدت ۱/۳ روز به دلیل علائم ناشی از پریود از محل کار یا تحصیل‌ غیبت دارند. علاوه بر این، متوسط کاهش بازدهی زنان در هر سال، برابر با ۸/۹ روز برآورد شده است.

تئودور نیبور، نویسنده این مقاله و همچنین مشاور زنان و زایمان در مرکز پزشکی دانشگاه رادباود هلند (Radboud University)، می‌گوید به گفته‌ زنان شرکت‌کننده در این پژوهش، بازدهی افراد در مواقع پریود در مقایسه با روزهای عادی کاهش چشمگیری داشته است، از جمله این‌که ناچار بودند ساعتی یک بار بروند دستشویی یا سردرد ناشی از پریود مانع از تمرکز روی کار روزانه‌شان بود. 

نیبور همچنین افزوده است احتمال این‌که زنان زیر ۲۱ سال به دلیل علائم قاعدگی مجبور به غیبت یا درخواست مرخصی شوند تقریبا سه برابر زنان مسن‌تر است.

 

موضوعی که همچنان تابو است

 

این مقاله تحقیقی، که در نشریه پزشکی «بی‌ام‌جی اوپن» (BMJ Open) منتشر شده، گسترده‌ترین مطالعه‌ای است که تاکنون در این زمینه انجام گرفته است. به‌علاوه، یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است از هر پنج زنی که به علت درد پریود مجبور به درخواست مرخصی شده‌اند، فقط یک نفر دلیل واقعی غیبتش را با کارفرما یا مسئولان محل تحصیلش در میان گذاشته است. 

گذشته از این، ۶۸ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی ابراز تمایل کردند که در دوران پریود، در انتخاب ساعات کار و مطالعه گزینه‌های انعطاف‌پذیرتری داشته باشند.

نیبور در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان خاطرنشان کرد: «به‌رغم این‌که نزدیک به دو دهه از آغاز قرن ۲۱ می‌گذرد، صحبت در این‌باره [قاعدگی] همچنان تابو شمرده می‌شود. لازم است با صراحت بیشتری درباره تاثیر علائم قاعدگی بر کار صحبت شود و شرکت‌ها در این زمینه با روی باز‌تری با کارمندان زن‌ برخورد کنند.»

او همچنین افزود به‌شدت می‌ترسید مبادا برخی کارفرماها یافته‌های این پژوهش را دستاویزی در جهت برخورد تبعیض‌آمیز با زنان قرار دهند و تاکید کرد چنین برداشت و تعبیری از مطالعه اخیر به‌هیچ‌وجه صحیح نیست.  در سراسر دنیا، ۱/۸ میلیارد نفر از جمعیت زنان پریود می‌شوند. نیبور در ادامه اضافه کرد تاثیر واقعی دوران قاعدگی تاکنون دست کم گرفته شده است. 

به عقیده این پژوهشگر هلندی، «نباید این واقعیت را از یاد ببریم دلایل بسیاری نیز برای احتمال کاهش بازدهی مردها در محل کار وجود دارد.»

نیبور همچنین یادآور شد که در مطالعه اخیر با محدودیت‌هایی روبه‌رو بودند. برای مثال، این تحقیق با اتکا بر اظهارات زنان شرکت‌کننده در نظرسنجی نتیجه‌گیری شده است و نرخ حقیقی کاهش بازدهی برآورد نشده است. علاوه بر این، پاسخ‌دهندگان از طریق رسانه‌های اجتماعی جذب این تحقیق شدند. این احتمال وجود دارد زنانی که بیش از همه از علائم قاعدگی رنج می‌برند در این نظرسنجی شرکت کرده باشند و از همین رو، نتایج به‌دست‌آمده آمیخته با جهت‌گیری در انتخاب‌ها باشد.

 

مرخصی پریود، آری یا نه؟ 

 

در مواقعی که زنی به علت ناخوش‌احوالی ناشی از قاعدگی، ناچار می‌شود در خانه بماند، مرخصی قاعدگی یا پریود یکی از راه‌حل‌های ممکن است. 

دنیل کایسر، بنیان‌گذار سازمان جهانی سلامت زنان موسوم به «مرکز بهداشت قاعدگی» (Menstrual Health Hub)، سال گذشته در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان اعلام کرد چند کشور آسیایی پیشاپیش امکان استفاده از مرخصی قاعدگی را در اختیار زنان شاغل قرار داده‌اند. 

بر اساس مدارک و اسناد این سازمان جهانی، سیاست‌ مرخصی قاعدگی در کشورهای اندونزی، ژاپن، ویتنام، کره جنوبی، تایوان و چین به اجرا گذاشته شده‌‌ است. هرچند در اغلب موارد، زنان به دلیل اشتغال در محیط‌های کار عموما مردانه، خود را مجاز به استفاده از این حق مسلم نمی‌بینند. 

در سایر نقاط دنیا، سیاست‌های مرخصی قاعدگی بیشتر بر اساس سیاست‌های داخلی هر شرکت تنظیم می‌شود. برای مثال، شرکت خدمات رفاهی «کواگزیست» (Coexist)، مستقر در بریستول بریتانیا، این امکان را در اختیار کارمندانش قرار داده است که موقع پریود مرخصی بگیرند و از خانه دورکاری کنند یا می‌توانند ساعت‌های کاری‌شان را در روزهای پریود به دلخواه خود تغییر دهند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More