شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خطرات سیگار الکترونیکی را جدی بگیرید

 

مرگ دست‌کم دوازده نفر و آسیب‌های ریوی صدها نفر بر اثر مصرف سیگار الکترونیکی در ایالت‌های مختلف آمریکا سبب شد مسئولان این کشور درباره خطرات مصرف این نوع سیگار هشدار دهند. 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (the Centers for Disease Control and Prevention) در ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که پس از ثبت این مرگ‌‌و‌میرها در ۱۰ ایالت آمریکا و آسیب‌های ریوی ۸۰۵ نفر در ۴۶ ایالت، کارشناسان در تلاش‌اند علت را بیابند. تمام این افراد از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌ بودند. برخی به‌قدری بدحال بودند که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری یا به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شدند. بیشترین موارد در جوانان به‌ویژه مردان گزارش شده است. از ۷۷۱ نفری که اطلاعاتشان در اختیار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها قرار گرفت، ۶۹ درصد مرد بودند که دو سوم آن‌ها بین ۱۸ تا ۳۵ سال و ۱۶ درصد نیز کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

آنچه موضوع را پیچیده‌تر می‌کرد این بود که در برخی موارد آثار ماده روانگردان تتراهیدروکانابینول (تی‌اچ‌سی) موجود در حشیش دیده‌ شده‌ بود. از ۵۱۴ بیماری که اطلاعات آن‌ها در اختیار این مرکز قرار گرفت، ۱۶درصد فقط نیکوتین، ۷۷ درصد تی‌اچ‌سی و ماده دیگر و ۳۶ درصد نیز فقط تی‌اچ‌سی مصرف کرده‌ بودند.

هم‌زمان با ادامه تحقیق‌ها، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به مردم توصیه کرد از کشیدن سیگار الکترونیکی و محصولات حاوی تی‌اچ‌سی خودداری کنند.

این آمارها پس از آن منتشر شد که دولت ترامپ اعلام کرد برای دوری جوانان از کشیدن سیگار الکترونیکی، قصد دارد سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار را ممنوع کند.

البته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تاکید کرد که تا‌کنون هیچ ماده‌ شیمیایی خاصی عامل این آسیب‌ها تشخیص داده نشده‌ است و هیچ محصول یا ماده‌ای نیافته‌اند که با تمام موارد گزارش‌شده مرتبط باشد. لازم است بررسی‌های بیشتری صورت گیرد تا مشخص شود کدام مواد چنین تاثیری بر جا می‌گذارند. 

دکتر رابرت رِدفیلد (Robert R. Redfield)، رییس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در ماه سپتامبر اعلام کرد: «مصرف هر نوع تنباکو، از جمله سیگار الکترونیکی، به‌ویژه برای جوانان، مضر است. نیکوتین ممکن است به رشد مغزی نوجوانان آسیب برساند. باید هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام دهیم تا مصرف سیگار الکترونیکی را میان دانش‌آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان کاهش دهیم تا از آن‌ها در برابر آسیب‌های ریوی و اعتیاد مادام‌العمر به نیکوتین محافظت کنیم.»

در ماه‌های گذشته، پزشکان در کالیفرنیا، کارولینای شمالی، ایلینوی، ویسکانسین و یوتا، شاهد افزایش التهاب ریه غیرعفونی در بیمارانی بودند که سیگار الکترونیکی می‌کشیدند. دکتر دنیل فاکس (Daniel Fox) از کارولینای شمالی می‌گوید تعدادی از بیمارانش مبتلا به نوعی التهاب ریه شده‌اند که سلول‌های ریه پر از چربی می‌شود. البته کارشناسان معتقدند هنوز مشخص نیست چربی علت بروز این عارضه باشد.

دانشمندان اینک در تلاش‌اند تا بفهمند آیا سیگار الکترونیکی باعث بروز نوعی سندروم جدید شده‌ است یا خیر. 

دکتر جِی‌. تیلور هِیز (J. Taylor Hays)، رییس کلینیک اعتیاد به نیکوتین مایو (Mayo Clinic Nicotine Dependence Center)، می‌گوید: «بسیاری از مردم بر این باورند که سیگار الکترونیکی چیزی جز بخار آب نیست ولی این باور غلطی است. سیگار الکترونیکی با گرم کردن محلولی از مواد شیمیایی گوناگون از جمله نیکوتین و طعم‌دهنده‌‌ها کار می‌کند و تمام این‌ها در نوعی حلال ریخته می‌شود. رایج‌ترینشان گلیسرینِ سبزیجات و پروپیلن گلیکول است.» پس از آن‌‌که محلول گرم شد، ترکیب بخار تولیدی کاملا تغییر می‌کند و ترکیب شیمیایی‌اش با مایع اولیه متفاوت است. ممکن است ترکیبی مثل فرمالدیید (formaldehyde) تشکیل و وارد ریه‌ افراد شود.

به گفته تیلور هیز، استنشاق آلاینده موجود در محلول‌های بی‌کیفیت باعث تورم و التهاب راه تنفسی شود یا کیسه‌های هوایی شش‌ها، که وظیفه اکسیژن‌رسانی را بر عهده دارند، پر از ذرات و مایعات کند. در این صورت، شش‌ها دیگر نمی‌توانند به خون اکسیژن برسانند.

ریچارد میِچ (Richard Miech)، استاد دانشگاه میشیگان، می‌گوید: «هنوز اطلاعات زیادی نداریم. به یاد داشته باشید که دهه‌ها طول کشید تا پژوهش کافی در مورد مصرف سیگار انجام شود. افرادی که سیگار الکترونیکی می‌کشند در واقع به‌صورت داوطلبانه نقش خوکچه‌های آزمایشگاهی را بازی می‌کنند.»

به گفته تیلور هیز، در حال حاضر مکانیسم بیماری‌ ناشی از کشیدن سیگار الکترونیکی ناشناخته‌ است و بنابراین درمان مشخص و استانداردی ندارد، پزشکان فقط می‌توانند از بیمار مراقبت کنند تا بهبود پیدا کند. 

به بیشتر بیماران داروهای ضد‌میکروب و در برخی موارد استرویید تجویز می‌شود تا از التهاب ریه‌شان بکاهد. 

کارشناسان تاکید می‌کنند کسانی که سیگار الکترونیکی می‌کشند در صورت بروز علایم، باید مصرف آن ‌را قطع کنند و بسته به شدت عارضه، به پزشک یا بخش اورژانس مراجعه کنند. 

بسیاری از بیماران ابتدا دچار مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، یا تب و خستگی می‌شوند. ممکن است مشکلات تنفسی مانند سرفه، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس و تب نیز بروز کند. متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا معتقدند شاید سیگار الکترونیکی راه مطمئنی برای جلوگیری از مصرف سیگار نباشد و در حقیقت، جوانان را به استعمال تنباکو ترغیب کند.

برخی متخصصان توصیه می‌کنند از استعمال سیگارهای الکترونیکی، نیکوتین و تی‌اچ‌سی پرهیز شود. دکتر پل اندوندا (Paul Ndunda)، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه کانزاس، هشدار می‌دهد جوانان، زنان باردار و کسانی که کشیدن این نوع سیگار را شروع نکرده‌اند، هرگز سراغ آن نروند. افرادی که مایل به ترک سیگارند باید درباره گزینه‌های مطمئن‌تر ترک سیگار با متخصصان مشورت کنند.

در ماه‌ها و سال‌های آینده مشخص خواهد شد آیا آسیب‌هایی که به این بیماران وارد شده‌ دراز‌مدت است یا خیر. البته تیلور هِیز می‌گوید کسانی که شش‌هایشان صدمه جدی دیده است، احتمالا اثر آن را تا پایان عمر با خود خواهند داشت.

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More