شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
قسمت دوم: با دوری از نوروز چه کنیم؟

دور از ایران، همراه با نوروز

در نوروز، که وقت جمع شدن دور همدیگر و لذت بردن از احساس تعلق به جمع است، برخی از ایران دور افتاده‌اند. مهاجرت، پناهندگی، کار یا تحصیل باعث شده است کنار خانواده، دوست و فامیل نباشند.

در قسمت نخست این مطلب، به بررسی وضعیت کسانی پرداختیم که نوروز امسال در ایران‌اند و در جمع‌های خانوادگی حضور خواهند داشت، اما دچار احساس غربت و تنهایی‌اند.

در قسمت دوم، سراغ آن‌هایی می‌رویم که در غربت جغرافیایی‌اند و دنبال جشن گرفتن نوروز و تجربه احساس با هم بودن در خارج از ایران‌اند.    

 

چگونه دور از ایران هم همراه نوروز باشید

در قسمت دوم، به کسانی می‌پردازیم که قصد دارند دور از ایران، دور از خانه و دور از خانواده نوروز امسال را برگزار کنند. تعداد بسیاری از ایرانی‌ها به‌ دلایل مختلف مجبور به ترک ایران شده‌اند. گرچه شاید در کشورهای اروپایی و آمریکایی از زندگی اقتصادی و اجتماعی خوبی برخوردار باشند، و البته در مواردی در چنین شرایطی هم قرار ندارند، ولی یک نکته مهم نباید فراموش شود، این آرزو که کاش کشور خود‌مان، ایران، کشوری آزاد و مرفه بود تا مجبور به ترک خانه نمی‌شدیم.

از بیشتر ایرانی‌های در غربت جغرافیایی شنیده می‌شود که نوروز برایشان رنگ‌و‌بوی نوروزهایی را که در ایران جشن گرفته بودند ندارد، به‌عنوان مثال، هیجان خرید سال نو، سبزه سبز کردن، بوهایی که در هوا پخش می‌شد، شرکت تمام مردم در مراسم، تبریک‌هایی که در کوچه و بازار به یکدیگر می‌گفتند، و خیلی چیزهای کوچک و بزرگ دیگری که شاید دسترسی به آن‌ها میسر نباشد.

ایرانی‌های خارج از ایران نه تنها غربت از نوع اول را تجربه می‌کنند، بلکه غربت از نوع دوم را هم تجربه می‌کنند. در این بین، کسانی که خارج از کشور به‌تنهایی زندگی می‌کنند، شرایط به‌مراتب سخت‌تری را تجربه می‌کنند. با توجه به زندگی شلوغ افراد و نداشتن تعطیلی در ایام نوروز، جشن گرفتن نوروز سخت می‌شود.

 

با توجه به این شرایط، می‌توان پیشنهادهای زیر را مطرح کرد:

حتما یک بشقاب کوچک سبزه آماده کنید.

حتما شب سال نو با شوید، برنج و سیر، سبزی‌پلو درست کنید و با ماهی بخورید.

کمی آجیل و کمی شیرینی برای خود تهیه کنید.

مهم نیست دوستان ایرانی دارید یا خارجی، اگر تنها زندگی می‌کنید، حداقل از یکی از دوستانتان دعوت کنید آن شب را همراه شما باشد. با هم کمی آجیل بخورید، به موسیقی ایرانی مورد‌علاقه‌تان گوش کنید، سپس غذایتان را با هم بخورید، بعد هم چای و شیرینی صرف کنید.

با هم درباره آرزوهایتان صحبت کنید یا خاطرات خوب گذشته را مرور کنید. سعی کنید آن شب مثبت فکر کنید، چه درباره خاطرات گذشته باشد، چه درباره آرزوهای آینده.  

امیدواریم در سال آینده تحت شرایط بهتری به برگزاری نوروز فکر کنیم.

 

دکترای روانشناسی بالینی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More