شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
دورهمی‌های نوروزی با بچه‌های رنگین‌کمانی

ده پیشنهاد به خانواده‌های دگرباشان برای نوروز امسال

نوروز مثل هر سال فرا رسیده و وقت میهمانی و شادمانی است. میهمانی‌های نوروزی در کنار خانواده و فامیل هم بخش جدایی‌ناپذیر نوروز برای بسیاری از افراد است. البته بعضی‌ وقت‌ها در این دورهمی‌ها بحث پیش می‌آید، طعنه زده می‌شود و یا شوخی‌ها به میهمانان زخم می‌زنند.

در برخی‌موارد، میهمانی یک مرتبه تبدیل به جنگ سرد می‌شود و یک طرف این صحنه جنگ هم افراد آشکار و یا پنهان جامعه دگرباش جنسی‌اند: مردها و زن‌های همجنس‌گرا، دوجنس‌گراها و افراد جنس سوم مثل افراد جامعه ترنس. یک طرف دیگر هم خانواده و فامیل یا دوست قرار گرفته‌اند.

این وسط فراموش می‌شود که نوروز، صحنه جنگ نیست بلکه صحنه نو شدن سال، لحظه آرامش گرفتن و لذت بردن از امتداد زندگانی است.

اینجا چند راهکار برای اینکه در نوروز، مراقب سلامت روان خودتان و آدم‌های عزیز زندگی‌‌تان باشید وجود دارد. اگر می‌دانید (یا نمی‌دانید و یا به‌ روی خودتان نمی‌آورید) که بچه‌های رنگین‌کمانی در جمعتان نشسته‌اند، بهتر است به یاد هم داشته باشیم که چقدر ساده می‌شود «زخم زبان» زد.

 

راه‌های گوناگون طعنه و تحقیر در میهمانی‌های نوروزی

فکر می‌کنید چقدر سخت باشد تا حال یک نفر را توی دورهمی نوروزی خراب کرد؟ کار سختی نیست. شوخی، طعنه، جوک، مسخره‌بازی و ... راه‌های گوناگونی است تا بتوان به روحیه یک آدم زخم زد. مثلا موقع تماشای یک ویدیو  و یا خواندن یک متن، متلکی پرانده می‌شود و رنگ از رخ یک نفر در جمع می‌پرد!

یک نکته را فراموش نکنیم؛ سفره غذا و میز میهمانی، صحنه جنگ نیست. قرار هم نیست کسی از این صحنه برنده بیرون بیاید. اینجا نوروز در جریان است و روحیه نوروزی را هرگز نباید کنار گذاشت.

 

چند پیشنهاد برای خانواده و فامیل

آماده میهمانی و دورهمی فامیلی که می‌شوید، این چند نکته را مد نظر داشته باشید چون کمک می‌کند کسی آزرده‌خاطر نشود:

 

۱. این سبک‌زندگی یا یک دوره گذرا نیست

برخی فکر می‌کنند هویت و یا گرایش جنسی افراد، یک دوره گذرا یا یک سبک‌زندگی است که توسط افراد انتخاب شده است. علم در مقابل می‌گوید که هویت و یا گرایش جنسی انتخابی نیست، ضمن اینکه طبیعی است و بیماری هم نیست.

دلیل همجنسگرایی هرچه باشد، خواه طبیعت باشد یا تربیت، این زندگی‌ای است که باعث رضایت فرد می‌شود و با توجه به اینکه انتخابی نیست، طبیعی است و بیماری نیست، قابل احترام از سوی همه است.

۲. بچه‌ات غمگین شود، به خودت زخم زدی

دورهمی نوروزی، جمع خانواده، دوست و فامیل است. یکی را در آن آزار بدهی یا زخم زبان بزنی، به خودت برمی‌گردد. این‌ها عزیزان زندگی تو هستند، عزیزشان بدار. همان‌طور که از قدیم گفته‌اند: «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند.»

۳. عزیزهای زندگی‌ات را تنها نگذار

در نوروز امسال، برخی تنها مانده‌اند چون طرد شده‌اند و به جمع‌های خانوادگی و فامیلی راه ندارند، آن هم فقط به‌خاطر هویت وجودی‌شان. عزیزهای زندگی‌ات را به‌خاطر هویت یا گرایش جنسی‌شان تنها نگذار. به یاد داشته باشید کسانی که دیگران را به‌دلایل واهی طرد می‌کنند، علاوه بر آنکه به دیگران صدمه می‌زنند، خودشان نیز زیر سوال رفته و در نهایت صدمه خواهند خورد. نفرت بی‌پایه و اساس و بی‌دلیل چه بسا که بیماری باشد.

۴. قرار نیست تمام مشکلات بشریت را امروز حل کنید

یک میهمانی و جمع دورهمی است. مهمترین دلیل هر بحثی در یک میهمانی ایجاد نزدیکی بیشتر بین میهمانان است. اگر بحثی را شروع کرده‌اید که احساس می‌کنید باعث دوری‌تان از یکدیگر شده، هدف اصلی را گم کرده‌اید. قرار نیست بحث‌های فلسفی، اخلاقی و سیاسی با هدف حل تمام مشکلات عالم در یک میهمانی به نتایج قطعی برسد. به‌جای اینکه دنبال حل مشکلات بشریت باشید، یاد بگیرید چگونه در یک میهمانی با افراد نزدیکتان گفتمان سالم به دور از خشونت داشته باشید و به هم نزدیک‌تر شوید. هر چه باشد نوروز است!

۵. ازدواج فقط رابطه زن و مرد نیست

چه خوش‌تان بیاید چه نیاید، افراد زندگی خصوصی خودشان را دارند. ازدواج یا رابطه عاطفی و جسمی، فقط محدود به زن و مرد نمی‌شود. اغلب در سال نو از مجردها می‌پرسند: رفیق گرفتی؟ ازدواج کردی؟ این سوال‌ها ترس زندگی جامعه دگرباش می‌شوند. می‌شود این سوال‌ها را پرسید ولی اسم زن و مرد نیاورد. می‌شود به افراد پنهان در خانواده و فامیل اجازه داد تا خودشان باشند و خودشان را نشان دهند تا آرام بگیرند.

۶. مسخره کردن ساده است، اسیرش نشو

حتی جلوی افراد آشکارا مثلا همجنس‌گرا آدم باید مراقب باشد چه می‌گوید. حرف‌ها به‌ سادگی تبدیل به طعنه و تحقیر می‌شوند. ساده می‌شود یکی را مسخره کرد، ولی آزار را به‌سختی می‌توان از وجودش کنار زد. اسیر سادگی طعنه‌ها نشوید.

۷. اگر نسبت به همجنسگراها احساس تنفر داری، احتمال دارد که خودت گرایش به همجنس را در خودت سرکوب کرده‌ باشی

احتمال زیادی وجود دارد برخی از کسانی که با تعصب خیلی زیاد بر علیه همجنسگراها صحبت می‌کنند یا دست به اعمال خشونت‌بار علیه آنان می‌زنند، خود یا همجنسگرا و یا دوجنسگرا باشند. پس قبل از هر کسی به سراغ کشف حقیقت خودت و دلایل نفرتت از گروهی که هیچ آسیبی به تو نمی‌رسانند برو.

۸.  احساس خشم طبیعی است، اما ابراز آن، ضعف است

معمولا انسان‌ها وقتی چیزی باب میلشان نیست و راهی برای تغییر وضعیت پیش روی‌شان نمی‌بینند، عصبانی می‌شوند. اما ابراز خشم نشانه ضعف است. بنابراین اگر خشم خود را به کسی ابراز می‌کنید که هیچ خطری برای شما ندارد، حتما به روانشناس مراجعه کنید.

۹.  مشکل خدای شما چیست؟

اگر به‌دلایل مذهبی با همجنسگراها احساس دشمنی می‌کنید، حتما از خدای خود بپرسید که چرا چیزی را خلق کرده که باهاش مشکل دارد، قبل از آن که بخواهید بنده خدا را سوال‌ و جواب کنید. یادتان نرود که همجنس‌خواهی به جز انسان در گونه‌های مختلف جانوری هم دیده می‌شود.

۱۰.  بسیاری از متخصصان روانشناسی و پزشکی در ایران اطلاعات به‌روزی درباره دگرباشان ندارند

این به‌ دلیل فضای سرکوب رابطه با همجنس در ایران است. بنابراین اگر جزو این متخصصان هستید، مراقب و محتاط باشید و اگر نظراتی علیه دگرباشان دارید، مطمئن باشید که درس خود را در دانشگاه خوب یاد نگرفته‌اید. حتما در این زمینه به یافته‌های علمی معتبر جهانی مراجعه کنید، پیش از آن که در میهمانی‌ها به آموزش اشتباه دیگران بپردازید!

دکترای روانشناسی بالینی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More