شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله به نفت‌کش‌ها؛ جای پاهایی که ایران مایل به پاک کردن نیست

حملات هم‌زمان روز پنجشنبه علیه دو نفت‌کش بزرگ در آب‌های دریای عمان و همچنین حمله موشکی علیه فرودگاه «ابها» در عربستان سعودی، دارای نشانه‌های مشخصی است که می‌تواند گرفتن انگشت اتهام تدارک و اجرای حمله‌های یادشده را به‌سوی تهران آسان کند.

با وجود گرایش دولت روحانی به ادامه صبوری در قبال تحریم‌های اقتصادی شکننده آمریکا، جناح‌های تندرو در هرم قدرت سیاسی ایران و شخص رهبر جمهوری اسلامی ایران، مبادرت به تلافی‌جویی به‌منظور بالا بردن هزینه‌های بحران جاری برای متحدان محلی آمریکا را سیاستی کارآمدتر از توسل به بردباری و تن دادن به مذاکرات نابرابر با واشنگتن تلقی می‌کنند.

تهران به‌جای تحمل وضع موجود و ادامه خونریزی اقتصادی و مالی ناشی از اعمال تحریم صادرات نفت و مسدود ماندن مسیرهای تجارت خارجی خود که مطلوب آمریکا است، ظاهرا مصمم به خارج شدن از لاک دفاعی و نشان دادن دندان به حریف است؛ تحولی که به‌سرعت قادر است بحران کنونی را در گام تلافی‌جویانه متقابل، به اوجی تازه برساند.

اتهام دست داشتن در هماهنگی و انجام حملات روز ۲۲ اردیبهشت (۱۲ماه مه) علیه چهار نفت‌کش حامل پرچم‌های نروژ، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، نزدیک آب‌های فجیره، از سوی بخش خصوصی نروژ، مسئولان سیاسی عربستان، امارات و مسئولان وزارت دفاع آمریکا به تهران نسبت داده شد؛ هرچند که در تقاضای روز ۱۶ خردادماه (ششم ماه ژوئن) برای طرح رسمی موضوع در شورای امنیت سازمان ملل متحد، از ایران به‌طور مستقیم نام برده نشد.

علاوه‌بر عناصری مانند تدارکات، هماهنگی و کاربرد ملزومات نظامی مشابه با حملات دریایی چهارگانه ماه گذشته (استفاده از مین مغناطیسی نوع لیمپت که ایران نیز تولید می‌کند) و ضرورت آشنایی با شیوه نصب آن در بدنه نفت‌کش که تنها از عوامل یک نیروی باتجربه و برخوردار از ظرفیت‌های اجرایی یک کشور می‌توان انتظار داشت و نه یک گروه کوچک تروریستی، بنابر شواهد اولیه، طی یکی از دو حمله دریایی روز پنجشنبه، از اژدر نیز استفاده شده بود که به نوبه خود نشانه‌ای از رشد پلکانی تهدیدها در جنگ تازه نفت‌کش‌هاست.

هم‌زمان با حمله ۲۲ اردیبهشت علیه چهار نفت‌کش، خط انتقال نفت عربستان هم مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفت که به نوبه خود حامل پیام تلافی‌جویی برای عربستان بود.

در حمله روز پنجشنبه علیه فرودگاه «ابها» سهم عربستان سعودی فراموش نشد، با این تفاوت که بنابر شواهد ابتدایی در انجام حمله، گفته شده که موشک کروز مورد استفاده قرار گرفته است: وسیله‌ای که تاکنون گزارش روشنی از اینکه حوثی‌ها آن را در اختیار دارند، منتشر نشده بود.

حمله علیه فرودگاه «ابها» در عربستان ازسوی انصار الله  انجام شد که دارای مناسبات نزدیک با تهران است.

دو نفت‌کش مورد حمله قرارگرفته در سحرگاه پنجشنبه ظاهرا نفت خام امارات و عربستان را برای ژاپن حمل می‌کرده‌اند- موضوعی که جواد ظریف در پیام توئیتری خود طی واکنش به رویدادهای روز پنجشنبه در دریای عمان به آن اشاره کرد.

انتخاب دو کشتی غول‌پیکر با محموله‌هایی که ژاپن مرتبط با خود اعلام کرده است، برای حمله و هم‌زمانی انجام حمله با روز دیدار نخست‌وزیر ژاپن از تهران و ساعات ملاقات و مذاکره طولانی او با علی خامنه‌ای را نمی‌توان تصادفی تلقی کرد و گروه‌های تروریستی را در آن ذی‌نفع دانست!

در حمله اخیر به نفت‌کش‌ها، مانند حملات یک ماه قبل، به این منظور آب‌های خارج از خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفته است که غرق شدن احتمالی یک کشتی بزرگ دریایی در اندازه‌های سوپر تانکرها موجب مسدود شدن تنگه هرمز و منجر به آغاز جنگ تمام‌عیار تلافی‌جویانه آمریکا نشود.

شواهد ابتدایی حملات دریایی و موشکی روز پنجشنبه در منطقه حاکی از آن است که سفر دو روزه نخست‌وزیر ژاپن به ایران، نتایجی بیش از سفر شکست‌خورده هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به تهران نداشته و علی‌رغم ترجیح دولت روحانی به پرهیز از تشدید بحران جاری در مناسبات خارجی کشور، علی خامنه‌ای و عوامل تندرو در هرم قدرت جمهوری اسلامی ایران، بی‌اعتنا نسبت‌به هزینه‌های محتمل آن، ازجمله رویارویی مستقیم با آمریکا، سیاست «هزینه‌دار کردن تحریم ایران برای دیگر صادرکنندگان نفت منطقه» را درپیش گرفته‌اند؛ سیاستی که در نتیجه «اشتباه محاسبه» می‌تواند نتایجی خلاف انتظار به‌بار آورد.

 

تحلیلگر روابط بین‌الملل
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More