شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اجنه و سیاست‌ورزی در جمهوری اسلامی

 

میان مردم عامی، چه ایرانی چه غیر‌ایرانی، باور به علوم غریبه و جن و رمالی و فال‌گیری و کف‌خوانی وجود داشته است و خواهد داشت. از قضا این دست باورهای اثبات‌نشدنی دکان پرسودی است برای سودجویان تا مردم را سرکیسه کنند. 

اما آمیختن این باورهای عوامانه با سیاست و سیاست‌ورزی و روابط بین‌الملل به‌راستی شگرد هر فردی نیست. مردم عامی جن و رمالی و فال‌گیری را برای سیاست نمی‌خواهند. اما علی خامنه‌ای در سخنرانی نوروزی سال ۱۳۹۹، سیاست و روابط بین‌الملل را به جن و پری گره زد. او تصریح کرد: «هم دشمنان جنی، هم دشمنان انسی وجود دارند و این‌ها به هم کمک می‌کنند، سیستم‌های اطلاعاتی خیلی از کشورها علیه ما با همدیگر همکاری می‌کنند.» البته، این عبارت در بسیاری از رسانه‌های رسمی داخل کشور منعکس نشد، یا بعدا از آن‌ها حذف شد.

این امر که او باور دارد دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای دشمن علیه جمهوری اسلامی با یکدیگر همکاری می‌کنند، نه خلاف واقع است و نه شگفت‌انگیز. اما این‌که او معتقد است جمهوری اسلامی دشمنانی از «جنس جن» دارد و ثانیا، دشمن جنی و دشمن انسی به هم کمک می‌کنند،‌ الحق حیرت‌انگیز است. 

دلیل این‌که چرا به موجودی افسانه‌ای باور دارد احتمالا ریشه در عقاید دینی او دارد. اما این باور که موجوداتی از جنس جن دشمن جمهوری اسلامی‌اند از کجا ناشی شده است؟ او چه مستندی بر این ادعا دارد؟ چرا یک جن (بر فرض وجود آن بنا به باور دینی) باید به دشمنی با یک نظام سیاسی (جمهوری اسلامی) بپردازد؟ اجنه را چه نسبتی با قدرت سیاسی و نظام بین‌الملل است؟ وانگهی، آنان چگونه می‌توانند در روابط بین‌الملل دخالت ‌کنند؟

این پرسش‌ها هنگامی متوجه خامنه‌ای است که به‌صراحت می‌گوید بین دشمن جن و انس نوعی «کمک» برقرار است. با این اعتقاد، ‌این پرسش مطرح می‌شود که کمک اجنه به دشمنان جمهوری اسلامی (مثلا آمریکا) چگونه است؟ از آن‌جا که جن و پری بنا به باور عوام، فراتر از طبیعت مادی‌اند و در هر مکانی می‌توانند تردد کنند، آیا جنس کمک اجنه به کشوری مانند آمریکا اقدامی از جنس «خبرچینی» و «جاسوسی» است؟ اگر آری، چرا خامنه‌ای این را به حساب روش‌های پیشرفته جاسوسی نمی‌گذارد؟

 

گسترش دشمن به موجودات فراطبیعی

چنان که همگان می‌دانند ذهنیت علی خامنه‌ای ذهنیتی «دشمن‌زده» و در عین حال، «دشمن‌تراش» است. این بدان معنا نیست که جمهوری اسلامی دشمن ندارد. شاید هیچ کشوری را در دنیا نتوان یافت که مطلقا فاقد دشمن باشد. اگر کشوری ترس و نگرانی از دشمن نداشته باشد، هزینه‌های هنگفت صرف امور نظامی، جاسوسی و ضد‌جاسوسی نمی‌کند.

این واقعیت که نظام جمهوری اسلامی (مانند هر نظام سیاسی دیگر) دشمنانی دارد یک سخن است و این‌که عموم رویدادها را منتسب به دشمن بدانیم، سخن دیگری است. دخیل دانستن دشمن در هر ناملایمتی یا برای «رد گم کردن» است یا ناشی از «دشمن‌پنداری» است. برای هر دو، نمونه‌های فراوانی از سخنان او می‌توان مثال آورد. برای نمونه، او قتل فجیع داریوش فروهر و همسرش را به عوامل خارجی نسبت داد و گفت: «مطمئنا اگر تحقیق و دنبال کنند، سرنخ‌ها را به‌ دست خواهند آورد. بدون شک، مستقیم و یا غیرمستقیم، دست دشمن در کار است.» او تصریح کرد که «امکان ندارد» یک گروه داخلی در وزارت اطلاعات «دست به چنین قتل‌هایی بزند».

اگر کلید‌واژه دشمن را در سایت رسمی خامنه‌ای جست‌و‌جو کنیم، خواهیم دید که این واژه و ترکیبات آن هزاران بار تکرار شده است. با این همه، در اغلب موارد، اشاره او به دشمنی «متعین» بوده است. دشمن متعین دشمنی است که عینیت خارجی دارد. این دشمن متعین گاه آمریکاست، گاه اسرائیل، گاه اروپایی‌ها، گاه عرب‌ها، گاه روشنفکران داخلی، گاه فتنه‌گران و.... 

اما در تمامی این سال‌های دراز، به‌ندرت دیده شده بود که خامنه‌ای دشمن جمهوری اسلامی را دشمنی «نا‌متعین» مانند جن بداند. جن را نمی‌توان دید، جن را نمی‌شود شنید، او را نمی‌شود در بند کرد. به‌عبارت دیگر، خامنه‌ای در سخنرانی اخیرش، دشمنان جمهوری اسلامی را به‌صراحت به موجودات فراطبیعی گسترش داده است. 

او حتی اگر بر اساس عقاید دینی‌اش به جن باور دارد، باید به این پرسش پاسخ بدهد که چرا جن را دشمن می‌داند؟ و چرا چنین موجودی (جن) باید با نظام او، جمهوری اسلامی، دشمن باشد؟ 

با این توضیح، ذهنیت دشمن‌زده خامنه‌ای این بار با صراحت تمام، دشمن جدیدی آفریده است، اما از جنس موجودی فراطبیعی. جالب این‌که او پا فراتر گذاشته و گفته است این دشمن فراطبیعی با دشمنان انسی مثلا آمریکا همکاری می‌کند. با این حساب، آیا او التفات دارد که چه اعتبار بزرگی برای دشمنان جمهوری اسلامی قائل شده است که حتی اجنه را در استخدام و همکاری خود دارند. 

آیا خامنه‌ای می‌داند لااقل درمورد کسانی که احتمالا چون خودش به وجود اجنه باور دارند، چه خوف و وحشتی در دل آن‌ها می‌افکند، وقتی می‌گوید موجودات فراطبیعی به کمک دشمنان جمهوری اسلامی آمده‌اند؟

اگر همه پرسش‌های بالا را کنار هم بگذاریم، پی خواهیم برد چرا عبارت یاد‌شده از برخی سایت‌ها حذف شده است. به هر روی، با چنین کلام مصرحی از زبان رهبر جمهوری اسلامی، اینک او باید به پرسش‌های زیر پاسخ دهد:

یکم: آیا خامنه‌ای به موجودی به نام جن باور دارد؟ مشخصات و ویژگی‌های جن چیست؟

دوم: اگر پاسخ او به بخش اول سوال قبل مثبت است، به چه استنادی معتقد است برخی یا همه اجنه با نظام او دشمن‌اند؟ چرا اجنه نباید دوستان نظام جمهوری اسلامی باشند؟ 

سوم: اگر اجنه دشمن جمهوری اسلامی‌اند، چرا و چگونه با دشمنان انسی جمهوری اسلامی همکاری و مساعدت می‌کنند؟

چهارم: راه مقابله جمهوری اسلامی با دشمن جنی چیست؟

 

تحلیلگر سیاسی و دیپلمات پیشین ایران
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More